Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
neubert

Uppdrag granskning 16/6 SVT1

Rekommendera Poster

Är det någon mer än jag som ser/såg på Uppdrag granskning om båtkollisionen. Kan inte förstå att man kan begå ett sådant misstag och kunna slingra sig ur bara för man har pengar.

Försäkringsbolaget Atlantica beter sig vridrigt och jag hoppas att deras kunder flyr ifrån dem!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag såg det. De e skamligt av Atlantica att förhala processen.
Kanske dax att byta försäkringsbolag. Men dom är väl lika dana alla bolag, när det kommer till kritan och det skall betalas ut pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expertvittnet säger att det aldrig kan vara bara en vållande till en skada där 2 fartyg varit inblandade. Den kommentaren störde mig också.

Nedan är saxat från lagtexten där första stycket direkt slår fast att det visst kan vara bara en vållande. Att försöka slingra sig från ersättningkrav när ansvar tydligt utdömts i 2 olika rättegångar framstår som ynkligt av försäkringsbolaget.

Sjölag (1994:1009)

8 kap. Om skada genom fartygs sammanstötning

1 § Om två fartyg sammanstöter så att skada uppstår på det ena fartyget eller på personer eller gods som finns ombord och sammanstötningen är orsakad genom vållande på endera sidan, skall den sidan ersätta skada och förlust som uppkommer därav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt vansinnigt är ju det första man tänker. Men sen tänker jag också hur det skulle kännas att vara vållande om det blir en sån här historia som efterspel. Jag har ju ansvarsförsäkring för att ha en rimlig chans att kunna betala skadestånd om jag ställer till det rejält. Jag vill verkligen inte hamna i den situationen att vara på den sida som beter sig så här mot den som lidit skada pga av mitt misstag. Som försäkringstagare drar man öronen åt sig rejält när man hör detta. Tänk om jag ställer til det, och så säger försäkringsbolaget att jag måste ställa upp på en sån här fulprocess, annars står jag ensam och får täcka alla kostnader helt själv och bli konkursmässig resten av livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa upp försäkring hos Atlantica redan i höstas. Blev irriterad på deras märkliga rabatter. När jag köpte motorbåten så fixade båtfirman försäkringen och även ett medlemskap i något som heter Viamare Sea Club -- som gav 10% rabatt hos Atlantica och 2 veckor längre försäkring på hösten. Tänkte inte så mycket på den detaljen. Men efter första året när jag fick brev om att förnya, då såg jag att Viamare Sea Club var en exklusive förening för de som har motorbåt som är 30 fot eller större...

Min motorbåt är 27 fot, så jag sa upp medlemskapet hos Viamare och försäkringen hos Atlantica. Tycker att det är larvigt att man ska få billigare försäkring bara för att man är med i en kommersiell lyx-klubb som man egentligen inte är intresserad av att vara med i. Vore vettigare om Atlantica gav rabatt till de som är engagerade i en vanlig ideell båtklubb.

Kollade Viamare Sea Club nyss och ser att de har ändrat reglerna lite -- nu står det Har du en motorbåt som är 30 fot och större eller en Nimbus, Ryds, Storebro eller Paragon är du välkommen att anmäla dig.

Atlantica -- försäkringen för dig som har Nimbus, Ryds, Storebro eller Paragon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare tagit offerter hos de flesta försäkringsbolag och Atlantica var klart billigast för min Bavaria 31 Cruiser, tyvärr kan jag väl nu tycka.  Så nu startar letandet efter ett nytt försäkringsbolag.

Ett  förslag till MG:

En klistrad tråd med medlemmarnas båtar i bokstavsordning, årsmodell, nick på mg, ort för båtens hemmahamn, försäkringsbolag och pris, skulle det kunna gå att ordna?  Då kan man ju jämföra med vad andra har.  Skulle kunna se ut så här:

Båt                  år            medlem/mg      Stad            F-bolag                 Pris

Arcona 40       2004           Båtnisse          Kiruna        Svenska sjö         ????? :-

Bavaria 31 C   2008           Terra               Sthlm         Atlantica             ????? :-

OSV.



Senast ändrad av Terrafobica | 17 juni 2010 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut när jag skriver men rörigt när det har postats, men ni förstår nog hur jag menar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast just att kolla pris är inte så svårt, det går direkt på försäkringsbolagens sajt eller via mail, alternativt via någon försäkringsmäklare (finns också på internet numera).

Problemet -- som denna tråd handlar om -- är hur man blir behandlad om man råkar illa ut och behöver få ersättning på försäkringen. Det vet man inte i förväg, men man kan få en känsla när man hör hur andra blir behandlade av skadereglerarna.

Jag gjorde så att jag frågade på mitt närmaste båtvarv (som ju får ta hand om många skador) vilket bolag de tycker har den mest rättvisa person som sköter skaderegleringen i vårt område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sett gårdagens Uppdrag Granskning på SvT Play:

http://svtplay.se/v/2044198/uppdrag_granskning/del_21_av_22

Detta är ju helt otroligt dåligt skött av Atlantica. En stor Nimbus kör i hög fart i juli 2006, girar strax innan och kör rakt över en liten roddbåt, med 3 personer som fiskar i ett 450 meter brett sund, i fint väder och nästan vindstilla. Lisette Pettersson blir nästan dödad. Föraren av motorbåten är dömd i tingsrätten, till dagsböter för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppskada. Hovrätten tar inte upp fallet.

Men ändå överklagat Atlantica vidare, de har inte ersätt Lisette Pettersons lidande och förlorade inkomster. 4 år senare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte sett Uppdrag granskning men det finns alltid två sidor av myntet. Det här finns att läsa på Atlanticas hemsida :

Det är beklagligt att det försäkringsärende och den process som belystes i Uppdrag Granskning igår kväll tagit så lång tid, och naturligtvis förfärligt för kvinnan som skadats.

Vi som försäkringsbolag måste arbeta inom de lagar och regler som gäller och hantera det här fallet som alla andra, objektivt och korrekt.

Ansvaret i en kollision till sjöss ska bedömas enligt sjölagen och med tillämpning av de internationella sjövägsreglerna. Som försäkringsgivare är vi skyldiga att utreda vem som bär ansvaret i en kollision mellan två båtar varav den ena är vår försäkringstagare. Vid den här kollisionen kom den skadade kvinnans båt från babord i förhållande till vår försäkringstagares båt. Dessutom korsade båten en farled under utförande av fiske som begränsade båtens manöverförmåga. Därför kom vi efter utredning och samråd med specialister fram till att det varit föraren till den skadade kvinnans båt som haft väjningsskyldighet enligt de internationella sjövägsreglerna, enligt den så kallade styrbordsregeln, (§ 15).  Vår inställning har därför varit att vår försäkringstagare inte kan bära det fulla ansvaret för kollisionen, vilket stöds av experter inom sjörätt, bl.a. Sveriges dispaschör som är en av staten utsedd skiljedomare i sjörättsmål.

Uddevalla Tingsrätt ansåg emellertid att föraren till den skadade kvinnans båt inte ska bära någon del av ansvaret. Hovrätten för Västra Sverige har inte beviljat prövningstillstånd och domen står därmed fast, vilket vi naturligtvis rättar oss efter.

Skadeståndsprocessen har varit komplicerad och dragit ut på tiden. Det är väldigt olyckligt och vi har flera gånger tagit initiativ till att avsluta ärendet utanför domstol för att kunna ersätta den skadelidande och avsluta ärendet snabbare. Vi tycker att det är beklagligt att arbetsbelastningen är så hög inom vårt rättsväsende.

 I våra förlikningsförhandlingar anser vi att vi inom ramen för de regelverk som gäller gjort vårt yttersta för att tillmötesgå den skadade kvinnans anspråk, till och med i högre grad än vad som enligt inkallad expertis inom personskadereglering skulle vara utslaget i en svensk domstol.

Förlikningsförhandlingar har nu pågått ett tag och enligt vår bedömning är vi nu mycket nära en uppgörelse, vilket skulle innebära att skadeståndet inte behöver processas i domstol och att vi kan avsluta ärendet inom kort. På grund av detta kan vi inte kommentera enskilda detaljer i skadeståndsanspråket.

Jag själv har inte försäkring hos Atlantica och jag har heller ingen erfarenhet av dem. Jag är själv nöj kund hos Trygg Hansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara rättegångskostnaderna -- alla advokater -- har kostat nästan 2.000.000 kronor. Föraren av Volvos Nimbus är dömd. Atlantica har förlorat skadeståndsmålet i tingsrätten. Tingsrätten har kommit till samma slutsats 2 gånger...

Ändå driver Atlantica målet vidare till Högsta Domstolen. Högsta Domstolen ger inte prövningstillstånd.

Atlantica har betalat 117.000 kronor till Lisette. De vill inte ens ersätta hennes specialskor, som hon behöver efter olyckan...

Hon har begärt totalt 1,4 miljoner kronor. Men Atlantica vill hellre att advokaterna ska få mer pengar än så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste om detta fall tidigare i år och såg bitar av programmet i går och man blir beklämd hur cyniskt försäkringsbolaget resonerar och agerar. Varför inte bara betala ut anspråket i stället för att göda advokatkåren? Det hade blivit billigare och Lisette hade kunnat som hon själv säger gå vidare med livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick precis nyss från Atlantica till Svenska Sjö. Nästan halva premien dessutom! 1500 kr baserat på ett värde om 250 000!

Hoppas fler hoppar av Atlantica som dom beter sig. Nu blev der dessutom billigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest episka är just denna formulering:

Därför kom vi efter utredning och samråd med specialister fram till att det varit föraren till den skadade kvinnans båt som haft väjningsskyldighet enligt de internationella sjövägsreglerna, enligt den så kallade styrbordsregeln, (§ 15).

Varför kommer inte kärandens advokat med den självklara invändningen att det enligt samma sjötrafiklag är förbjudet att genom plötsliga manövrer göra någon annan väjningsskyldig? Vilket det rimligtvis borde handla om om föraren av ekan bara har ca 10 sekunder på sig, med begränsad manöverförmåga, att styra undan efter Nimbusens plötsliga och oväntade gir?


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som försäkringsgivare är vi skyldiga att utreda vem som bär ansvaret i en kollision mellan två båtar varav den ena är vår försäkringstagare.

Varför utreda när det finns ett laga domstolsbeslut?

Hovrätten för Västra Sverige har inte beviljat prövningstillstånd och domen står därmed fast, vilket vi naturligtvis rättar oss efter.

Varför då överklaga till Högsta Domstolen?

I våra förlikningsförhandlingar anser vi att vi inom ramen för de regelverk som gäller gjort vårt yttersta för att tillmötesgå den skadade kvinnans anspråk, till och med i högre grad än vad som enligt inkallad expertis inom personskadereglering skulle vara utslaget i en svensk domstol.

I reportaget framkom det att de inte godkände läkarintyg som intyg för behov av t.ex. specialsäng eller skor, vem ska då intyga om inte läkarintyg räcker?

 

Man blir förbannad Rynkar

 

/en Atlantica-kund


 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanslöst dåligt uppträdande av ett försäkringsbolag, bara att bojkotta!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur människorna som handlägger detta ärende egentligen mår? Sover dom gott om natten? Undrar vem som tar beslutet att gå vidare med detta ärende med en dåres envishet? Någonstans tycker man att logiken och medmänskligheten ska segra. Har dom ingen som kan tala om för dom att detta är väldigt dåligt för deras varumärke och på sikt kan detta kosta bra mycket mer än det dom nu tvistar om.

/Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logiken styrs nog av konkurrens och lönsamhet hos försäkringsbolagen. Atlantica har väl en VD som bestämt att lägga mycket pengar på reklam och att fjäska för båtfirmorna (det var väl därför båtfirmorna som sålde både vår förra och vår nuvarande båt rekommenderade Atlantica och fixade pappersarbetet).

Dessa extra kostnader måste Atlantica ta igen någon annanstans. Så VD säger åt sina jurister att driva alla dyra ärenden hårt för att få andra försäkringsbolag att betala en del av kostnaden. Det nämns inte i Uppdrag Granskning, men det verkar väl troligt att mannen som körde den lilla ekan också har någon ansvarsförsäkring (hemförsäkring?) och då försöker Atlantica få detta försäkringsbolag att ta halva kostnaden.

Juristerna vill behålla sina jobb, så de gör sitt jobb... Men här har de ju gått för långt. Tingsrätten har dömt två gånger att Nimbusföraren och därmed Atlantica är skyldiga att betala skadorna. Nu verkar det som VD har sagt åt juristerna att sluta förhala och försöka avsluta ärendet...

Fast någon VD finns inte på Atlanticas hemsida, högsta hönset verkar vara

Conny Landström
Affärsområdeschef
Dir nr: 08 - 562 00 684
Mobil: 070 - 715 33 28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste vidare på Atlanticas hemsida och numera är det tydligen bara ett varumärke och affärsområde i en mycket större dansk koncern:

Sedan den 2 april 2009 ingår Moderna Försäkringar i den danska försäkringskoncernen TrygVesta A/S.

Och letar man vidare på sajten http://www.trygvesta.com/uk

så ser man att TrygVesta är störst i Danmark och börsnoterat -- därmed är det väl främst pensionssparare runt om i världen som tjänar en slant extra på att Atlantica är snåla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, En annan sak som slår mig när jag läst om detta samt sett programmet på TV är att vi har ett fel i rättsväsendet också. Föraren är dömd två gånger om, ändå tillåts Atlantica att trilskas. Med domen borde de också automatiskt åligga Atlantica att betala, annars skulle de med automatik dras inför rätta för domstolstrots eller liknande.

Jag är absolut ingen expert på rättsväsendet, bara en magkänsla.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett förslag!

Tycker att alla som anser att Atlantica har betett sig som omänskliga, vidriga svin, och som är villiga att lämna de som försäkringsbolag skriver under sina namn på denna sida. Maringuiden används ju av väldigt många båtintresserade och efter ett par veckor mailar vi helt enkelt över denna tråd till den/de grisar som styr detta ruttna bolag!

Jag börjar väl då så får vi se om fler hakar på!

Pelle Eriksson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha sett programmet idag kommer jag arr säga upp min försäkring i Atlantica.

Har haft båten försäkrad där sen 1975 tog då över försäkringen från 1955

Stor tumme ner för atlantica

post-571-1394236404,9375_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som var ännu mer osmakligt i programmet var att försäkringsbolagets jurister hade bestridit de ekonomiska anspråken kring behovet av ny madrass, gummiskor, massage etc som kvinnan behövde p g a sina skador. Som sagt ovan - man undrar hur de människorna sover om natten? Jag skriver under direkt och lovar att aldrig bli kund hos Atlantica!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag önskar att jag hade försäkring hos Atlantica, så att jag kunde säga upp den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan få vara med på min uppsägning Flört Har precis skrivit ner alla motor och skrovnr för nyteckning av förs i annat bolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft en försäkring hos Atlantica hade jag sagt upp den redan förra året då jag hörde talas om denna historia för första gången..

Men nu lovar jag i alla fall, att jag aldrig ska skaffa någon försäkring där!
Någon måtta får det vara på svineriet! Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen båtförsäkring att säga upp hos dom, hade jag haft det hade jag gjort så, där emot har jag en kapitalförsäkring hos Moderna Försäkring som kommer att flyttas, hela djä....a koncernen borde bojkottas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Har det hänt igen! Stor snabb båt klyver liten (se artikeltext nedan). Undrar vilket försäkringsbolag det handlar om, och hur man kommer att agera i detta fallet?

Klarade båtkrasch med ryggont

Skrubbsår och ryggont. Det blev följden när två personer i en öppen båt rammades av en snabbgående utanför Brännö.

 

Det kunde ha slutat betydligt värre när den snabbgående båten vid elvatiden på midsommarafton körde tvärs över den lilla farkosten.

Föraren var vid olyckstillfället upptagen av att studera den digitala kartan och uppmärksammade inte det som fanns rakt framför honom. Den mindre båten gick enligt polisen nästan helt av på mitten.

Föraren av den större båten är anmäld för brott mot sjölagen.

Alf Isemo 031-62 42 94 alf.isemo@gp.se

KOMPLETTERING TILL OVAN;

Finns en mer fyllig rapport, med bilder, i aftonbladet (därav min redigering)  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7371222.ab

 



Senast ändrad av Gobben | 26 juni 2010 | 14:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Atlanticas hemsida:

Högsta ansvarsskyddet på marknaden utan extra kostnad

Beloppen för maximal ersättning i ansvarsförsäkringen höjs till samma nivå som anges som maximalt enligt Sjölagen det vill säga 3 miljoner SDR, en valutakorg som i dagsläget motsvarar drygt 30 miljoner kronor. Viktigt inte minst för dig som kappseglar då arrangörerna ofta kräver högre belopp än de 5 miljoner kronor, som vi tidigare hade som maxgräns och som är gängse på marknaden.
Detta ingår utan att det kostar dig något extra som kund hos Atlantica

 

Men tydligen är det jävligt svårt att få ut några pengar överhuvudtaget som det händer något. Glad att jag inte längre är kund där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...