Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Andershe

kontroll om båt är belånad

Rekommendera Poster

Hej

Kommer (förhoppningsvis) att köpa båt inom några veckor.
Funderar på hur jag kan kontrollera och säkra att jag inte köper båt som är belånad. Antar att om jag inte är uppmärksam riskerar att få med tidigare ägares lån oxå.

Någon som vet hur detta funderar och hur man kan gardera sig?

mvh
Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ruggigt svårt att kolla om det inte är en så stor båt att det är ett skepp, då ska belåning registreras genom inteckning via skeppsregistret. Annars kan det mycket väl vara lån i ett finansbolag och det kan du nog inte lista ut så enkelt.

Jag har gjort så här istället när jag köpt båt förut.

Först har har förklarat att jag är noga med avtal ( för att kolla att säljaren är med på mina formuleringar ) Kontrar han med ett standardavtal så har jag i ett fall avstått att köpa just den båten.

Det är två saker jag vill ha med, dels att säljaren - efter att ha kollat hans identitet och att båten inte finns med som stulen i polisens register - att han verkligen äger båten. Det skriver jag i flera meningar.

Sedan så intygar säljaren att inga kostnader, lån eller pantsättning vidhäftar båten. Sedan har jag med några meningar som säger att även om det uppdagas sådana kostnader så står säljaren för dessa. Jag som köpare står bara för uppkomna kostnader efter att jag tagit båten i besittning. Och så räknar jag upp sådant som varvskostnader, hantverkarkostnader, finanskostnader osv osv. Har snott detta från en advokat någonstans. Finns säkert på nätet annars. Om säljaren villigt skriver på så är det nog ok va?

Jag vet inte om detta är juridiskt tillräckligt men som sagt, i ett fall så kinkade säljaren och sa att det var mycket enklare om vi bara använde ett standardavtal. Vadå standard tänkte jag... där fanns i  alla fall inget av detta med. Då avstod jag. Jag har ingen aning om just den säljaren dolde något men...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd Funkis!
Har du något avtal som du vill dela med dig av som kan användas helt eller delvis av mig (o kanske andra)?

mvh
Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Jag har för mig att biten gälland om båten är pantsatt eller dyl finns med på alla kontrakt. Har för mig att både maringuidens och Annonsbörsens har en sådan text i alla fall.

over and out

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten kan inte belånas om det inte är ett skepp, dvs den kan endast ställas som säkerhet för ett upptaget lån vilket leder till att lånet ej följer båten

// mvh Mark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...