Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
EeJjMm

Motorproblem...

Rekommendera Poster

Min Johnson 50 vro (1990) har börjat krångla och nästa helg ska båten användas först som fraktbåt och sedan till att dra skidor mm. Jag är borta hela den kommande helgen så det är lite ont om tid... Tacksam för snabba svar!

Ligger jag i planingsfart så dör motorn efter ca 1 minuts körning. Direkt efter startar den felfritt och går i ca 1 minut, sedan dör den likadant igen! >>> OBS! Motorn dör bara under påfrestning! 5knop är problemfritt! <<< 
Jag har bytt bensinslang till en ny OMC originalslang, detta löste problemet för en stund- efter bytet gick motorn felfritt under två olika båtturer på alla varv, men igår kom problemet tillbaka! Motorn dog igen, lika tvärt som förut. Jag startade direkt därefter och körde in mot land, efter någon minut dör motorn igen och sedan startade den inte alls... Det var bara att ta fram paddeln och paddla...
Efter att ha paddlat i nån halvtimme plockade jag av kåpan och tryckte ner gasen lite extra. Jag vred på nyckeln och motorn dånade igång direkt! Sedan körde jag hemåt på låga varv. När jag sedan befinner mig på ett hyggligare avstånd från min egen brygga (ifall jag skulle bli tvungen att ta fram paddeln igen) testar jag att gasa igen för att se om problemet kvarstår. Motorn går då i ca 1 minut, men sedan dör den igen. Efter detta är den mycket svårstartad, det krävs väldigt mycket gas för att få igång den och nu är också tomgången dålig! Går man ner mot 1000 varv dör den direkt...

Mycket tacksam för all hjälp!

/ Erik



Senast ändrad av EeJjMm | 25 maj 2010 | 14:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett bränsleproblem i mina öron. Bensinen räcker för en minuts körning och dör sedan. Jag hade liknande prolem för ett par år sedan. Jag kunde då se att det blev undertryck i bensinslangen genom att den blev alldeles platt. Efter några tryck på blåsan kom flödet igång igen. Men problemet upprepade sig flera gånger. Då löste det sig dock med ny slang för min del. Kolla bränslefilter om det ser ok ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att luftningen från tanken inte är tät. Lossa locket till påfyllningen. Går motorn bra så är det stopp i luftningen från tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt klart som ett bränsleproblem..

Kolla som tidigare sagts luftningsventilen på tanken.
Kolla att du satt slangen/blåsan åt rätt håll.
Kolla membramet i bensinpumpen.. kan spricka.
Kolla över alla bränsleslangar efter sprickor.. tjuvluft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gammal evinrude 4hk den gjorde likadant gick en stund och stannade men startatde om den fick lite vila. På den var det så enkelt att det var smuts i tanken. / Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej & tack för alla snabba svar!

Jag är, precis som Ni, inne på att det är ett bränslefel... Men det verkar ändå lite mysko om man tänker tillbaka > Båten inhandlades för ett par månader sedan, de första (5)? gångerna jag var ute med båten gick motorn kanon, sedan började den trilskas, då byttes bränsleslangen till en ny OMC-slang, sedan fick jag ett par till lika härliga båtrundor med båten och trodde att problemet var löst, DÅ händer det igen- motorn dör, startar går 1min, dör, startar går 1min osv osv.

Varför kvarstod inte problemet när jag bytte slangen om det inte var den som var boven i det hela???

/ Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga.. men om det är luftningsventilen i tanken som spökar så skulle det kunna vara så.

En annan sak jag kom att tänka på är dåliga slangklämmor till den nya slangen.. om du inte satt dit nya sådana också. För om de satt åt de två första gångerna du var ute och sedan gått upp, så kanske du får tjuvluft där... bara en fundering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte slangen i ett paket > slang, blåsa och anslutningar i båda ändar (en till motor en till tank), så hela slangen borde vara OK, tanken är dock att kolla upp hela bränslesystemet.

/ Erik



Senast ändrad av EeJjMm | 26 maj 2010 | 13:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar in som glad amatör, med den måhända naiva frågan; vad betyder egentligen VRO ?

Hittills i tråden har pumpen nog förutsatts vara av rätt traditionell typ, men är det verkligen så?

För enligt denna sajt verkar iaf VRO2-pumpar mer avancerade än vanligt, oklart varför. Pumpen har oljeinblandning plus en särskild slang (nr 12 i reservdelslistan) med reduceringsventil (nr 28) för pumppulser - gissar att slangblåse-pumpen avses. Kanske är reduceringsventilen defekt ifall du faktiskt råkar ha en sådan?

(Sajtadressens inledning framgår förhoppningsvis - vid sedvanligt länkkrångel -av länkadressen nedan, och sökvägen syns upptill i sajten ifall jag valt fel ibland de succesiva sökalternativen) ...
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0184699&path=BRP~A0000008~M0010228~M0010332~M0010334~C0184699&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Kanske kan en närmare identifiering av pumptyp i sajten i slutändan leda till en snabbare lösning av problemet. Exakt vilken motor, pumptyp gäller i just i ditt fall enligt sajtens sprängskisser ??

Också bara en fundering ...

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 26 maj 2010 | 19:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen allihopa!

Tack ännu en gång för alla bra tips Ni ger mig!

Ni får gärna fortsätta ge förslag på vad jag ska göra, desto mer jag har att kolla när jag åker till båten nästa gång desto bättre!

/ Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt standardtips: kulan i slangkopplingen. Prova att koppla förbi slangen direkt på motorns soppafilter! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade motsvarande problem, det visade sig att kopplingen mellan tanken och bensinslangen var usel. Så jag tycker att du skall testa kopplingar:
mellan tank och bensinslang
mellan bensinslag och motor (som inlägget innan föreslår)

Du skall också kolla bränslefiltret när motorn har dött, troligtvis är det tomt på bensin (tomt betyder i detta fall att det är inte 10% fyllt). Då är det bekräftat att det är problem med bränslematningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gummirester i tanken som satte igen silen. Fick då blåsa rent med munnen i slangen sedan gick motorn bra en stund igen. Har du inspektionslucka på tanken?

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag vart nere vid båten igen... Där lyckades jag lokalisera problemet - en läcka i den NYA bensinslangen! Det hade jag inte räknat med... Menmen, jag ska åka till stadens Watski-affär och byta slangen imorgon så blir det provkörning framöver. Kanske bara var ett byte av slang som behövdes trots allt? Eller, ja, två byten då den nya inte höll mer än i ett par dagar...

Jag återkommer igen när jag har fått reda på om det var slangen som spökade hela tiden. Tack ännu en gång för alla tips Ni har gett mig!

/ Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

berätta gärna hur de gick. Jag har en trollingmotor till min båt vars bränsleslang drog tjuvluft vid handpumpen (spricker i solens ljus när gummit blir gammalt). Löste sig med att hålla för med fingret. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej här kommer en uppdatering!

Jag har varit ute med båten sedan igår eftermiddag och kom just hem. Motorn började knackigt, den klarade inte av högre påfrestning än 5 knop/2000 varv... Men efter att jag ryckte lite i bensinslangen fick jag motorn att inte tjuva luft och sedan har den gått i sammanlagt ca 2 timmar sedan dess utan problem! Jag tror att det är fästet bensinslang-tank eller bensinslang-motor som spökar. Kanske båda bör bytas? Vad säger Ni?

/ Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en uppdatering... Idag under kvällsturen uppträdde motorn lustigt som f*n igen... Börjar bli riktigt trött på den nu!
Vi åker ut i två båtar på en kort kvällstur. Efter tio minuters körning är vi framme vid målet och ska lägga till... När jag drar av och ska puttra in till bryggan dör motorn, efter det är den extreeeemt svårstartad, jag får ta av kåpan och ge den extra mycket handgas för att få igång den, sedan lyckas vi lägga till (dock vid en ö) som vi måste lämna så småningom. Då gör jag likadant > Jag ger den massor av gas och den startar direkt, men när jag släpper på handgasen så den går ner på tomgång, ca 1000 varv dör den direkt eller efter 10 sekunders frustande. Till slut lyckas vi ändå ta oss ifrån ön och när man väl planar går motorn bra, för en stund... Efter nån minut tappar motorn kraft, den sänker sakta, sakta farten och till slut stannar den, och då råkar man ligga mitt ute i rännan i Kalmar sund med ett fartyg bakom sig... Jag slänger av kåpan, ger den gas, får igång den igen och vi börjar köra hemåt igen, det är vid det här laget bara några minuters körning kvar tills vi glider in i egen hamn igen... Men nu börjar det höras MISSLJUD från motorn, det knackar/smattrar i motorn och den går hackigt, nu vågar jag inte gasa utan vi puttrar hemåt... Motorn fortsätter hacka sig mot land och missljudet blir bara värre och värre hela tiden, 25 meter från hamninloppet dör motorn igen... Sista biten till bryggan blir jag bogserad av kompisen, tur att han var med!

För det första; Varför kom dessa missljud?! Är det ett tecken på att något är riktigt illa?
Är det fortfarande ett bränsleproblem? Isåfall kan det väl inte bara vara tjuvluft? Jag tänkte på vatten i förgasaren...
JAG ÄR NU VAAAARMT TACKSAM FÖR ER HJÄLP!!!

/ Erik



Senast ändrad av EeJjMm | 06 juni 2010 | 22:22



Senast ändrad av EeJjMm | 06 juni 2010 | 22:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du blåa yta på vevhusets sexkantiga gängade anslutning för slangen mellan vevhus och pump? Enligt sajten kan äldre motorer än -93 ha sämre varianter. Även pulsbegränsaren bör tydligen vara blåfärgad och kontrolleras map ventiler/läckor.

http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html 

Since the VRO depends on crankcase pulses to operate, it is susceptible to backfires from a lean running cylinder or an out of tune engine. If your motor is older than a 1993, make sure it has the blue colored pulse limiter to protect the air motor and the check valves in the pump. Follow the pulse line from the VRO to the engine block and look for a hex shaped fitting threaded into the crankcase. If it has a black face on it, replace it with a blue style (OMC P/N 435009). The crossflow V-6's have a pulse limiter with a fitting at each end and spliced in line with the VRO to crankcase hose. The inline replacement is OMC P/N 435010.

Bensinpumpen drivs av tryckvariationerna i vevhuset, så en läcka på den slangen/anslutningarna ger minskad bränsle-/oljemängd.
Fel på enbart bensinpumpens membran borde väl däremot ge rykande/sotande motor, eftersom oljepumpens flöde inte påverkas?

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...