Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Slaggarn

Wallas 1800

Rekommendera Poster

Hej därute i vårat avlånga land. Jag hade tänkt ge mig ut i helgen å övernatta för första gången. Jag är en nybörjare. Testade Wallas värmaren som hastigast... eller ja den fick vara i drift en halvtimme. Det blev varmt å gött. Jag märkte dock att ja fick lite huvudvärk. Mina frågor är således, är det något som är galet och kör man med värmaren igång under natten? Jag läste i produktbladet att det ska finnas en termostat. Det finns en ventilatinsfläkt och den gick hela tiden. Mycket tacksam för svar MVH Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter skorstenen så dummt till att avgaserna från värmaren drev in i båten. Om så är fallet så måste du kanske tänka på hur vinden blåser när du ska använda värmaren./Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AHA jag hade kapellet öppet på den sidan som vetter mot skorstenen. Då lärde jag mig detta. Nästa fråga då..har man den i drift på natten då man förhoppningsvis sover ?/ Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Det kommer definitivt bli rått ikvällSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vår Flipper 700 sittet skorstenen aldeles vid ventilen till toaletten så den drar in avgaserna rakt in i båten !! Inte världens smartaste montering precis !! Men jag har fixar en stängbar ventil så att man stänger den när man kör värmaren.

Någon som har koll på om man kan koppla in en termostet till Wallas 1800b så att man får en lite jämnare värme ?? För som det är nu så kan jag ju bara skruva upp eller ner fläcktens hastighet och då går ju pumpens hastighet upp och ner med. Men jag skulle vilja ha så att man kan ställa in den på ex 20 grader och den varierar hastighet automatiskt.

Tacksam för svar och trevlig sommar på er alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ganska säker på att du kan koppla in en enkel termostat som kopplar in mellan inställt värde på reglaget och max värme. Den jobbar på det sättet, att har du reglaget inställt på exempelvis min värme och termostaten är inställt på ett högre värde, sluter den och värmaren går för fullt tills inställt temperatur på termostaten har uppnåtts. Därefter bryter termostaten och värmaren återgår till inställt värde, dvs i detta exempel min värme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länk till Wallas flerspråkiga manual:

På sidan 8 finns kretsschema för termostat.

/Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men ser det likadant ut på Wallas 1800B också då ?

Är det någon här på forumet som har kopplat in in rumstempgivare på en 1800B ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det ingen här ute som har koll på om det går och hur man kopplar in en rumstermostat till en Wallas 1800B.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...