Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
gragru

Lång rigg och nedgrävd akter

Rekommendera Poster

Jag har en liten motorbåt som ska ha en utombordare med kort rigg. Tyvärr gick motorn sönder, och jag köpte en begagnad motor med lång rigg. Kanske inte så smart, men utbudet av begagnade korta riggar är nära noll.

Det går dock bra att åka med den, men aktern gräver ner sig ganska ordentligt, vilket inte är så konstigt.

Min fråga är, vilka åtgärder skulle kunna lindra nedgrävandet? Mina egna ideér bygger på att tilta in motorn och lägga något tungt i fören. Verkar det vettigt? Några andra förslag? Båten är sjösatt så därför är det bökigt med akterhöjning och sätta på trimplan.

Alla förslag mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicka bilder på akterspegeln.
Hur stark är motorn ?

Är det en liten motor (under 5 hk) och rak akterspegelkant så borde en planka med 12.5 cm höjd och samma tjocklek som akterspegel, fäst med 4 aluminiumprofiler 25 x 5 x 0,5 cm helt tillräcklig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det lite större grejer än så. Det är en Uttern 495 HT med en 40 hk motor. Den väger 80 kilo, så det är tyvärr inget som jag vågar genomföra i vattnet. Har hittat beskrivning på att höja akterspegeln, men saknar nog tyvärr händighet och tid för det.

Erkänner att tiltning och vikter i fören är nödlösningar, och blir det ingen ordning med det, så blir jag väl tvungen att ta upp båten igen och bygga akterspegel. Om det nu inte finns andra heta nödlösningar man kan ta till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att tilta in motorn ett hack eller 2 hjälper inte det så är det väl bara göra det som du redan är inne på; lägg ngt tungt föröver. Finns ju också trimplattor att sätta på motorns kavitationsplatta, bromsar en del men kan kanske hjälpa i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 hk är ju en respektabel storlek. Risken med för mycket tilltning är att du får en båt som börjar uppföra sig icke kontrollerbart, vilket kan vara farligt i kritiska situationer. I så fall får du ta det lugnt när du kör.

Att testa vikt i fören känns tryggare, men kanske bäst av allt att lägga en veckoslut på att höja akterspegeln. 40 hk kräver dock en rejäl konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en plåtkonstruktion för att höja akterspegeln på min båt. Har en 510 med 70Hk Evinrude, lär väga mer än din motor. Uttern sålda akterspegelhöjare som tillbehör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt med ljus och lykta, men Utterns akterspegelhöjare har tydligen utgått.

Hittade en instruktion på akterhöjning på nätet, men tyvärr ser min akterspegel inte ut på samma sätt. Visst är det väl så att störst påfrestning är in mot båten. d v s att trycket kommer utifrån och in. Då borde det gå att sätta en tvärslå utanpå båten, och höja akterspegeln. I enkla ordalag, sätta en planka på utsidan av alterspegeln, 12 cm ovanför nuvarande plats, där jag hänger motorn.  Att backa borde inte vara så påfrestande, det gör man ju vanligtvis långsamt och försiktigt. Rätta mig om jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa lösningen borde vara att montera riktiga trimplan på båten typ Bennett M80/M120 om plats finnes, då kan du också justera i sidled vid sned belastning.

 

Tabman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...