Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
EeJjMm

Skuren cylinder?!

Rekommendera Poster

Hej

Min Johnson 50 VRO går konstigt. Den klarar inte av att varva upp- när jag ger maxgas på handgasen händer det inte ett smack. Plockar jag av kåpan och ger den i princip full gas händer det inte heller ett smack. Den går jämnt på tomgång men den vill gärna lägga av efter 10 sekunders malande runt 1000 varv...

Har jag en skuren cylinder eller är det något annat som är fel med min motor?

/ Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den jämt på tomgången så har den troligtvis inte skurit..

Däremot om den får för lite soppa, så kan den få svårt att varva upp och vill dö istället.
Har den stått länge.. kan vara kondensvatten i förgasarna, gammal bensin, tjuvluft från något hål/spucken slang...........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag drog jag upp båten och trailade den sedan till Marinservice (OMC-verkstad)...
Det konstaterades snabbt att den ena cylindern har skurit! Detta var väl inte direkt väntat eftersom den klarar av att gå på tomgång? Det jag skrev i förra inlägget Den går jämnt på tomgång var dock att ta i, för den har ganska svårt att gå över huvudtaget... Den går lite osäkert en kort stund sedan dör den. Men när den väl går så går den hyfsat jämnt.

Om det går att laga eller om det bara är att skrota motorn får jag veta om nån vecka när de har hunnit riva ner den och se hur allvarligt det är... Det känns lite surt när jag inhandlade båten och motorn som sades vara fullt fungerande, servad och sjösättningsklar för knappt 2 månader sedan... Och sen dess har det ju bara varit strul...
Men den går ju runt så jag håller hoppet uppe, det blir ju inget vidare annars för en ny motor går ju på 20-25000 spänn innan den sitter på akterspegeln...

/ Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...