Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
djpa

Drar åt styrbord och planingströskel

Rekommendera Poster

Hej,

Köpte båt utan att testa i vattnet (jag vet.....). Båten är en Askeladden 505 Freestyle med en 75hk Optimax. Problemen jag har är följande:

Problem 1: Båten känns väldigt baktung. Planingströskeln är grym (negativt) och med två personer sittandes bakom pulpeten känns det som om båten skall tippa över. Någon som upplevt samma sak med liknande ekipage? Känns lite B på en såpass ny båt att be passagerare förflytta sig varje gång man skall plana ut.

Problem 2: Rattutslaget lägger över max till höger vid alla farter förutom då motorn är rejäst upptrimmad och gör 25-30 knop. Styrningen är teleflex och ratten är extremt lätt. Att justera trimfenan känns inte riktigt som rätt lösning med tanke på att den styr bra (rakt fram) vid högre farter upptrimmad eller? Kan man göra styrningen trögare? Kan stigningen på propellern göra skillnad?

Ja, alla ni kunniga. Tips eller lösningar på problemet uppskattas varmt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Jag blir förvånad över att du ens har en planingströskel. Min pulpetare jag hade va 5.4m och det satt en 75a bakpå. Tröck jag till på gasen så studsa båten upp. Om jag bara hade lite lätt gas så kunde man känna hur båten jobbade sig upp i planing utan att man behövde hoppa runt i båten. Nu va det iofs en 75pro ( 90hk i grunden men nerstrypt ) så den va ganska stark. Nää. som sagt, jag blir lite förvånad över ditt ekipage.

Gällande punkt två så är jag inget proffs. Jag hade lite det problemet med och justerade fenan och skruva ut ratten lite. Men jag vågade aldrig köra utan att hålla i...(varför ska man). Det som blev va att den va lite trög i låg fart men fortfarande lätt i hög fart.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att den har så enorm planingströskel är jag också förvånad över. Har inte kollat stigningen på propellern än men det är det enda jag kan komma på som gör det.

När det gäller mitt andra problem så släpper jag ratten så far den över direkt till höger och vänder på en 5-öring. Inte så att den drar höger utan den verkligen sticker direkt. Vid farter på 10 knop eller mer är det direkt farligt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problem 1: Jag hade för några år sedan en Askeladden 505 Excel. I princip samma båt bara en äldre modell av Freestylen. På den hade jag en Yamaha 100 och det var samma problem med den tyvärr. Satt man 2 pers akterut blev det en enorm planingströskel även med såpass stor motor. Antingen får du leva med problemet och beordra fram passagerarna när det är dags att plana upp eller så får du skaffa trimplan. Kanske kan funka med Trimtabs: http://www.boatownersworld.com/smartabs/smart_tabs.htm. Finns hos bl.a Hjertmans.

Problem 2: Den optimala lösningen är att byta ut styrningen till hydraulstyrning så är problemet ur världen. bytte på min båt för 2 år sedan och kommer troligtvis aldrig att ha annan styrning på kommande båtar. Annars måste du laborera med trimfenan vrid den lite åt det håll som båten drar ,provkör och justera mer om det behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tips. Skall testa trimfenan lite idag och se om det gör någon skillnad. Hydral eller trimplan blir till hösten eller våren. Fixar inte sånt själv och alla verkstäder bara skrattar när man frågar dem om de har tid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en liknande båt, Yamarin 5400, o provkörde även Askeladden 505. De är lite baktunga speciellt med en modern motor som är betydligt tyngre än de förgasar tvåtaktare som fanns när båten först konstruerades. Dessutom är din motor lite liten, 90 hästar bör man ha på en sån. Men så trögt som du beskriver det ska det definitivt inte behöva va. Vad har du för varvtal på motorn vid fullgas? Det kan va så att du har alldeles för stor propeller.

Det blir aldrig riktigt bra bara genom att justera fenan. Ställer man den bra i en fart blir det kass i nån annan. Som redan nämnts är hydraulstyrning det enda som hjälper på riktigt. Bytte till en Baystar hydraulstyrning på min. Du monterar lätt en sådan själv om du är normalhändig. Kostar ca 5000 kronor. Sen vill du aldrig mer ha en Teleflex..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...