Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
sigge_1

Yamaha 140HK V4 ! HJÄLP!

Rekommendera Poster

Hej alla kunninga.

Har problem med min Yamaha V4 140HK tidig 90 talare.

Motorn startar riktigt och låter riktigt, skvallerstrålen är ok.

Jag tuffar ut från hamnen, drar på och båten går lätt upp i planing. Efter någon minut är det precis som man slår av gasen 500- 1000rpm och sedan börja den gå som en jojo.

Ena sekunden går den på fullvarv som den skall, nästa5 sekundrar går den ned, sedan kommer den igen och så håller det på.

-Jag har servat hela autolubesystemet, kollat så att den får olja till alla cylindrar

-bytt alla bränsleslangar samt filter

-provkört med separat tank, kollat luftning o.s.v till den fasta tanken

-bytt till ny bränslepump och packning till denna, satt nya klämmor på alla anslutningar.

Hur går jag vidare?? Börjar misstänka elfel/ problem med tändningen.

Mycket, mycket tacksam för tips och råd på konkret felsökning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla om du kan byta tändstiften OCH tändkablarna funkar inte det byt CDi Boxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade att skriva att även stiften är bytta.

Byta CDI box är väl ingenting man gör på vinst och förlust? Är den inte väldigt dyr? Kan man mäta sig fram om CDI:n fungerar eller ej?



Senast ändrad av sigge_1 | 08 juni 2010 | 15:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att mäta utgående toppspäning  eller peakmätning från boxen med ett special instrument eller en flukemätare.men de kan lika gärna vara en pulserspole som spökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag har tillgång till fluke. Var letar jag för att finna var jag skall mäta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

testa med cdboxen först utgående kablar till tändspolar B/W-B 1500varv 140volt till varje tändspole ,det finns olika modeller av flukemätare den måste klara av att hinna med o mäta pulserna det visar sig om du har rätt instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett tips kolla med en stroboskoplampa tändinställningslampa för att lokalisera om gnista försvinner på respektive cylinder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, skall kolla och ber att få återkomma med resultat. Ett problem i det hela är ju att fenomenet först märks när man kör och belastar motorn genom att driva båten framåt. Jag får lägga mig och muddra lite i hamnen under mätningen och se om det ger något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...