Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Micke-Anki

laga hål i aktern

Rekommendera Poster

Hej jag har en träbåt (Mahogny) som har en skada på aktern

jag undrar om jag kan laga detta med att sätta en hel skiva av formplyfa och med en massa lim plus skruv på hela aktern

om jag slipar akter helt jämn och sen limmar och skruvar fast formplyfan över skadorna kommer detta att hålla

eller har ni några tipps på vad jag ska göra för att laga båten med.

hålet som jag har är redan lagat men det är mycket fult som det är nu så därför så skulle jag vilja ha en hel akter utan att se denna lagning och då tycker jag att formplyfa hade blivit bra

Hjälp kommer detta att funka??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du tänkt en skiva i formplyfa som täcker hela akterspegeln?

Eftersom hålet redan är lagat så är det väl båttre att spackla upp lagningen och måla akterspegeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jo jag hade tänkt att lägga hela akterspegeln och måla

jag har haft detta spacklat men det blev inte bra då det sprack och sen så läckte det in vatten så därför har jag tänkt att lägga en formplyfa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte hur din akterspegel ser ut men formplyfa på en mahognybåt tycker jag är lite drastiskt,beroende på hur stora skador du har så borde det vara bäst att byta plankan eller plankor som är skadade o laminera in nya.Om det bara gäller det estetiska o inte hållfasthets mässigt så kan man hyvla 10-15mm mahognyplank o laminera o skruva utanpå den gamla så som du tänkt med plyfan,blir mycket snyggare.Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Formplyfa brukar vara svårt att limma och måla eftersom den är vaxad för att släppa från betongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det är med formplyfa men när jag byggde en ny akterspegel på min Storö IV så laminerade jag med epoxy som man blandar med limpulver.Storön har 22mm marinplyfa som det är 15mm mahogny laminerat o skruvat på i akterspegeln. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du söker på något epoxy system så har dom nog olika pulver som man köper separat till epoxyn. Det är både för olika spackling beroende om du ska spackla ytor eller hålkärlsfogar o även för limning. Finns i välsorterade båttillbehörs butiker. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...