640-94 0 Postad 24 Maj , 2010 Var i helgen med om en häftig upplevelse. En kompis till mig hade köpt en Forbina 850F HT som låg i Waxholm. Han ville ha hjälp att köra hem den till Lysekil. Jag tackade självklart ja och vi reste upp i fredags och var bunkrade och klara 13.00 och gav oss iväg. 19.30 gick vi in i Byxelkrok på Ölands norr udde för att bunkra in för dagens sista etapp. 02.30 gick vi in i hamnen i ett dimmigt Simrishamn. Både överfarten från Landsort till Öland och över Hanöbukten gick över förväntan då det bara blåste 2-5 m/s hela tiden. 09.00 lämnade vi ett fortfarande dimmigt Simrishamn. Sikte låg nog bara på 50 meter. Puttrade fram i 7 knop istället för de 25 vi hade dagen innan. Efter en timme släpper dimman lite och vi kan fortsätta i normal fart. Passerar Falsterbokanalen, Öresundsbron, Ven och kör på nytt rätt in i dimman vid Helsingör som var nästa inplanerade tankstopp. Här var dimman så tätt och det lät som hela Öresund var fullt av mistlurar, så vi bestämde oss för att stanna tills dimman lättade. Det tog 4 1/2 timme. Under denna tid inköptes 250 liter öl som placerades i förpiken. När vi sedan kom iväg var det 7 knop som åter gällde i ungefär en timme. Sedan, när vi kunde stå på gick båten mycket bättre i samma vind som dagen innan. mycket lungnare och mindre slag i vågorna. Så min fråga är om ni tror att jag skulle få samma effekt i min Flipper 640 HT? Skulle den slå mindre i motsjö om jag la in sandsäckar med ca: 100 kg. i fören? Vår resa mot Lysekil fortsatte efter att dimman lättade och vi anlände till Lysekil 02.15 natten mot söndag. 37 timmar efter att vi startade i Waxholm. Om det inte varit för dimman hade vi kommit hem 7 timmar tidigare, men man kan ju inte bestämma över vädret. 530 NM avverkade, 24,5 knop i snitt förutom under de 2 dimtimmarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 24 Maj , 2010 Riktigt häftigt gjort (och ganska modigt) att köra en ny båt så pass långt. Jag var riktigt nära att köpa en 40-fots Sunseeker Travado från England för tre år sedan och tanken var då att köra hem den till Stockholm. Blev dock avrådd att genomföra den passagen med ny båt som man inte känner så väl. Ölen smakar bättre än någonsin efteråt antar jag :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anastidis 0 Postad 26 Maj , 2010 Intressant fråga. Som gammal seglare har jag fått lära mig att stäven inte ska belastas onödigtvis utan segelbåten ska glida på vågorna och inte försöka pressa sig igenom. Klart vettigt och logiskt. Körde man snurrejolle som barn lärde man sig vikten av att ha lite vikt i fören för att båten skulle gå bättre och inte sätta sig på rumpan. Vilket skulle tala för lite vikt i fören. När jag var nere i vänern med senaste båten fick vi rejäl motvind upp från Mariestad och vindrutetorkaren gick sönder. För att minska mängden sprut över båten satte jag den i värsta sitta på rumpan farten så den mötte vågorna med botten och inte med fören. Kanske inte att rekommendera i längden då det vart rejäla dunsar i de största vågorna. Så jag tror definitvt att lite barlast i botten ger bekvämare lugnare gång men kanske något lägre toppfart och möjligen sitter den något på näsan i hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 26 Maj , 2010 Jag ska börja på ett projekt med barlast, fast i aktern istället. Syftet är att tynga ner båten vid stillaliggande när alla ombord sitter i fören och fikar eller ligger och solar på solbädden. Jag har införskaffat en 150 l vattensäck, 1 länspump som sitter utanför båten och pumpar in vatten i säcken, 1 pump som pumpar ut vattnet vid tömning och diverse slangar och slangklämmor. Tror det kan bli bra, då slipper man överflödig last när man inte behöver den Senast ändrad av Sardaukar | 26 maj 2010 | 16:46 Senast ändrad av Sardaukar | 26 maj 2010 | 16:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser