Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Q8Bosse

Gå varm vid högre varv. AQ115A

Rekommendera Poster

Hej båtfolk..

har ett problem med min motor, den går varm vid högre varvtal.

Vad kan de bero på?

Är en Volvo penta AQ 115 A

Den är sjövattenkyld.

Tempmätaren fladrar ävne under gång så jag funderar om de inte är bara den det är fel på.

En annan tanke jag har är att riva bort avgaslimpan och kika men tänkte höra mig för här först.

Vore tacksam för svar

Mvh Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Är du säke på att motorn blir för varm eller är det så att mätaren visar hög temp. Visar motorn tecken på att vara överhettad? Köp en tempmätare som man riktar mot det föremål man vill veta tempen på. Jag har en sådan och den kostade under 100: lappen. Med en sådan kan Du kolla tempen på motorn. Att mätaren fladdrar tyder på att den är opålitlig.Lycka till. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Tack för tipset, lånade en sådan lasertermometer och sedan så köpte jag även en ny mätare och givare på biltema.

Enligt lasermätaren så var de 80 grader ca runt hela blocket och även på mätaren från biltema så kan någ avskriva varmgången nu.. men lite fler tester kommer att genomföras.

Tack än en gång Mvh Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen erfarenhet av inombordare men eftersom den är sjövattenkyld borde den gå kallare, ca 60 C annars sätts kylvattenkanalerna igen. Jag skulle nog investera i en ny termostat. Observera att termostaten är olika för sjö och färskvattenkylda motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...