Feltasson 0 Postad 6 Juni , 2010 Jag har en johnsson 30 hk -86 som inte driver sm den ska. På låg fart driver den som den ska men innan båten ska plana så slutar den att driva. Inga skrap ljud eller rassel från motorn. Kan det va att man behöver justera växlarna ? Tacksam för svar Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 jag tror att propeller navet slirar.rusar motorn ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0195820&path=BRP~A0000008~M0010892~M0010976~M0010979~C0195820&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 propeller nav nr 69 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feltasson 0 Postad 6 Juni , 2010 Ja motorn rusar upp, och när man släpper av på gasen så börjar den att driva igen. Jag hade propellern borta idag och splinesen på axeln och navet va bra, men hur sitter navet fast i propellern ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 navet är i pressat inget som du kan göra själv,växelspaken står den still i samma läge när motorn rusar? funderar bara i annat fall om växelspaken fladdrar så hoppar växeln ur o då är det ett annat fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feltasson 0 Postad 6 Juni , 2010 Växeln hoppar inte ur och växelspaken skakar inte. Inga som helst missljud när det slutar driva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 då har du ett propeller nav som slirar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feltasson 0 Postad 6 Juni , 2010 splinesen va ju bra är det mellan propellern och navet det slirar då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 ja just det, det är en gumminav som är i pressat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feltasson 0 Postad 6 Juni , 2010 Går det att sätta upp den i en press och klämma åt navet igen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 6 Juni , 2010 Krångla inte utan köp en ny propeller! Den du har har säkert tuggat grus och sand ordentligt och brännt upp gumminavet. Mina gamla Johnsonpropellar sen ca -90 har aldrig slirat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 Juni , 2010 Det kallas vulkat och är inte det samma som ipressat, bara en parentes i sammanhanget. Vid vulkning gjuts propellern in i gummit mot navet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juni , 2010 Där har ni helt fel gummi navet är EJ vulkat i propellern det är bara den splinsade hylsan som är vulkad,o det går ej att pressa på navet o tro att det blir ok det måste bytas,är propellern skadad i bladen så är det ej lönsamnt annars är det bara att byta nav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feltasson 0 Postad 7 Juni , 2010 Jag har också en Johnson seahorse 15 hk från 70-talet kan propeller och nav passa från den ? Vill bara verifiera att det är det som är fel innan jag köper en ny propeller med nav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2010 Nej det är en helt annan propeller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 7 Juni , 2010 Med målarfärg, permanent spritpenna eller liknande: Måla ett streck fråm gumminav till hylsa. Kör. Om strecket delats så slirar navet i hylsan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2010 Byte av propeller nav pris 911:-,ny propeller 2196:_ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feltasson 0 Postad 7 Juni , 2010 Ska ta och testa med att märka propeller och nav i veckan. Nån som vet nån bra att köpa propeller och nav av i östergötland ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2010 propeller kan du best hos marinshopen,men navet kan du ej byta själv krävs specialverktyg o ett speciellt glidmedel för att montera navet. köper du en ny propeller så är den kompl med nav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feltasson 0 Postad 7 Juni , 2010 Då får det bli en ny propeller med nav om det nu är det som är fel. Tänker inte försöka att pressa i det själv, men dock är jag nyficken på vad man behöver för specialverktyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2010 http://www.rundquist.com/hubs.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feltasson 0 Postad 7 Juni , 2010 Ska märka upp navet och kolla om det är där det ger efter imorgon. Fundera lite på en justerbar propulse propeller. Tycker att det går lite för fort när jag fiskar. Finns det nåra nackdelar med dom propellrarna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subarumarine 0 Postad 8 Juni , 2010 Om det inte är propellern som är kass så har jag ett tips. Hade liknande problem med min Johnsson 25 från 91, men det hänger inte ihop med motor modellen.. Orsaken var att proppellern inte fick tillräckligt med vatten vid acceleration pga att motorn var för mkt intilltad mot akterspegeln. Tilltade ut den ett eller två hål sedan dess har det inte vart några problem alls. Detta gjorde förstås att båten ville resa sig vid star men det kompenserade jag med att sätta trimmplan-fena på kavitationsplattan. Problemet uppkom i sammband med justering av motorn där kraften kom lägre ner i varvtal, därför funkade det troligen med tillt positionen som var tidigare. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bultman 0 Postad 8 Juni , 2010 Hmm.. Jag verkar ha ett liknande problem! Min motor rusar när jag svänger girar i högre fart! Dock kommer drivningen tillbaka när man sänker farten, har en 30hk mercury från -99 Känns inge roligt att byta propellern när det inte finns en skråma på den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Juni , 2010 Nä den slirar nog inte det är propellern som suger luft den kaviterar ,motorn kanske sitter för högt hissad prova o sänk ett hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bultman 0 Postad 9 Juni , 2010 Den fortsätter slira även när jag kör rakt fram! man måste sänka farten till typ 5 knop för att driften ska komma tillbaka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 Juni , 2010 ja då är det propellernavet som slirar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bultman 0 Postad 9 Juni , 2010 Är det vanligt att detta händer? propellerna är ju 11år men ser ut som ny! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 Juni , 2010 det händer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser