Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Zyp3rman

Suzuki dt 55hk. kylproblem.

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en suzuki 55hk, från 1995, som det inte kommer någon skvallerstråle från. Jag har provat att peta med ståltråd i hålet, och då funkade den ett tag, men sen slutade den igen. vad kan felet vara ?

Jag tänkte kolla om det var impellern som det är fel på, men jag får inte isär växelhuset. Har skruvat ur alla skruvar vid växelhuset, men den låssnar bara ca. 3cm, sen är det stopp. Finns det någon mer skruv som ska tas upp och vart sitter den ?

 

// Marcus Pettersson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Du har växelväljaren som du måste lossa på med, lägg i forward så kan du komma åt den. Sitter en bit upp på motorn mot akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång hade jag samma problem, det visade sig virvla runt rester av den gamla impellern bakom avgasplåten, petade man med ståltråd sprutade det ett tag, sen satte sig gummibitarna i hålet igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. har du någon sprängskiss eller bild på vart växelväljaren sitter ? Jag har letat, men jag hittar den inte.

// Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis bytt på min motor, tänk på att använda fett på bultarna vid montering så ergar det inte så mycket. lägger upp en bild på min motor en 40 dt hoppas du ser den.

 

post-10011758-1394236408,1258_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bilden. Är det där växelväljaren ? hur lossar jag på den ?

// Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjabba

Vet inte riktit hur det är på din motor om det är annorlunda från min, men på min var det så här:

Lossa lås muttern nått varv (understa muttern) sen tar du den övre som sitter från motorn och lossar den. Tänk på att ta det lugnt bara, den sitter inte på många gängor ( bara några varv)

men på min var det lite trögt, fick använda en del 5-56 men det gick riktigt bra. Om det är som på min så tänk på att den från motorn sitter fast i motorn så den gängas från andra hållet (från understa muttern) om du förstår vad jag menar......

 

Annars kan jag tipsa dig om en bok ,som jag köpte själv, inte fel att ha många bra tips i den, sen när du inte behöver den så lägg ut den på blocket , går garanterat med en gång....

 http://www.alfamer.se/suzuki-2stroke-outboard-9299-p-15018.html

 

 

 

 

Sen har du lite spräng skisser på : www.brownspoint.com

 

Hoppas det löser sig för dig, om det är nått så kan du bara maila mig . mvh Johnny



Senast ändrad av plisken | 24 juni 2010 | 06:34



Senast ändrad av plisken | 24 juni 2010 | 06:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Jag tittade på min motor, och det såg inte ut som på bilden du la upp. Jag hittade inga muttrar att skruva på. syns nog inte så bra på bilden.

Har även suttit och tittat på sprängskisser, men jag hittar inget.

 

Funkade visst inte att lägga till en bild.

Bild 1: http://img28.imageshack.us/i/sany0007z.jpg/

Bild 2: http://img718.imageshack.us/i/sany0008r.jpg/



Senast ändrad av Zyp3rman | 24 juni 2010 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja det ser ju lite annorlunda ut på din men det måste vara samma princip tror jag. På bild 2 så ser man ju impeller huset men det är inte där muttern sitter utan en bit upp.

Undra sa flundran om den kan vara under kåpan som man ser precis ovanför som verkar sitta med en bult? Kan ju vara logiskt med ett skydd där, som hindrar att nått att träffa staget. Kan du se nått innanför där? om inte följ staget bara, nån stans måste det vara en delning. Sätt upp växellådan igen med en bult bara (annars kan ju delningen vara dold).

På min räcker det att den är i neutr. så ser man inte muttern. Mvh Johnny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvade i 2 skruvar, så att växelhuset sitter fast. Men muttrarna kom inte upp. Sen provade jag att skruva bort kåpan, och där hittade jag inte hällre något. Så nu har jag beställt en bok.

Tack för hjälpen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör av dig och berätta hur det gick..... och var den satt, e lite nyfiken på det. Mvh Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om växelstången skall lossas upptill, vid 1:an i denna skiss om länken nu funkar. Notera att delarna i nederdelen av skissen sitter inne i växelhuset. Om dessa lossnar så måste växelhuset rivas. 

 

http://store.brownspoint.com/dt55/fig018-558897.asp

 



Senast ändrad av guestsson | 28 juni 2010 | 08:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lossade en mutter upptill vid motorn, som guestsson sa, och fick lös växelhuset (på bilden visar det vart muttern sitter).

Impellern var det inget fel på alls. Sen så provade jag att värma vatten i en gryta och lägga i termostaten. Den öppnade sig vid runt 46 grader.

Kan man anväda tryckluft och blåsa ur kylkanalerna ?

// Marcus

post-10009663-1394236420,0743_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...