Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Runk3n

Vilken motor finns det fortfarande grejjer till?

Rekommendera Poster

Håller på att renovera en gammal pastbåt, och allt eftersom renoveringen av båten går frammåt så blir det mer och mer aktuellt med motor. Och jag har varken råd eller lust att kasta ut en förmögenhet på en motor. och när man tittar i den lägre prisklassen så har dom ju ett par år på nacken och behöver ofta lite omsorg. Och det kommer säkert att gåsönder när man andvänder en gammal trotjänare. så min fråga är ganska enkel,

VILKA vetteran snurror finns det fortfarande delar att köpa till? Vad skulle ni ha lagt pengar på? johnson, evinrude, archemedes-penta?

 

Är jätte tacksam för svar!

 

MVH Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
hur kraftig motor behöver du? Hur mycket kommer du köra?
Jag rekomenderar Yamaha. Har kört gamla Mercury och Tohatsu (mycket trassel) innan jag köpte en Yamaha 50 hk 1987 för fyra år sedan. Den har gått som en klocka. Hade trassel med den nu ett tag i början på säsongen. Gick öjämnt på högre varv. Det visade sig vara en tändhatt och ett tändstift. Nya hattar och tändstift och motorn spinner som en katt.
Många yrkesfisskare har kört med Yamaha under åren. Det finns delar både begagnat och nytt. Så mitt råd är klart köp en Yamaha. Finns länk till rephandbok för Yamaha här på forumet:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=347217



Senast ändrad av aminders | 13 juni 2010 | 22:24



Senast ändrad av aminders | 13 juni 2010 | 22:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu, hur mycket jag kör är en mycket bra fråga eftersom jag inte tidigare har haft någon större båt men med båten jag har i dagsläget med en lite 4hk så är jag nog ut å fiskar åtminståne 1-2 heldagar i veckan. Jag är ute efter 35-60 hk. Yamaha har jag oxå bra erfarenhet av men tycker att det är lite mycket pengar till att börja med. Som sagt har aldrig haft något större än en liten enka med en 4hk så har ingen aning om har mycket denna båt kommer att andvändas, skruva har jag inga problem med, bara det finns grejjer att få tag på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får vad du betalar ... eller hur?
Vad är det för båt du renoverar? Den är säkert typad för en viss motorstorlek. Hänger du på för mycket där bak blir det svårt att få en vettig försäkring.
Som sagt en 3-cylindrig Yamaha spinner som en katt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så och de är jag helt medveten om. men som sagt jag vet inte hur mycket jag kommer att andvända den och har dåligt med pengar för tillfället tyvärr, så till att börja med vill jag ha en motor för så lite pengar som möjligt för att komma igång och sedan utveckla motorbiten om de är så att man fattar tycker för båtlivet, om du förstår vad jag menar.

 

Båten jag håller på att renovera är en plastbåt av okänt märker/modell/år. det finns inga märkplåtar eller någe sånt kvar så de är som halvsvårt att veta vad den är typad för. den är 5 meter lång 2 meter bred och plattbottnad. dom jag köpte den av sa att dom ville minnas att dom hade haft en 35:a på den. Förslag på motorstorlek? och vad skulle hända om man skulle hänga på en 15-20 hk för mycke? mer än att det ev blir för tungt? och det där med försäkringen då...

Men hursom så skulle jag jätte gärna vilja ha svar på frågan jag ställde från början, Vilka vetteranare finns det fortfarande delar till?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till gummibåten kör vi en British Seagull från 1959. Finns fortfarande reservdelar. En hel del delar nytillverkas fortfarande. Motorn kostade 500:- Hade stått många år i ett garage. Jag tömde den gamla bensinen, hällde i ny och den startade på andra rycket. Hela motorn byggd i brons och rostfritt. Vattenkyld men ingen impeller som ger sig. Inga lager som går sönder, bara bronsbussningar. Fantastisk motor egentligen. Hur många hästar behöver du? Är det en planande båt? Seagull byggdes för deplacementsbåtar. Våran på ca 3hk har 4-bladig propeller och gjordes för båtar på upp till 800 kg. Den största troro jag ligger på 7 hkr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min rekomendation är att använda en tvåcylindrig Evinrude/Johnson. Finns i olika effekter mellan 40-60hkr med samma motorblock. En enkel motor som sett ungefär likadan ut från tidigt sjuttiotal fram till mitten av nittiotalet. Den har moderniserats under årens lopp men ser ändå likadan ut på utsidan. Den har fördelen att du kan ha en nittotalsmotor på insidan medan kåpor och annat exteriört passar till och med från sextiotalmotorerna. Ingen nackdel om man vill ha en (relativt) modern motor med ett uteende som matchar en gammal båt. Den är dessutom förhållandevis lätt, 75kg om jag minns rätt. Har i alla fall baxat upp en på akterspegeln ensam :-)

 



Senast ändrad av Faderullan | 14 juni 2010 | 22:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för att svara på cerber0s frågor, jag är på jakt efter någonting mellan 35 till 60 hk lite beroende på vad man hittar. sedan om det är en planande båt måste jag fråga vad menas med de? Jag själv har aldrig haft båten i vatten så jag har ingen aning om har den beter sig.

 

Och Faderullan jag har oxå varit inne på Evinrude och Johnson. fått en kännsla av att det fortfarande finns bra med grejjer att köpa till dessa. kanske dum fråga men är det samma lika Evinrude och Johnson??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, äldre Evinrude/Johnson är samma motorer, fram till mitten på nittiotalet. Köpte nyligen packningar till växelhuset på min -85'a utan problem. På den motorn har jag en kåpa från -73, funkar bra som stöldskydd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, det beror ju på budget och andra krav.

Själv köpte jag en gammal VP 400 med elstart förra året till ett renoveringsprojekt av en förlist Särki 425:a.

Den startar alltid och direkt, men visst den kan ju skära ihop imorgon. El-starten innebär utöver besparingar av svordommar och möjligheten för ungarna att själva få igång den, även möjlighet att installera lite lanternor, automatisk länspump och ett 12-voltsuttag för godtyckligt ändamål.

Pris för kalaset blev 6.000:-

post-7891-1394236396,4635_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faderullan

Okej, men om man vidareutvecklar detta lite, Evinrude/Johnson är samma lika. vilka fler motorer har samma grejjer? måste ju vara enklare att få tag på grejjer om det är två/tre tillverkare sam and. samma?

som Koyote så var jag tänkt att lägga mig i den prisklassen på motor runt 6000 inte spec mycket mer, men jag tänker såhär. jag köper hällre en billigare motor och servar upp den riktigt så man hamnar i samma prisklass. pga då vet jag exat vad som är gjort, och ATT det är gjort. eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte framstå som någon fanatisk VP förespråkareFörvånad, jag råkade bara få tag på en tillsynes fräsch motor till en liten peng. Bengt Ahl servar fortfaranade Volvo Penas utombordare och har delar Glad. Jag skall själv lämna in mitt underhus på ompackning där i höst.

Jag fick tag på nya gas och växelwirar på Marinshoppen i Stockholm.

Så nog går det att hitta delar även till denna gamla snurra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koyote de förstod jag nästan att du inte gjorde ;) och jag struntar i vad det är för märke, men som sagt vill gärna att det går att få tag på delar när det väl går sönder för de kommer ju att ske förr eller senare.

En annan fråga, Johnson och evidrude var som tidigare nämnt samma lika, Vilka fler motortilverkare är samma lika? kan vara bra att veta till framtiden...

Har ev en gammal AP 550 på g där det saknas impeller, men ska kolla upp om det är alu eller plast-hus till impellern. Vad jag har fördsått så finns det en omnyggd impeller att köpa om det är aluhus. Kan någon bekräfta detta? Och om jag får tag på en impellar så blir det ett köp, den är så pass billig att de är värt de även om den bara går en sessong...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att mercury motorerna funkar bra och det kostar inte allt förmycket. Delar finns det gott om. //Hägga

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast gamlingar från Mercury verkar ha en förmåga att rosta sönder i underhuset. Jag skulle nog aldrig köpa en gammal murkla som inte fått nytt underhus eller som enbart gått i insjöar. Det senare är ju svårt att få bevis för på en 20-30 år gammal snurra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänkte ringa Bengt när jag vet lite mer om motorn, ska försöka plocka fram den i helgen. Granne som har den längst in i ett uthus bakom allt annat rat man samlar i ett sådant...;)

Har mercury någon släkting? dvs är det fler som andvänder samma motor??

Jätte kul att jag har fått så många svar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...