Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
SR220CC

Läckage efter konservering hos firma

Rekommendera Poster

I höstas lämnade jag in båten för vinterkonservering av kylsystemet. Båten är en Sea Ray 220 CC med en 4,3 liter (262) mercruiser från -89. Sötvattensystem av motor och styrservo. Limpor och knän kyls med utgående sjövatten som för övrigt tas in genom en genomföring i skrovet.

Av olika anledningar sjösattes båten först 25 juni. Alla nivåer var OK innan start. Efter ca 30 min provkörning så fanns inget synligt vatten i värmeväxlaren. Tempen låg normalt under hela körningen. Efter ytterligare testkörning, samma sak. Håller temp på mätaren men vattnet försvinner. Vattnet försvinner troligtvis ner i kölsvinet.

Motorn fungerade alltså som den skulle vid inlämning men läckte vatten vid första start.

När jag ringde firman som gjort jobbet blev jag hänvisad att ringa ett annat varv. Efter lite ordväxling kring att det handlade om ett reklamationsjobb, fick jag prata med en av killarna på golvet. Han hävdade att de inte rört det slutna systemet utan bara spolat sjösidan med glykol. Där stannade vårt samtal.

Min fråga: Vad kan man förvänta sig för åtgärd när man lämnar sin båt för vinterkonservering av kylsystemet? I min värld så ingår även kylar-/sötvattensystemet i kylsystemet.

Något jag missat? Tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min instruktionsbok ( avser uppläggning/sjösättning )till Volvo Penta står det ang kylsystemet.

Rengör sjövattenfiltret, rengör & konservera sjövattensystemet, Ta bort impellern och kontrollera glykolhalten i motorns kylvätska.

Personligen tror jag inte många varv kollar glykolhalten eftersom det nog förväntas att ägaren fyller på rätt blandning om påfyllning behövs under säsongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vinterkonservering av kylsystemet kör man igenom sjövattensystemet med glykolblandning tills det som kommer ur avgasröret håller för en rejäl vinter. Sen kollas/justeras glykolblandningen i motorn därefter. Koll/byte zinkanoder. Så gör vi hos oss i alla fall.. sen finns det säkert dom som slarvar med det ena eller det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat att det verkligen läcker, kanske behöver du endast fylla på nytt vatten. Glykol behövs ju inte i kylaren på sommaren men det skyddar något mot korrosion och om du av någon anledning inte hinner ta hand om detta på slutet av sommaren och det går mot kallare väderlek. Det kan ju bli minus även på hösten.

 Har du själv kontrollerat glykolhalten någon gång? Kolla innan du fyller på vatten så ser du om det har funnits under vintern. Kolla frostpluggar om de sitter ok!

Vatten kan ha dunstat under det långa uppehållet och det är inte ovanligt att man behöver fylla på lite innan man åker ut första gången och även att man kontrollerar efter provkörning.

 

Mvh Jerhed

 

 



Senast ändrad av Jerhed | 26 juli 2010 | 15:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...