Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
cazorp

6 meters DC - Räknar man hem utombordare vs. inombordare?

Rekommendera Poster

Kikar på lite olika båtar runt 6-6,5 meter, har kikat på Ryds 20 DC, Yamarin 64 DC, Flipper 630 mfl.

En uppenbar fördel med utombordare är att de är enkla att underhålla, ger mer stuvutrymme i båten och verkar vara mer bränslesnåla än inombordarna, men jag blir förfasad över hur försäkringspremierna skiljer sig mellan inom/utombordare - tittar man på en båt i 400 000 kr-klassen så kan det skilja från 6000 kr/år till 11-12 000 per år för motsvarande båt med utombordare  - jag trodde att nautilock, spårsändare mm. hade medfört att stölderna drastiskt har minskat? Hur argumenterar man mot detta som tex. återförsäljare av Yamarin, att köparen kommer få betala nästan 100% mer per år i försäkring jämfört med om de valde en båt med inombordare?

Finns det någon vettig försäkring som verkligen tar hänsyn till stöldskydd och drar ner premien drastiskt om man förser sin utombordare med de system som finns på marknaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3169 kr betalade vi helår i helförsäkring för våran nya 22 fotare med 160 hk diesel inombordare och stöldskydd. Försäkrad i Alandia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ger lite över 4000:- hos Länsförsäkringar för min Yamarin HT59 med en Yamaha 150hk utombordare på. Motorn ät försedd med godkända lås och nautilock. Ring Länsförsäkringar och se vad du får ge!

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

11 - 12 000 låter väldigt dyrt. Det bolaget kan inte få försäkra många båtar. Har min Yamarin 64DC försäkrad i Svenska Sjö i 375 tkr, premie 5 700 kr, och jag tror nog att det går att komma billigare undan om man anstränger sej. Har den där mest av gammal van. Kollade för skojs skull på inombordare med samma förutsättningar o det blev 4 200 kr. De 1 500 tjänar man nog in på lägre förbrukning och att slippa drevunderhållet med bälgbyten bl a..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag betalar 3086kr hos svenska sjö för min Askeladden 605 med 115hk optimax årsmodell 2005 för hela ekipaget!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå ... det är försäkringsvärdet som styr premien och även upp till en viss maxfart , oftast max 45knop beroende på bolag  !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae.. Svenska Sjö har även skilda tabeller för utombordare respektive inombordare förutom fart och värde som du skriver. Skiljer som sagt 1 500 kr till inombordarens fördel på mitt värde och fart..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt :-)   Jag visste om det med hade glömt det ....Även jag använder mig av Svenskasjö till mina båtar ..... .Sorry :-)

-sen de där med service på utombordare och innombordare , oftast är det varken  enklare eller svårare på dessa utom/innom motorer utan det blir  samma olja samma stift samma filter osv ( i pengar räknat) och meken lägger nog samma antal timmar a' 1000kr/st . Det ända som skiljer markant mellan innom/utom är att en inombordare töms på kylvatten och sedan fylls med glykol. Merjobbet i förlängningen alla bälgar och växelvajer ( jag kan bara Mercrusier ) som skall bytas var 5 år .

Besinåtgången mellan dessa varianter är nog ganska så lika , min gamla V8 på 230hk drog 1.1L/ nm  i ca 25knop , En Yamaha F250 ligger nog där i krokarna också ..  Dom små 4cyl  3L innombordarna på 135hk är nog ganska mycke snålare ,  Min granne har en sådan i sin Bayliner 192 som är bara 2 år gammal och han säger att ''den drar så lite att jag inte ens bryr mig att tar reda på  L/nm :-)  ''   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, verkar som jag har skjutit rätt högt gällande försäkringspremien. Vad har ni för självrisk, och har ni en basförsäkring eller har ni utökade försäkringar även för vinterhalvåret på era båtar?

Gör jag en slagning på atlantica.se på en Yamarin 64 DC F150 -06 värde 375' i Sthlms skärgård så får jag (inkl. alla stöldskydd, dock utan fullservice m. vinterförvaring);

Bas:

självrisk 30' 5 633 sek/år

självrisk 2' 8 943 sek/år

Long (inkl. vinterhalvåret):

självrisk 30' 6627 sek/år

självrisk 2' 10 521 sek/år

Verkar ju onekligen som att detta är snordyrt jämfört med vad ni betalar för era skutor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Länsförsäkringar, är iofs helkund med helkundsrabatt, jämförde med bl a Atlantica och de var betydligt dyrare oavsett rabatterna hos LF. Till utombordare bör man ju ha Nautiloc, securmark, klass-3 lås, kätting lås. Förarbevis ger även det rabatt hos LF. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...