Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Pjolle

Segelbåtsdjungeln..

Rekommendera Poster

Har länge seglat med familjens Arabesk 24 men nu drömmer jag och min flickvän om att köpa oss en egen båt för att nästa sommar göra en långsegling längs Norges kust, destinaton Lofoten. Jag har läst och läst i olika forum om båtval men det känns som att det egentligen inte finns något svar på vad som är lämpligast utan att det mest är personliga åsikter, vilket jag förstår. Varför skriver jag här då och frågar om råd? Kanske kommer Ni med något tipps som jag har förbisett..

Båten bör ligga i inköpspris 40-50kkr, kustutrustad, 24 fot och uppåt. Båten jag har kollat mest på är Havsfidran, den verkar så sjösäker som en liten båt kan vara. Men nackdelen är just storleken. Kommer man ledsna på det trånga utrymmet och den slöa farten innan man når Oslo? Jag ser gärna att det skulle vara en havsseglare, då jag inte vill vara begränsad av båten om jag en dag skulle vilja segla över till skottland utan bara köpa på mig en epirb och en flotte och sen sticka iväg.. Är då havsfidran det enda alternativet? Har även kikat på Vegan och IF-båtarna men de är lite dyrare och saknar charm... Och då helt plötsligt så så blir jag förförd av RJ85:s vackra linjer, eller den prisvärda och bekvämare Birdie 24.. Hur är de att långsegla med, skulle det vara ett säkert val för att ta sig längs Norges kust?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du finns.

Havsfidra är en trevlig liten båt. Jag har seglat en sån i 10 år, mestadels själv.

Det finns ju en Storfidra. I grunden en annan konstruktion än havsfidran, men från samma varv. Är 25 fot. Långkölad och trygg koster. Seglar bättre än havsfidran. Skaplig ståhöjd. Räcker nästan till för en fullvuxen person. Flört Dvs jag kan nästan stå rak i min. Dessvärre ligger nog priset för en Storfidra som är ok betydligt högre än eran budget.

 

tommy

post-945-1394236444,0487_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer bo i umeå under hösten, och har kommit fram till att jag kommer ha mycket tid till renovering. Det skulle vara perfekt om jag kunde hitta en lite mer sliten Storfidra i min prisklass.. Nu har ögonen falltit på den här; http://www.blocket.se/stockholm/Tetis_29_segelbat_39_900___i_Bromma_27864885.htm?ca=2&w=3 Ser ut att behöva lite omvårdnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte direkt gratis att renovera båtar.  Känner inte till Tetis men den kan nog va ok som båtmodell http://www.sailguide.com/Tetis.htm

Det är en väldig skillnad på en båt med innombordsmotor och en med aktersnurra

Det finns tre fördelar med en aktersnurra på en segelbåt.

1. man seglar mer.

2 och 3. De två skruvarna som snurran sitter fast med. Bara att lossa och ge den en liten knuff akteröver när man är trött på att den krånglar, så är man av med eländet.

Annars är det väl bara nackdelar.

Har ibland funderat på elmotor.

 

tommy

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tre fördelar med en aktersnurra på en segelbåt.

1. man seglar mer.

2 och 3. De två skruvarna som snurran sitter fast med. Bara att lossa och ge den en liten knuff akteröver när man är trött på att den krånglar, så är man av med eländet.

 

Skrattande

 

Du har inte funderat på Folkdancer ? Engelsk GRP-ripoff på folkbåten,  28 fot,  otroligt sjövärdig, 55% i kölen, seglar bra, Lloydsklassad, och skapliga innerutrymmen.  Finns en på Blocket med renoverad inombordare som ligger i Sthlm, den har nu gått ner till ofattbara 33,000 sek.

Hade förmodligen sålts för 75-100,000 i England.

Fair winds,

Leif, Gbg

oceanplurra.blogspot.com

 



Senast ändrad av leleif | 21 juli 2010 | 01:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller kanske en Misil2?

Har bevisat sin förmåga efter ett flertal långseglingar. Priserna har sjunkit och de flesta har även viss utrustning som behövs för längre seglingar.

Lycka till! /Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tippsen!

Ja, folkdancern är helt klart intressant. Har sett den innan men hittade inte så mkt information om den, hur sjöduglig den är. Men den verkar ju vara i klass med vegan men billigare. Misill 2:an är väl också i vegans klass, både i pris och sjöduglighet..

Har kikat lite på Tetis-båtarna nu, vet att en är ute på en långsegling, vet ni hur de är rent sjödugligt? Gillar verkligen linjerna på dem..

Toaen; Det blir nog en utombordare. Lätt att byta och laga som sagt, när man inte har råd med en riktigt pålitlig inombordare. När det dessutom är så pass små båtar jag kolla på så tar en inombordare onödigt med utrymme, om man vill ha med sig packning för en längre tur..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aktersnurra befrämjar som sagt va seglandet. Att gå med en aktersnyurra i lite sämre väder är ett elände, med en propeller som går ur vattnet från och till. Likaså när man skall manövrera i trånga hamnar. En fördel kan ju i de fallen va att man kan vända den åt det hållet man vill att den skall dra båten. En annan har väl blivit bortskämd Flört

Lycka till med ditt båtletande och välkommen till Kungshamn om du går den vägen.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Pjolle!

Köp en FINGAL!

Havsseglare och tål busväder och långkölad och du gör i byxorna långt innan båten ger upp. Å det är en torr båt!

RJ85 är en blöt båt. Misilen rank. Tetis jag har seglat med spadroder utan skädda tappade roderverkan och rodrett stallade och är en riktig gunghäst, slänger som en tvålkopp på vattnet. mina uppfattningar och erfarenheter.

Själv skulle jag inte våga ha en utombordare till Lofoten. En gammal hederlig snål diesel  som bara går och går är vad du behöver. Å rejäl propeller och ingen gräddvisp eller folding. Det lilla 0,3 knop du förlorar när du seglar har ingen betydelse, men du måste kunna pressa dig genom duktiga vågor i kanske timmar.

Så köp en Fingal.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa en fin maxi 68, för 40 t för du en fin välvårdat och bra utrustat exemplar.

En norrman seglade nästan jorden runt med en så den funkar upperbarligen bra till havs.

Utrymmet i den är suveränt för dess ringa yttermått.


Renovera båtar brukar sällan bli bra affärer ekonomiskt, bättre att köpa en båt i hyffsat skick direkt.



Senast ändrad av johnez | 25 juli 2010 | 16:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fingal tror jag också på. Det är nog et sjövärdigt budgetalternativ Annars kan väl de engeska Leisure 23 eller Weseterley cirrus vara något för er. Kolla blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åke Mattson, som blev berömd efter sitt deltagande i ensamkappseglingen över Atlanten i havsfidran Goodwin II. Det gick väl egentligen inte så bra för Åke i kappseglingen, men han kudnde berätta om det!

Åke seglade under många år just en Maxi 68. En av seglatserna gick just till Lofoten. Om den seglatsen har han skrivit om i boken Vagabond till Lofoten. Jag har gjort en liten sammanställning på Åkes böcker som ni kan läsa här; http://thallatha.blogspot.com/2010/05/ake-mattson.htmlhttp://thallatha.blogspot.com/2010/05/ake-mattson.html'>

 

Annars är jag personligen mera för långkölade båtar, typ storfidra eller den betydligt trängre FinGal.

 

Sen kan man ju ha olika förhållingsätt till båtlivet. Antigen ständigt hålla på med att renovera segelbåtar - som jag, och det är inte gratis eller så kan man köpa skapliga båtar och ägna sig åt segling. Flört

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folkdancern är skrovmässigt i princip en Folkbåt, men i plast. Plus att den har betydligt mer i kölen än en Vega, totalt som sagt 55%. Inte många båtar har det, plus att den är precis som många engelska 60-talare har oerhört tjockt laminat i skrovet. Sjövärdigare båtar tror jag får man leta efter.  Möjligtvis L-28:or, Fidrorna och en del andra engelska båtar om man pratar mindre segelbåtar. Plus naturligtvis Pacific Seacrafts Flicka, men den lever ju i en egen kostnadsklass liksom...

Kan du hitta en Contessa, en annan engelska,  så köper du den båt som under Fastnet-tragedin 1979 visade sig vara de enda mindre segelbåtar som klarade sig väl igenom denna katastrofala storm.  Contessan är ganska lik Folkbåt, IF, Folkdancer, Laurinbåtarna, Fidrorna,  Fingal och andra långkölade med hög ballast-ratio. Svår att hitta i Sverige, men det står ett renoveringsobjekt på Svinholmens Marina längst in i Onsalafjorden/Kungsbacka.  Många Contessa 26 har gått jorden runt. Dessutom en väldigt vacker båt:

http://www.brucedesign.ca/cruising/Bahamas/images/sus_haulout.jpg

Fair winds,

Leif, Gbg

 



Senast ändrad av leleif | 26 juli 2010 | 23:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa RJ85:an i de här sammanhangen. Den är ganska o-rymlig, lastkänslig (vatten rinner bakvägen i länsarna in i sittbrunnen...) och bjuder på blöt segling vid motsjö. Som skärgårdsbåt är det däremot en bra båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tipps igen. Contessa 26 verkar ju vara en riktigt drömbåt, lite för dyr tyvärr och svårt att hitta i närheten. Kanske om några år?

Fingalen verkar också ligga bra till i prisklass och sjövärdighet, men den faller mig inte i smaken.. Visst att turkosa är en modern färg, men med de 70-talslinjerna gör den mig sjösjuk fast jag bara ser den på blocket..

Nu lutar det mot havsfidran igen, det ligger en riktigt fin (som det ser ut enligt annonsen) ute på blocket just nu; http://www.blocket.se/stockholm/Havsfidra_28572462.htm?ca=2&w=3 En båt med själ. Det stämmer även att det skulle bli riktigt besvärligt att köra med en utombordare ute på havet i timmar i motsjö, men det är ju därför man har segel... ;)

Folkdancern finns även kvar i bakhuvudet. Ska till Stockholm om två veckor för att kika runt lite där även den ligger. Förhoppningsvis har det dykt upp fler efter semesterveckorna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Compis 28 är underskattad. Bra med utrymmen, ståhöjd i ruffen, en sittbrunn som är enorm. Jag är inte rädd att köra i lite vågor fast det gungar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...