Micke-Anki 0 Postad 7 Augusti , 2010 Hej jag har en träbåt (Mahogny) som har en skada på aktern jag undrar om jag kan laga detta med att sätta en hel skiva av formplyfa och med en massa lim plus skruv på hela aktern om jag slipar akter helt jämn och sen limmar och skruvar fast formplyfan över skadorna kommer detta att hålla eller har ni några tipps på vad jag ska göra för att laga båten med. hålet som jag har är redan lagat men det är mycket fult som det är nu så därför så skulle jag vilja ha en hel akter utan att se denna lagning och då tycker jag att formplyfa hade blivit bra Hjälp kommer detta att funka?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 7 Augusti , 2010 Hade du tänkt en skiva i formplyfa som täcker hela akterspegeln? Eftersom hålet redan är lagat så är det väl båttre att spackla upp lagningen och måla akterspegeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-Anki 0 Postad 7 Augusti , 2010 Hej jo jag hade tänkt att lägga hela akterspegeln och måla jag har haft detta spacklat men det blev inte bra då det sprack och sen så läckte det in vatten så därför har jag tänkt att lägga en formplyfa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 7 Augusti , 2010 Nu vet jag inte hur din akterspegel ser ut men formplyfa på en mahognybåt tycker jag är lite drastiskt,beroende på hur stora skador du har så borde det vara bäst att byta plankan eller plankor som är skadade o laminera in nya.Om det bara gäller det estetiska o inte hållfasthets mässigt så kan man hyvla 10-15mm mahognyplank o laminera o skruva utanpå den gamla så som du tänkt med plyfan,blir mycket snyggare.Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-Anki 0 Postad 9 Augusti , 2010 Är det någon som vet vad man ska ha för något lim? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Augusti , 2010 Formplyfa brukar vara svårt att limma och måla eftersom den är vaxad för att släppa från betongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-Anki 0 Postad 9 Augusti , 2010 jag hade tänkt att jag skulle slipa den innan jag limmar och skruvar fast den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 10 Augusti , 2010 Vet inte hur det är med formplyfa men när jag byggde en ny akterspegel på min Storö IV så laminerade jag med epoxy som man blandar med limpulver.Storön har 22mm marinplyfa som det är 15mm mahogny laminerat o skruvat på i akterspegeln. Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-Anki 0 Postad 13 Augusti , 2010 vad är det för limpulver man blandar med epoxy ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 13 Augusti , 2010 Om du söker på något epoxy system så har dom nog olika pulver som man köper separat till epoxyn. Det är både för olika spackling beroende om du ska spackla ytor eller hålkärlsfogar o även för limning. Finns i välsorterade båttillbehörs butiker. Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser