Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Det är väldigt invecklat för den som inte är juridiskt bevandrad. Det verkar som att dom stödjer sitt beslut efter ett delbetänkade av rattfyllerilagen från 2006. http://www.regeringen.se/sb/d/6155/a/57079 

Sedan verkar man stödja sig på 2 rättsfall? https://lagen.nu/1994:1009

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GX0376

Ska jag vara ärlig så är jag inte nått vidare juridik-kunnig för att kunna tolka såna här grejor, men det kan säkert nån annan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade man viljat uppnå resultat hade man satt gränsen rakt över utan undantag.. Resultatet av detta ger bara massa otrevliga följder.. Varvatlsbegränsare, omprogramedare cdi boxar, styrdatorer, trottelstoppar etc..  Och innan beslutsfattarna har fått upp ögonen för det är det försent... Hade man inte gjort dessa undantag hade man sluppit tjafset...

Ni kan ju tänka er själva Kbv stoppar en båt som ser ut att gå fortare än 15 knop och den bara gör 10 på deras mätare... Personen ifråga kan då om den är tillräckligt påläst utkräva skadestånd om d skulle gå till rättegång vill säga... Risken är nog ganska liten att något sånt här skulle inträffa.. Men Vi skattebetalare får ju stå för skadeståndet och städa upp för klantarna i vanlig ordning...  Man behöver inte kunna något i varesig juridik eller vara särskilt allmänbildad för att förstå att detta är ett kalkonförslag skapat av folk som är så långt ifrån båtliv det bara går att komma...

Detta räcker för att fatta att förslaget och beslutet enbart grundar sig på saker hämtade från Fordonstrafiken.. Annars hade man aldrig satt gränsen på 0,2.. Sedan var det väsentligt mycket mer arbete för att få lagen ordentligt anpassad för båtlivet... Eftersom allt som iprincip flyter och man kan förflytta sig på kan tolkas som en båt.. Så kajaker, luftmadrasser badbollar etc hade ju blivigt lagförda med en gräns rakt över.. Men det hade med lite mer arbete gått att göra andra undantag förslaget.. Dock är dom flesta Politiker och tjänstemän livrädda för Arbete och då drog man bara ett streck på ett papper och så var d klart.. Enkelt och lätt och så han dom spela lite golf eller tennis mellan varven.

Om det fortfarande finns dom som hävdar att denna utredning är grundligt och noga genomförd efter konstens alla regler.. Då säger ja Grattis ni har återigen blivigt lurade..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid intervjun i TV4 med Beatrice Ask framkom att man inte hade någon fakta utan ansåg att likadana regler och nivåer som för bilar borde vara lämpliga.

Vilket borde medföra att mindre bilar med topphastighet på t.ex. 120 borde kunna tillåtas att köra med högre alkoholhalt än 0,2

Idioter som tro man kan lura oss då det är en brats-lag.

Angående SD. Nej jag tror inte de kommer göra något åt denna lag, ingen annan heller. Kanske SD inte åstadkommer något speciellt. Men när vi blir missnöjda röstar vi på denna typ av partier. Detta skapar bara oordning i demokratiska systmet. Såvida vi inte röstar på dem av orsak att vi tycker de är bättre än andra alternativ.

Om SD kommer in får vi kanske en minoritetsregering samt ett vågmästarparti. Knappast kraftfullt sätt att leda ett land.Tungan

Förra gången det var val till EU så fick vi in Piratpartiet, knappast för att man tycker om deras program utan för missnöjet med FRA lagar mm.

Får vi nu in SD och de visar sig inte vara så farliga kan de växa till sig och då får vi säkert ett annat sätt att se på invandring mm.

Men med politiker som kan införa lagar utan fakta så verkar inte SD vara så farliga för demokratin.

Att vara politiker medför ett stort ansvar, inte bara vad man åstadkommer utan även att förvalta demokratin. Se bara på den rödgröna röraran som prostituerar sig med att plocka in miljömupparna. Funkade en kort tid sedan genomskådar folk det och många vill inte ha kohandel utan kraftfulla beslut.

Förra gången körde de blå med arbetarrörelsen grundfrågor och man vann på det.

Med för mycket bingolotto mm verkar svenskarna alltmer somna in.

::Harry:: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag ska jag vara hantverakre, fixa tak, nya knutbrädor, m.m

Vilka fina inlägg de sista!

Ajonsson, bra fråga, vad är alternativet?. Som många skriver Pest eller kolera

Axplockar  in meningar som verkligen uppmärksammats i mitt läsande:

Rexco/Tompamannen: Förmodligen så bryr sig inte SD ett skit om denna nya lagen. Instämmer till fullo.

Keddy:

Vet ni som är motståndare till beslutet och lagen, att underlag INTE finns?

Crabfish: Men med politiker som kan införa lagar utan fakta så verkar inte SD vara så farliga för demokratin.

Eller kanske rentav bättre? Sämre kan det inte bli, och utveckligen mot Totalitär Stat måste hejdas, hur? Alliansen har ju visat att dit strävar de, (S) vet vi ju...som sagt..pest eller kolera eller en gambling på SD? Inget att förlora.

Idioter som tro man kan lura oss då det är en brats-lag.

Politiker verkar tro att vi kan behandlas hursomshelt, Ja, i Sverige, Kina m.fl så går det, uppenbarligen.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 22 augusti 2010 | 12:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appropå Kina, blir lugnt från mig en vecka då jag ska åka till Kina på tisdag (Shanghai) för jobbets räkning. Kommer dock inte testa gränserna där även om det finns vissa här som skulle må då.Flört

De har god öl och underbar mat så det ska jag nog hinna med också.

Nästan 20 miljoner invånare och tuff trafik. Lovar att inte köra bil där.

Angående alkohol och fordon.

Att cykla får man fortfarande göra i trafiken med alkohol. Lagen med 0,2 promille gäller inte cyklar.

Varför inte då, jo brats cyklar inte de åker limosin eller BMW

::Harry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu på Radion, 91,1 så talar Alf Svensson.

Han säger rakt av att övervakningen av oss har gått över styr!

Att folket på gatan, även i hans omkrets, överallt påpekar detta.

Polisen och Politiken är idag så centraliserad att det är inte bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Ja, vad säger man efter att ha varit borta i några dagar? Kan konstatera att en del av er har varit flitiga. Några idéer har växt fram efter visst klockslag i fredags, och en hel del härskenhet har rått! Ser själv ingen mening med att diskutera denna fråga in absurdum, utifrån att krutröken skingrats och lugnet har lägra sig! I korthet så uppfattar jag tjafset i tråden så här, illustrerad bäst av att en bild säger mer än tusen ord!

post-10010863-1394236485,913_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Lite för onyanserat och spänt har det också varit ................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Är det så här jag skall tolka, vad som är i vardande, angående resonemanget om protestlistor o.dyl.?

Undrar vad KBV säger om den s.k. dunken?

post-10010863-1394236485,9901_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Som avslutning vill jag komplettera med något som min äldste son tittade på då jag var bortrest. Han kollade upp hur många som hade skrivit i tråden t.o.m. fredag 20/8 kl :17.30

Av totalt 92 olika personer så var ;

- 16 st. var neutrala inlägg, som varken var för eller emot nya lagen.

- 32 st.      helt eller delvis emot lagen i sin nuvarande form.

- 44 st. som kunde leva med lagen eller tyckte den var helt rätt.

Själv så tycker jag ju att det är olyckligt att lagen inte är lika för alla, vad gäller båtlängd, knop och procent, men att jag samtidigt inte har några problem med att efterleva lagen i nuvarande utformning ändå.

Får tacka för mig med en önskan om en trevlig arbetsvecka, med mycket övertid, så att ni får lite annat att tänka på än pocenten !

Senast ändrad av Gobben | 22 augusti 2010 | 17:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du är kul du Gobben.Tungan

Men när ni läste igenom alla inlägg kunde ni passat på att besvara min fråga som är ställd utan direkt koppling till lagen om 0,2

Du får den igen (tredje gången är det nog)

Anser du att det är rätt att stifta lagar utan fakta?

Ursäkta ni andra som redan läst frågan ett par gånger. Men den är av betydelse.

Själv kan jag nog leva med lagen, alltså att jag har råd att åka dit någon gång då och då. Då jag anser den vara tillkommen på lösa grunder där det inte finns några problem för min del så kommer jag fortsätta leva mitt liv som jag hittills gjort. Man får se det som en extra skatt som förhoppningsvis kommer någon behövande till nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Gobben!

Du ställde ett antal frågor innan du drog iväg. Har du läst svaren?

Kommentarer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Crabfish; Ang. din fråga om jag anser att det är rätt att stifta lagar utan fakta!

Jag har aldrig brytt mig om att ta ställning till den frågan, utifrån vetskapen om att alla lagförslag går igenom olika remissdistanser för yttrande. Att regeringen, eller den som har till uppgift att göra sammanställningen, samt ansvarar för genomgången med regeringsrepresentanten, inte tar hänsyn till allt, eller rent av negligerar vissa betänkanden, är saker som är svåra för mig, som icke insatt, att vare sig svar på eller ha synpunkter på. Jag kan omöjligt veta eller ens ana hur dessa personer tänker eller vad besluten blir utifrån deras funderingar. Detta är ju saker som man inte redovisar, eller ens talar sanning om, på direkt fråga från ex.vis reportrar. Men visst är det inte bra om man stiftar lagar utifrån oriktig fakta. Fast som jag nyss skrev. Jag vet inte hur man tänkt här, i en helhet, och jag tycker inte att du har på ett allt för tydligt sätt kunnat peka på att så varit fallet. Har du läst betänkandet, och diskussionerna kring detta, så att du med all säkerhet kan säga att ditt påpekande är i sanning överensstämmande med vad du anger? Och du! Frågeställningen är heller inget jag tagit upp, eller ens försökt debattera, i denna tråd utan jag har försökt att hålla mig till frågeställning om nyttan med sprit visavi båtåkande, för att nu göra en förenklad beskrivning. Om du tycker att jag inte har räckt till i det hänseendet, så beklagar jag, men inget jag bekymrar mig speciellt mycket om faktiskt.

... hälsar gobben!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Hej labbibia! Slumrade visst till en stund! Hektiska dagar, som gäst på ett storbröllop. Trevligt på alla sätt och vis! Skall gå och lägga mig i tid i kväll. Hoppas på att vara piggare i morgon. Jo, jag skummade genom alla svar som fanns, och jag missade några, för som jag skrev så har ni varit flitiga, och jag lovar att läsa igenom mera noggrant av vad du svarade. Men vad jag vill nämna, innan det svaret, är att jag ställde frågorna med en liten baktanke, utifrån att jag bl.a. skrev En chans att få ge uttryck för synpunkter och tankar, på ett sakligt och nyanserat sätt, var även en förhoppning om att någon/några från båda sidor skulle ha hakat på i den andan, och gett dig svar, utifrån dina svar, eftersom jag tyckte det ibland varit käbbel om dessa frågeställningar utan att dem egentligen fått ett entydigt svar. Att så inte blev fallet har jag ju mig enbart själv att skylla, för jag borde ju i så fall ha ställt frågan mer öppen, vilket i sin tur inte hade givit rätt svar de heller, eftersom frågorna  tydligen missförstods av några. Så visst rörde jag till det lite där dumt nog! / Gobben !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom Crabfish ställ frågan till Gobben 3 gånger, så ställer jag den en (1) gång med adress Gobben:

samt, hyser Du ingen oro gobben för att man stiftar lagar utan fakta, generellt?

Din åsikt om det?

Övertid? = Bättre fly än illa fäkta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Och naturligtvis så missade du mitt svar till crabfish, 3 minuter före ditt inlägg, Glad för du var väl upptagen med att skriva till mig, antar jag! Skrattande

fel ordval. ändrat!

Senast ändrad av Gobben | 22 augusti 2010 | 21:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Obs varning OTSkrattande

Köpte spolarpumpen på Feltema idag, den som enligt uppgift skulle klara att SUGA vatten. Det gjorde den inte alls kan jag säga, falsk marknadsföring! Så det blev en svamp och en spann till kondensvattnet i kölsvinet idag, fungerade lika bra det. Sedan köpte jag mig en tvättborste på Feltema, jisses vad den fällde borst! Det är samma visa varje gång (typ en gång om året) när jag varit på Feltema, SÄTTER ALDRIG MIN FOT DÄR IGEN! Men likt förbannat åker man dit.

Ingen som kikat på länkarna med fylleriutredningen och betänkande som jag la upp? Jag själv har lite svårt för lagvrängartexter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att snapsa pumpen med vatten, får den bara sugverkan, d.v.s vatten att greppa och att suga med så kanske..

är det det däringa länkarna till HelnykterhetsFöreningen/ar? som MHF?

Ska det vara så ska det vara opartiskt..och ha en koppling till hur man antog lagen 0,2, men den finns ju inte, dessvärre.

Kul inlägg av GW om (S) och Bodström, Bodström tillsatt på samma meriter som Kim Jong II.

Tja, vi är ju lite av Diktatur nu..kanske inte så lite..

Rätt passande av GW. Bodström har ju kommit på en del tokerier som Alliansen infört, var det inte Bodström som egentligen började med 0,2 på sjön? och som Alliansen Sjösatte

Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyttan med sprit dök upp och får bli trådens 799 inlägg. Näste får nr 800. Klart rekord som redan med god marginal är spräckt.

Nyttan

Ja i goda vänners sällskap eller ihop med frugan så kan vin till god mat vara trevligt.

Eller ihop med närmaste kompisen ta ett par öl.

Tidigare tog man båten hem och allt var frid och fröjd.

Har suttit på Sea Lounge i Smögens hamn granne med Sjöräddningen och njutit av ett par öl med bästa vännen och sedan utan samvetskval kunnat åka hemmåt igen med båten. Nu får man känna sig som rutten skit trotts att man aldrig stört någon annan. 

Nu klassas man som kriminell.

Katten också. känner mig knappast kriminell. Sådanna brukar vara de som slår sin käresta, rånar banken eller smugglar knark.

Men vi som bara vill njuta av god mat och lite att dricka i mängder som knappast stör någon och sedan åka hem med båten, vi är numera förbjudna till sådant.

Ruttet.

red stavfel

Senast ändrad av crabfish | 22 augusti 2010 | 23:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då klämmer väl jag inlägg nr 800....Yipppiiiieeeee!

Jo, idag var jag för första gången i mitt 50:åriga liv ute och seglade.....i en segelbåt värd namnet alltså. En 8 meters segelbåt. Det blåste rätt hyfsat, 8-9 m/s. Kanonkul!

Vad har nu detta med tråden att göra?

Jo, att det är helt obegripligt hur någon kan anse att det  är ok att ha druckit några öl och segla, när man inte får  framföra en motorbåt på samma villkor. I segelbåten var det ju en fruktansvärd massa tampar att hålla reda på, förutom att hålla kursen med hjälp av rodret. Sikten framåt var så gott som obefintlig på grund av en sk sprayhood och en stor genuafock som skymde den lilla sikt som var kvar efter att sagda sprayhood gjort sitt. I min motorbåt har jag kanonbra sikt åt alla håll, jag behöver inte sitta och rycka i en massa tampar, piece of cake jämfört med att segla.......

Men kul var det! Tungan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då lägger jag rabarber på Nr 800!

SMögen, minta trakter sommartid, vi kanske ses?

de flesta jag talat med säger att nu är man jagad precis överallt, sista andningshålet borta.

Så känns det.

Attans..801...

Senast ändrad av Ljungbergarn | 22 augusti 2010 | 23:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bodström var den som redan 2006 initierade 0,2.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forslag-om-skarpt-lag-mot-sjofylla-1.754885

axplockar ur en intressant artikel ovan,

Det finns en tradition av att sjön är fri, ett socialt andningshål, säger Sten-Olov Södergård, jurist på Kustbevakningen.

- Många vill slappna av och inte tvingas följa samma regler som gäller på land, säger han.

Bodström med sina superfängelser, superenheter, han är Palmes kopia.

http://juristensfunderingar.blogspot.com/2010/08/markligt-och-farligt-rattspolitiskt.html

Han är förespråkare för frvilliga drogtester, nu vägrar han ställa upp  på en själv!

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/bodstrom-avbojde-drogtest-1.1157575

Märkligt att Alliansen anammar en (S) idé..

Senast ändrad av Ljungbergarn | 23 augusti 2010 | 12:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Ljungbergarn skrev:

Eftersom Crabfish ställ frågan till Gobben 3 gånger, så ställer jag den en (1) gång med adress Gobben:

samt, hyser Du ingen oro gobben för att man stiftar lagar utan fakta, generellt?

Din åsikt om det?

Övertid? = Bättre fly än illa fäkta? 

gobben skrev:

Och naturligtvis så missade du mitt svar till crabfish, 3 minuter före ditt inlägg,  för du var väl upptagen med att skriva till mig, antar jag!

Glömde dock att göra ett tillägg eftersom du kom med ett påstående!

Mig veterligt så har aldrig den frågan varit direkt ställd till mig personligen, för i så fall har jag missat den, utan ställd till ett flertal personer utifrån ett allmänt svar, med ovidkommande utlägg, om andra saker än de som varit relevanta för ursprungsfrågan. Jag brukar inte lägga ner så mycket energi på dessa utlägg, utan skummar mest av svaret!

Sedan är det ju också så, att likväl som jag inte får svar på allt jag frågar om, så kan även jag låta bli att svara om det är så att någon/några andra givit i mitt tycke, ett  fullgott svar. Anser inte att jag tillför speciellt mycket,  genom att ge ytterligare ett likvärdigt svar, så då låter jag hellre bli.

Hoppas mitt svar var till belåtenhet, även om svaret inte var vad du hade förväntat dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Hej labbibia; Angående mina svar, som du var lovad.

Fråga ett var ju en dubbelfråga och det du svarade på, kan du ju ha en poäng i, såsom du beskriver första delen enskilt för sig. Men frågan var mera ställd utifrån att jag ville ha ett svar, med en verklig koppling till den avslutande frågan om varför är alkohol tillsammans med just båtliv, synonymt med frihet, vilket inte är riktigt samma sak enligt mitt förmenande. Jag kan nämligen inte se den kopplingen och ingen har ännu lyckats visa mig på, hur det heller skulle kunna vara så. Inte så att jag förstått i alla fall!

Då min hustru och jag skall besöka vänner, som det oftast är frågan om, och det är planerat för lite mat och dryck, så ser jag alltid till att ha bra ankringsmöjligheter, antingen hos dem jag besöker, eller att vi tar en gästplats i en närliggande marina. Med tanke på att de sorter jag kan tänkas dricka, öl eller ibland även vitt  vin till maten som i mitt tycke är lite starka, gör att jag antingen ligger över i båten eller om möjligt sover över hos värdfolket. Vid dessa tillfällen så ser nämligen inget behov av behöva ta båten hem igen. För vad gör jag då jag kommer till egen brygga, om jag nu skulle klara mig dit? Inte tar jag bilen inte! Då rakt inte taxi eller cykel heller, och att gå 14 km i mitt tillstånd, skulle aldrig falla mig in. Återstår då endast att stanna kvar, och inte ge sig ut, som det vettigaste alternativet.

Det andra är om vi bara skall ut på en dagstur, eller en helg med övernattning. Då planerar jag också utifrån väderförhållanden och ankringsmöjligheter i tänkt naturhamn. Dessa tripper brukar aldrig präglas av förhastade beslut, eftersom vi har några välkända ställen att besöka. Är det så att det är risk för dåligt väder under natten, så avstår vi att sova över eller så lägger vi oss antingen i marina. För att lägga oss i en naturhamn, vid risk för dåligt väder, är kravet att vi skall kunna förtöja på sådant sätt, d.v.s. långsides, att jag inte skall behöva gå upp på natten för att hitta annan lämplig plats, vilket också har att göra med hur många övriga båtar som tänkt samma tanke. Om inte detta går, så åker jag hem utan att ta öl eller vin till maten. Och bara för att det kan bli så, att jag inte tar öl till maten, så ser jag inte att detta har någon inverkan på min frihet. Det är ju inte därför som vi tar dags- eller helgturer i första hand, utan för att få komma ut på sjön och för att få se oss omkring genom att  få besöka nya platser.

Fråga två handlade ju om ifall lagen inskränkte på livets båtvardag bl.a.! Med tanke på mitt svar på fråga ett, så kan jag inte se att det är så och det du svarade må förhålla sig så, men någon inverkan på båtlivet kan väl lagen ändå inte anses ha. Du är ju fortfarande fri att ta dina dags- eller helgturer. Så för mig är inte ölen och vinet det centrala, utan dagsutflykten som sådan. Det är den som kommer i första hand, och sedan får det andra komma utifrån omständigheterna runt omkring!

Fråga tre gällde om det inte fanns viktigare frågor att fokusera på än nämnda alkohollag! Ja massor, och jag föredrar att koncentrera mig på dessa frågor, så där är vi ju helt klart olika i våran framförhållning. De viktigaste frågorna, för mig som Göteborgare, är helt klart trängselskatten, sjuk- och åldringsvård samt ungdomspolitiken. Hela det politiska etablissemanget, kör helt enkelt över kommuninvånarna, vad gäller trängselskatten, genom att först strunta i vad man gick till val på, nämligen att inte införa densamma utan omröstning. Vill inte ta hela frågeställan här av utrymmesskäl, men titta gärna på hemsidan http://www.nejtrangselskattgbg.se/, om du vill ha mer info i frågan. Så ja, jag fokuserar hellre på detta, än alkolagen.

Fråga fyra handlade om inskränkningar genom att klanka ner på dem som var av annan åsikt än motparten. Däribland mig själv! Jag skrev  b l.a. att bara för att jag anser att man kan dricka då båten är förtöjd, och inte då man framför den, och för att jag inte har några problem att följa lagen! Som jag tidigare påpekat för dig, och någon mer, så har jag fått ta emot ogrundade påståenden tillsammans med andra, som antingen haft långsamtgående båt eller varit av åsikten att man inte haft problem med med att följa den nya lagen. Att vi har framfört åsikter som att lagen skall vara lika för alla,  har liksom inte spelat någon roll, eftersom vi inte lagt vikt vid promillehalten som sådan. Så nej, du förstod nog inte riktigt vad jag menade med tanke på ditt svar! Tyvärr så har det väl varit så genomgående i denna fråga, d.v.s. att om man inte lägger så stor vikt vid frågan som sådan, samt anser att alkoholen inte är det primära i båtlivet, så får man vara beredd på att få utstå lite skit och konstiga, ibland orelevanta påståenden. Vilket jag alltså inte kan förstå!

Fråga fem var ju en följdfråga utifrån fråga tre, och som innebar att man i första hand, så som frågan var ställd, borde lägga mer energi på dessa viktigare frågor istället för den nya alkohollagen till sjöss! Även om jag råkar tycka att man gjorde en tabbe då man särskiljde olika båtar, knop och procent, så är frågan inte av den digniteten att den upptar hela min vardag, och efter att ha läst allt detta så förstår du säkert varför jag uttrycker mig så, om inte annat så utifrån mitt svar under fråga ett.

Även om du nu inte skulle vara helt tillfreds med allt jag svarat,  så är det är i alla fall så jag tänker och agerar, utifrån hur mitt liv ser ut. Du får helt enkelt hålla till godo med att det är så, för jag tror inte jag kan ändra mig i dessa frågor. Hoppas bara att man som politiker har kurage att göra lagen lika för alla, för det är det jag mest reagerat på!

Tror inte heller att vi kommer så mycket längre i vårat motpols synsätt, så vad mig anbelangar så säger jag som jag sade en bit upp i tråden att jag inte är intresserad av att diskutera frågan in absurdum, då jag inte ser att det kan ge något nytt vid hand. Allt är redan upprepat ett antal gånger vad gäller frågeställning och avgivna svar? Tack för mig och hoppas du kan förlika dig med min inställning för jag kommer nog inte att ändra åsikt bara för att jag tagit del av tyckandet och tänket i denna tråd! M.a.o så avslutar jag nu min medverkan.

Hej alla och ha ett bra båtliv, samt i övrigt också, hälsar Gobben!

Varför drar texten ihop sig då man sänt, som nu, så att man måste justera?

Senast ändrad av Gobben | 23 augusti 2010 | 12:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Gobben. beklagar att Ni åker på eländet med Biltullar, ännu en pålaga som tvingas på oss.

I Sthlm Folkomröstades det ju om det (ha-haaa!)

Bör det väl Folkomröstas i GBG då med?

Men det spelar ingen roll, Ni åker på skiten ändå.

Som vi, med 0,2.

I korthet, nu måste jag fixa med annat.

varför är alkohol tillsammans med just båtliv, synonymt med frihet, vilket inte är riktigt samma sak enligt mitt förmenande. Jag kan nämligen inte se den kopplingen och ingen har ännu lyckats visa mig på, hur det heller skulle kunna vara så. Inte så att jag förstått i alla fall!

Svar: Finns många inlägg om detta så det blir rundgaggigt att svara på det.

Se mitt inlägg Skrivet: 23 augusti 2010 | 11:56.

Läs vad KBV skriver då om inget av alla inlägg har gett Dig svar ännu.

Fråga två handlade ju om ifall lagen inskränkte på livets båtvardag bl.a.! Med tanke på mitt svar på fråga ett, så kan jag inte se att det är så och det du svarade må förhålla sig så, men någon inverkan på båtlivet kan väl lagen ändå inte anses ha.

Svar: Jo. Läs alla inlägg.

Fråga 4,

Svar:nu blir det tyvärr rundgaggigt Gobben..nu trallar vi i cirklar.

Ämnet är uttömt med rekord i inlägg så Fråga 4 finns besvarad innan.

Fråga fem var ju en följdfråga utifrån fråga tre, och som innebar att man i första hand, så som frågan var ställd, borde lägga mer energi på dessa viktigare frågor istället för den nya alkohollagen till sjöss!

Svar: detta är även en principiell fråga. Även en helig gräns. Även tillvägagångssättet som nämnts ovan för Demokratin, som MÅNGA av oss kämpar för, ska kunna finna kvar, nu fragmentarisk.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 23 augusti 2010 | 21:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörde den stackars Bodström på radion imorse, vad ska man säga, han sket i det blå skåpet, bokstavligt talat. Så fruktansvärt klockrent att tvärgira efter han fick reda på vilka droger som skulle synas på testet. Hade han rökt på måntro? Eller har han en obehandlad könssjukdom som han inte ville skulle läcka ut? Ännu ett nederlag för S! Jag är inte så mycket för B. ask men hon hade inget att dölja. Tycker detta var en klockren grej, att i inspelat media låta dom själva få smaka på det dom kräver av oss andra. Hade varit ballt om dom stoppat T. Östros när han är ute på havet och låtit honom blåsa i alkometernSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte samma glöd längre, men vi ska se om vi kan glöda på lite.

Vi håller på, vi som inte vill ha Storebror i sovrummet (snart)

DAgens nyhet!

Ingen plats nämnd, men någonstans i Sverige på en sjökrog, SjöPolisen kommer,

känner igen någon som sitter på krogen, de kommer i samspråk.

Att KBV ivrat för detta med alkoblås är enbart för att få sysselsättning, att få hävda sig och försöka likna riktiga Poliser så mycket som möjligt. Minns den med kotlettfrilla, wannabe-snubben, eller 40knop i Sotekanalen mitt bland barnfamiljerna, NYKTRA!!!

(Förstår Ni nu vad jag menar med uniformsfetichister?)

Vidare i skvallret från sjökrogen:

Vi (Polisen) med den gamla lagen, hade inga som helst problem med att stoppa båtar, gamla lagen har samma kraft, det är bara mer myndighetsövning nu.

Då kan jag nämna att den fyllskalle jag har nämnt tidigare, som körde och ställde till med en olycka då den gamla lagen gällde, Han har fått ett sådant hårt straff att jag tror inte han kan resa sig igen.

Nej, alla är överens, 0,5 och dit ska vi.

Sedan kan jag nämnda att det finns stora krafter emot detta, en har kollat, och han vet.

Om körkortet dras för sjöfylla (vilket det gör tydligen) så tar man Sverige till EU så torskar Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att båtliv inte bara handlar om att kör eller styra båt, Skärgård eller skärgårdsliv tycker jag är bättre.

Alcohol och båtstyrning tas upp av ett antal deltagare, men det är nog inte i själva körandet som är den stora haken.

Efter att ha haft en underbar kväll på öarna kräfter etc så skulle 0,5 och gälla alla båtar vara lämpligt för att köra båten hem dagen efter.

Idag så är det inte möjligt, det kallar jag att fråntas friheten. 

En som tror på att livet har fler sidor en ett.

Senast ändrad av Florina | 24 augusti 2010 | 21:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OT men ändå inte.....

Läste i tidningen Praktiskt Båtägande att organisationen SWEBOAT (vad är det för några?) nu börjat lobba för en ny lag om flytväst-tvång

Bättre och bätte det här, snart kommer nog lagen om badkruka också? :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...