Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Thomas__

Ockelbo DC 21, Fjord 21, Coronet 21?

Rekommendera Poster

Är på jakt efter en båt på dryga 6 meter som främst kommer att användas för dagsutflykter men ska också kunna ge möjlighet för enstaka övernattning (2 vuxna 2 barn). Budget 150-200 kkr. Behöver inte vara snabb men ska gå bra i sjön (bor på västkusten). Ju mindre underhåll som krävs desto bättre Glad.

Har sett att man på Blocket verkar få mycket båt för pengarna om man köper en Ockelbo DC 21, Fjord 21, Coronet 21.

Kan man köpa en välrenoverad sådan båt med en förhoppning om problemfritt båtägande? Ska motor och drev vara bytt? Någon modell att föredra?

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig ägt något av de båtar du nämner....

Men alla 3 är ju klassiker byggda med hög kvalitet. Föreslår att du tar dig till någon marina där du har chansen att se och kanske provköra båtarna i verkligheten. Själv hade jag nog satsat på en Ockelbo.

Som du själv skriver, köp en som har bytt motor nyligen. Drevet är inte lika dyrt att byta, om det nu skulle packa ihop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fjorden är inte ens med i matchen. När du suttit i en Ockelbo eller Coronet är du såld Glad

Coroneten är vänsterstyrd vilket stör en del annars är den nästan lika fin som Ockelbon. Två klassiker helt enkelt.

I din prisklass ska du helt klart lägga pengar på en riktigt bra motor. Allt annat är lätt att fixa.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda som är trist, är att Ockelbon är så ruggigt ful! Familjen hade en 82:as Starcraft DC21 förut och kusinerna en 81:as Ockelbo DC21. Snacka om skillnad i ombonad till Starcraftens fördel. Gick bättre och kändes klart stabilare i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv tycker jag Ockelbo DC 21 är en av de vackraste båtarna som finns, vilka linjer den har...

Gärna gul oxå...

Annat än min padda till Ryds Camping ; )

/qsec

Senast ändrad av qsecofr | 27 maj 2010 | 21:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tillhör oxå skaran som gillar lite äldre båtar. Håller med om att dc-21.an är en klart gedigen båt, och hittar du en med nyare motor så har du sannolikt ett bekymmersfritt och billigt båtägande. Själv fastande jag för Coronet 24 family och köpte en sådan ifjol. Är supernöjd, och jag tycker den modellen är bland det snyggaste som tillverkats. Vi är 2 vuxna 2 barn och den passar perfekt för några övernattningar hit och dit.

En sak man märker är att de går att hitta fina exemplar av tex Coronet då många av ägarna till synes är entusiaster.

Lycka till med köpet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår gula pärla är inte till salu men allt går som bekant att köpa för pengar Flört

Angående Coroneten är jag inte superinsatt men TS bör läsa på en del om Ockelbons olika årsmodeller och skrov. Stora motorer väger mycket och sliter också mycket på konstruktionen, även om det är kul att åka fort. Ibland.

Fjord 21 är ff inte med i matchen och Starcraften som nämndes...njaae.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft både Ockelbo och en Fjord, Fjorden var en ovanlig modell - en HT21.

Kan nog säga att Fjord i högsta grad är med i matchen, maken till gediget plastarbete får du inte i de andra? Men om du vill ha bra egenskaper i sjön?

Både Ockelbo och Fjord är relativt platta under, trimplan är ett måste - i vart fall i en Fjord. De behöver också ganska stora motorer, Fjorden ännu mer då den är påtagligt tyngre än Ockelbo. Men positivt tung!

Coronet vet jag lite mindre om då jag bara åkt med och ej ägt själv. Men bra namn, går fint i sjön och fint träinrede, trivsam som få?

Men om du ska upp till 24 Family, som föreslås ovan, så har du lämnat Ockelbo tänket redan... den är klart mindre än de andra och kan inte mäta sig med 24 fots båtar. Med din budget borde du ha chans på en 24 fotare. Skulle nog tipsa om det, båten blir påtagligt större och med toa och bättre kök, helt klart. Det finns två fina varianter på Fjord 24 fot också, nog billigare än en helrenoverad Coronet.

Kan du tänka dig att cruisa i 6 knop behöver du inte en stor V8. Då kan tom en båt med en underdimensionderad diesel vara perfekt. Såldes en sådan förra hösten tror jag... Annars blir det tungt med standardmotorn som fanns vid leverans... den har nog också nått sin tekniska livslängd snart?

Hur du än gör får du en trivsam båt att ligga ute med någon natt. Men 24 fot är bekvämare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en Ockelbo DC 21, en trevlig båt men håller nog med föreg.talare om att det blir bra mycket bättre utrymmen i en 24 fotare.

Fjords 24 fots Weekender har rejäla sovplatser med en midcabin och riktig toalett pentry men ändå bra med utrymme i sittbrunnen och sist men inte minst breda scarndäck-borde gå att hitta under 200.000.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thomas

Vi har en Ockelbo DC21 och vi fullkomligt älskar den. Vi tittade på exakt samma båtar som du innan vi bestämde oss. Vi föll mycket för modellen samt att de allra flesta vi talade med ansåg att det är ovanligt bra båt i den här storleken, går alldeles utmärkt även i lite grövre vatten till exempel. Toa finns som sagt inte men går lätt att installera i ruffen om man absolut till ha toa. Kyl går att sätta under någon av stolarna. Sovmöjligheter för fyra fungerar, kanske inte optimalt men det går. Vi har två tonårsbarn och då blir det lite trångt. Är barnen mindre så fungerar soffan i bak alldeles utmärkt. Förra året så lånade vänner till oss båten i en vecka och de var ute non-stop med två barn, 4 och 7 år. De ansåg att det fungerat mer än bra.

I vår båt sitter en AQ170 som vi tyvärr haft lite kylarproblem med, men i övrigt så har det varit helt friktionsfritt med båten. Hyfsat lätt att underhålla. Jag rekommenderar att du kontrollerar motorn lite extra oavsett vilken modell du väljer. Motorreparationer tenderar att bli dyra, drevet inte riktigt lika dyrt. Kan du inte själv så ta hjälp av någon kompis eller en besiktningsman, 200-tusen är ändå rätt så mycket pengar som du funderar på att lägga och då kan det kanske kännas lite tryggare att någon besiktigat båten.

Nu vet du att jag är partisk i målet men om jag skulle välja igen så skulle jag utan någon som helst tvekan välja Ockelbo igen. På ockelboklubben.com kan du hitta rätt så mycket info gällande modellen.

Utöver att den är praktisk så tycker jag att det är en av de absolut vackraste DC som finns, partisk, jag? Näe, inte ett dugg.

Lycka till vad du än väljer

Thorbjörn

post-10010797-1394236368,8056_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara värt att ta en titt på Windy 22 DC och eventuellt Nora 20 DC också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska sova över några dagar så skulle jag rekommendera Coronet 21 Explorer eller Cabin som den också kallas. Finns några på blocket till din budget. Här får du ett av com bättre 21 fots skroven (skrovet är identiskt med 21 DC:n). Båten går extremt bra i grövre sjö

Här har du också allt med ombort toa pentry etc etc.

Har själv en sådan, bättre båt får man faktiskt leta efter i 21 fots klassen.

Har en hel del info på min sida om båten http://www.gelis8.se/ väj Coronet renovering

På Coronet klubben finns också mycket info http://www.coronet.nu/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man åkt en Ockelbo från 80 och en Starcraft från 82, så vill man inte åka Ockelbon igen. Utseendet är gammalt och att betala summorna som Ockelbo betingar, är ju rätt löjligt. Visst får man tillbaka pengarna när, om man säljer, men att påstå att en Ockelbo DC21 är snygg, är samma människor som även tycker en Volvo 740 är snygg. Det finns ju dock iofs bra mkt mer att välja på, om man vill ha en Ockelbo. Snygg, njase.

Starcraft DC21

Ockelbo DC21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tur att smaken är som baken. Jag tycker f ö att 740 ser rätt beklämmande ut...men det är ju inget jag pådyvlar dig.

Så...ts...upp med en bild när du hittat just din båt Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla goda råd!

En 24 fotare vore ju bättre när det gäller utrymme men den får inte plats på båtplatsen...

Barnen är 4 och 10 år, förhoppningsvis får vi plats i en 21:a ett antal år (?).

Är ju en hel del träinredning på dessa båtar vilket ju är trevligt men hur ofta bör det slipas och lackas?

Ska åka och kika på en Ockelbo imorgon, förhoppningsvis kan jag se en Coronet nästa vecka.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang träinredningen så är svaret väldigt sällan, Är den välbehållen så behövs det inte men är den sliten och kanske lite fuktskadad så en gång. sedan kanske vart tionde år. Tänk dock på att Coronet båtarna är välbyggda och tunga, det behövs en rejäl maskin för att dom ska orka med lite last ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har inte köpt någon än men varit och tittat på några och det blir en resa till ostkusten för att titta på några till i helgen. Lutar just nu åt en Ockelbo 21. (blir en del letande på Blocket... Glad).

Talas en del om problem med akterspeglar - finns det något sätt att kolla skicket? Brukar det vara problem på Ockelbo?

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla råd!

Här är hon!

Glad

/Thomas

Senast ändrad av Thomas__ | 16 augusti 2010 | 22:36

post-10008049-1394236476,1487_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att gratulera till köpet! Hoppas hon skänker er en massa trevlig tid på sjön Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...