Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Hnwi

Mercruiser 4.3 Mpi stannar...

Rekommendera Poster

Min ena Mercruiser 4,3 Mpi (2003) går hur bra som helst på tomgång och låga varv. Men när jag sedan varvar till 3500 så stannar den. Den startar dock omedelbart igen. Temp. och annat verkar helt ok. Jag har kollat bränsleslang, dykrör till tanken samt vattenavskiljaren. Problemet uppkom nu efter att ha fungerat felfritt tidigare turer i vår. Någon som har förslag på lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpen. Finns antagligen två på din båt. En högtryck och en lågtryck. Låter som det är lågtryckspunpen som inte fungerar. Den sitter närmast tanken och skall förse högtryckspumpen med bränsle. Men kan lika gärna vara högtryckspumpen. Lite svårt att veta exakt.

Inte så billiga pumpar att köpa, så du vill absolut bara byta den som inte fungerar. Enklast är att köpa en vanligt lågtryckspump på typ biltema, och installera den lite tillfäligt och se om inte ditt problem försvinner. Sedan köpa orginal. gissar på ett pris runt 5.000 SEK för orginalpump.

Mvh
Kristian

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 16 juni 2010 | 00:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker som Alf, låter som ett bränsleproblem. Sitter även en liten sil innan högtryckspumpen som du ska kolla.

Senast ändrad av BerraS | 16 juni 2010 | 08:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tackar. Ska kolla dessa tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter ytterligare kontroller så visar det sig att det är någon form av säkerhetsåtgärd som gör att motorn helt stängs av vid hög belastning. Får först varningar genom felsignal. Alla värden verkar dock normala. Möjligen fel på någon av givarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då bör du nog vända dig till en aukt mercruiserverkstad där de kan koppla upp motorn för felsökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...