Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
john_doe

Johnson 60hk går dåligt vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Jag har en Johnson 60hk 1980 som jag köpte innan sommaren. Den har gått som en klocka tills nyligen. Den startar hur enkelt som helst och varvar fint med handgasen, däremot när jag ska köra iväg och drar på med gasen så blir den väldigt svag och båten orkar inte ens plana.

Jag har kollat följande: Filter (både tank och motor), Förgasarna har jag plockat ner och rengjort, de var förövrigt exemplariskt rena redan innan, Tändstiften har gnista och ser schysta ut, jag har bytt bensinslang och blåsa till motorn, tankarna är rengjorda och har ny bensin.

Finns det någon som har nån idé??

Senast ändrad av john_doe | 24 juli 2010 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova o pumpa på bränsleblåsan när du kör motorn blir det ingen ändring så kan du utesluta bränslemembran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänkte oxå bränslepumpen men den plockade jag isär och den ser bra ut, har även provat pumpa på blåsan under körning men det gör ingen skillnad. Verkar helskumt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte komp testat den ännu, innhandelade en komptestare idag. Är bortrest några dagar så jag får prova när jag kommer hem.

Det konstiga var att precis ibörjan när felet hade visat sig så var jag ute och provkörde, då hoppade motorn allt eftersom igång som den skulle och jag fick upp båten den i 25 knop. Jag stannade, stängde av motorn, startade igen och skulle köra hem men då var den helt orkeslös igen. Det känns inte som om felet har något med kompen att göra eftersom motorn helt plötsligt fungerade igen???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du har problem med tändningen. Mät upp tändkablarna - ska ligga nånstans runt 5 KOhm med hattarna på. Det är hattarna som kan börja spöka på äldre motorer. Kolla stiften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är också inne på tändingen, har du kollat CDI-boxen? Min gamla var glapp och när det glappade fick jag liknande symtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lutar åxo åt tändningshållet, jag har mätt upp resistansen tändspolarna och dom var ok. Nån som vet hur man mäter CDI boxen, vart mäter man och vilka värden ska det vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...