miblo 0 Postad 14 Maj , 2010 hej alla har ett problem med korision på motorn problemet för i år åtgärdat med 4 kg anoder på bracketen min fråga till någon som vet hur ska man behandla korisionen på prop mest men lite på riggen med hur ska man slipa (inte med sandpapper har jag hört) har köpt orginal bättringsfärg man vad ska man rengöra slipa med innan man bättrar på med färg så det inte fortsätter att äta under i från tacksam för svar :micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2010 Kanske du menar så här: Hej alla! Jag har ett problem med korrosion på motorn. Problemet för i år är åtgärdat med 4 kg anoder på bracketen (skäddan?) Min fråga till någon är hur man ska behandla korrosion på prop. men även på riggen. Man ska inte slipa med sandpapper har jag hört. Vad ska man då använda? Har köpt orginal bättringsfärg man vad ska man rengöra och slipa med innan man bättrar på med färg så det inte fortsätter att äta underifrån? tacksam för svar: micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Maj , 2010 Vaknat på fel sida, forgus ?? Det här är ett frågeforum, inte en rättstavningstävling. Går nog utmärkt för de flesta att begripa frågan utan din hjälp. Vad som skulle vara fel med att använda sandpapper, förutom att det dräller lite sand, är svårbegripligt. Kanske är det smärgelduk som avses? Innehåller metaller som möjligen påverkar färgens fästförmåga eller riggens spänning i spänningskedjan? http://sv.wikipedia.org/wiki/Korund / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 15 maj 2010 | 12:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Maj , 2010 Ingen svarade på frågan och faktiskt var det i all välmening jag försökte klara ut frågans innebörd men förstod att det skulle missförstås. Jag vet fortfarande inte vad bracketen är men gissar att det är skäddan. Är det så? Ska aldrig förtydliga något mer lovar jag. Jag hoppas däremot att micke får svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Maj , 2010 forgus: Ok, du är genast förlåten! ... Bracketen är väl själva motorfästet om frågan gäller en utombordare(?), är det av metall och har kontakt med sjön så får man problem. Isolera med ickeledande mellanlägg borde väl vara en bra åtgärd, och eller hissa upp riggen !? Skulle vara bra om Micke själv förtydligar lite, kan det gälla en inombordare/trimplan? Edit: Bracket = vinkeljärn, konsol enligt nätlexikon. Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 15 maj 2010 | 12:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miblo 0 Postad 15 Maj , 2010 hej motorn en utombordare sitter på en rostfri bracket bygger ca 60 cm bakom båten sitter en marinplayfa mellan motor och bracketen endast bultarna är genomgående 4 st har varit en inombordare tidigare bytte till förra sommaren till en ny utombordare vet att det rostfria stöter det mot motorn har därför satt fast på bracketen en 2kg anod 2st 1kg anoder på den men vad gör man åt det som redan korriderat innan man sprayar med orginal bättrings spray Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Maj , 2010 Ser nu att du ställt frågan tidigare:http://www.maringuiden.se/forum/;thread=316651 Det går alltså inte att vinkla upp riggen ur vattnet vid långtidsparkering, eller att kapa det rostfria fästet nedtill så att det inte når vattnet? Inga elfel som ger galvanisk korrosion? Sitter offeranoderna på det rostfria fästet måste motorn tyvärr ha en god elektrisk kontakt med detta fäste (bracketen) ! Annars skyddas bara själva fästet. Problemet kan då bli korrosion vid motorns fäste emot det rostfria, men problemet förra säsongen tycks gälla propellern/delar av riggen. Hade du kanske ingen elektrisk kontakt emellan bracket och motor den förra problemsäsongen? Vilka offeranoder och av vilken metall satt direkt på motorn? Bäst är nog ändå att fästa aluminium- eller magnesium-anoder direkt på själva motorn i dina farvatten, naturligtvis så att de har god elektrisk kontakt med riggmetallen/propellern. Måleridelen har jag inget svar på, kanske bör man grundmåla med zinkfärg? Angående offeranoder skall de helst hållas rena, men inte putsas med stålborste eller - gissningsvis - smärgelduk. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 15 maj 2010 | 15:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Maj , 2010 Några varianter till lösning: att såga av den rostfria plåten så den inte når vattnet eller försöka få motorn att bryta kontakten med vattnet är den rekommenderade modellen. Det bryter strömkretsen. Eller att byta ut den rostfria plåten mot en i samma material som motorn. Elektrisk isolering mellan motor och befintlig plåt bör fungera lika bra. T.ex genom att limma på en plastskiva så ingen del av motorn kommer i elektrisk kontakt med den rostfria plåten. Borde inte vara nån omöjlighet. Är motorn bultad genom plåten kan man borra lite större hål och stoppa bulten i ett plaströr eller slang. Tänk på att styrkabel, elektrisk ledningar mm inte får komma i kontakt med sjövattnet. T.ex om båten fylls med regnvatten och nåt hänger ned i vattnet och kan leda ström mot motorn i vattnet. Ber Dig om ursäkt för mitt klavertramp micke! Men jag förstod inte själv riktigt alla detaljer och tänkte att det var fler med mig. Hoppas på lite mindre korrosion och på en bra sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 16 Maj , 2010 Hej Ett drastiskt förslag (en för tidig julklapp) Det finns fasta brackets för hyggligt stora utombordare att köpa i korrosionsbeständig AL ifrån det stora landet i väster. Goggla på tex ''Bracket price'' . Har för mig att de finns för typ 250-400 usd. De riktigt exlusiva har hydraul-lift men då snackar vi ca 1000 usd (eller tex från drev.se) Antar att de korroderar mindre (så lite att original anoder funkar). Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2010 Men det gäller att inte den rostfria plåten når ned i vattnet. Plåten är väl till för att styva upp akterspegeln och ersätts väl inte av nytt motorfäste. Plåten måste sågas av eller ersättas med aluminium och sedan duger det vanliga motorfästet kan jag tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 17 Maj , 2010 Om jag fattar detta rätt så har du problem med korrosion på motorn. Varför sätter du då flera kg zink på bracketen? Offeranoder ska sitta på motorn. Dom uppkomna skadorna slipar du rent med roterande stålborste, sen primer lack. PS. På tangentbordet finns det en shift-tangent (ger VERSALER) såväl som en tangent med punkt. DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 17 Maj , 2010 ''utombordare sitter på en rostfri bracket bygger ca 60 cm bakom båten sitter en marinplayfa mellan motor och bracketen'' Hej Jag har kanske missat problemet men jag antog att problemet var att bracket in sig själv är av RF stål. Om så skulle vara fallet finns det bla glasfiberarmerad brackets och Al brackets. Om det sitter en RF förstärkningsplåt på akterspegen som når ner i vattnet så löser inte en AL bracket problemet men troligen en i glasfiber. Inlägget var mer ämnat att väcka lite nya tankebanor. Sökorden: Transom Plate, Bracket, Jack Plate ger tex dessa produkter.http://www.allinflatables.com/shopping/cook/hpl.htmlhttp://fiberglassenginebrackets.com/ mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser