Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Claramell

Hur får vi bort fläckarna på däck?

Rekommendera Poster

Vi har fått svarta fläckar/prickar på däck. Antagligen rester av betyltejp.

Vi har försökt tvätta bort med båtschampoo, aceton, rödsprit och klorin. Inget hjälper.

Kan vi få hjälp/tips?

post-10014076-1394236375,9945_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till dej som gav ett svar inne i min blogg.

Autosol har vi provat, funkade inte alls.

Tyvärr har båten inte varit täckt alls i vinter. Vi köpte båten i mars och det verkar som den fått stå med all snö på sig...

Aceton provade vi då vi vet att plasten inte gillar det. tänkte att kan det lösa plast kan det väl lösa allt ;) men icke sa nicke...

det värsta är att det är ganska mycket fläckar. så känns inte som man vill leva med det så. och det blir svårare att sälja båten om den är prickig... unikt men inte vidare snyggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Prova att tvätta med högtryckstvätt innan du lägger ner en massa arbete med diverse kemikalier. Det blir ofta svartmögel i anti-halkmönstret på däcket under höst och vinter. Med högtryck får jag alltid däcket rent och snyggt igen. Alternativet är att gnugga med nagelborste!

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bör nog lägga till att fläckarna uppstod efter att vi satt upp fönsterna. Så vi är nästan helt säkra på att det är just betyltejp som vi fått exempelvis under skorna och sen spritt ut den vägen...

Men högtryckstvätt ska vi prova. jag drömde om det inatt att det skulle funka så det var kul att det skrevs som förslag här inne med... jag litar på ödet ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också på fotogen.
Eller avfettningsmedel för bilar, eller lacknafta - lite samma sak...
Är tveksam till högtrycken i detta fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säker på att det inte gäller butyltejp, butan är ju ett känt kolväte?

Råkar veta sen tidigare att butylgummi är mycket gastätt, det används i t.ex. cykelslangar. Ungefär där går f.ö. gränsen för mina kunskaper i ämnet.

Googlade betyl och butyl i olika varianter, och råkade hitta denna sida om skyddshanskar. Butylhandskar verkar tåliga, men vissa ämnen tål de tydligen inte, enligt rekommendationerna på sid 10 - 11.
Enligt tabellens röda färgmarkering tål de exempelvis blyfri bensin bara under max en timme ... nåt sånt. (Aceton tål de f.ö. betydligt bättre.)
http://www.ejendals.com/loaders/oo.php?objid=1708

Tja ... hade nog provat bensin i första hand, plasten tål nog detta bra men tydligen inte butylgummi!? Om nu betyltejp har nån som helst likhet med butylgummi.

Bara ett snabbt testat förslag.
/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...