Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Picassos

Missljud vid tomgång Mariner 40

Rekommendera Poster

Hej,

Min Mariner 40 ( 80-talare tror jag) har börjat låta riktigt illa vid tomgång. Tidigare var det ibland (inte alltid) ett knackande ljud på tomgång, men har nu övergått till ett ojlud som får mig att tro att motorn ska rasa närsomhelst.

Ljudet försvinner när motorn belastas. Kan inte säga att prestandan sjunkit nämnvärt.

En i övrigt bra och trevlig motor med trim/tilt som jag gärna skulle behålla många år till...

Någon som har något tips eller idé vad som kan orsaka skramlet?

Tacksam för svar :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett lagerljud från typ vevaxeln om ett lager är dåligt där kan detta fenomen komma om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är också intresserad av hur det gick. En polare till mig har precis samma på sin mariner 40 3cyl 90 talare. 

Det låter som motorn skall gå sönder när som helst, skrammlet hörspå tomgång, inte vid gång, kanske på grund av ökat motorljud, tror inte att det försvinner. 

Motorn går i övrigt som den skall och har ej tappat prestanda. Han påstår att han var ute och körde, motorn tvärdog, gick att starta direkt och då lät det såhär. 

Väldigt svårt att höra om det kommer från själva motorn eller om det kommer nere från riggen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hämtade en Mariner 100 -88 för ett tag sen där vevlagren skulle va dåliga, plockade ner kåpor mm och gjorde en allmän översyn och ett komptest som visade sig bra. Startade upp den idag och väntade mig få höra lite lagerknack men det fick jag ju inte. Det jag hörde var ett dovt metalljud på tomgång. Någon som tror sig veta om det är vevlagren eller om det kan va något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...