Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
coolbeyron

Är det någon som lyckas sälja sin båt?

Rekommendera Poster

Svårt att säga någon anledning till svår försäljning, haft min anonns inne på en bowrider ca:4 veckor, 1 ringt = denna köpte

 



Senast ändrad av mcerik | 04 juni 2010 | 19:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan en handlare ha en tidigare osåld fabriksny båt ute till försäljning för nästan 14 % högre pris än vad de begärde i höstas och kalla det för kanonpris så borde inte marknaden vara död.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att någon påstår det betyder inte att det är sant.
Man kan ju måla läppstift på en get och kalla det för sin fru också! ;-)

Hursom, om han får båten såld för nya priset får ju tiden utvisa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över 50.000 är mycket pengar. Hade det varit en lagerbil skulle priset självklart sänkts istället när bilen blir ett år äldre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det lossnar lite i takt med att aktiekurser och därmed fondandelar klättrar uppåt. Just börsutvecklingen tror jag är en underskattad del i när priser på både båtar och bostäder ska förklaras. Allt är inte bara ränta, då alla inte lånar till allt. Kontantinsatsen kommer ofta från börsen för de allra flesta.

En förklaring till att det är är trögt att sälja båt tror jag är att många begär alldeles för mycket. Det finns otaliga exempel på blocket från säljare som begär väldigt nära nypris (och ibland tom över!) för båtar som är 2-4 år gamla. Hur tänker man då? Hoppas på att hitta någon köpare som inte är informerad om nypris kanske?

Ibland rena lögner i annonser om Nypris: XXXX kronor: Nu YYYY kronor.

Fast XXXX kronor har båten aldrig kostat....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i köpartagen i ett par månader nu men inte haft bråttom utan väntat på ett bra köp (dvs rätt pris i förhållade till årsmodell på motor/båt).

Nu slog jag till igår till slut och då till ett pris som säljaren inte accepterade en månad tidigare så visst är det trögsålt om man inte har ett lockande pris direkt från början.

Det kan nog också vara trögare ju dyrare objekt det är - målgruppen för några hundra tusen och uppåt har ofta pengar bundna i aktier och senaste oron på börsen med Grekland och allt gör att man ogärna sponsrar sitt båtköp med aktiepengar nu. Tyvärr. Kanske bättre nästa vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det skulle vara intressant att få veta vad det är för typer av båtar ni skriver om, dvs dom ni köpt eller är intresserade av, utgångspriser, bud och ev avslut...?

 

Själv bevakar jag stenhårt segelbåtsmarknaden i storleken 32-37 fot, priser från 500 upp till 850 tusen. Smått ofattbart hur en del värderar sina kanonfina gamla skutor från början av 80 talet med original teakdäck (men det är hur snyggt som helst...) osv. Jag tror def att prisbilden är helt skev många gånger och man vägrar pruta, båten är ju värd så här mycket.....

Det finns dock undantag, gick misste om en väldigt fin båt i lördags p.g.a att jag var för seg i budgivningen. Säljaren hade nog mer el mindre bestämt sig för att båten skulle säljas den helgen, sänkte priset med 150 tusen och hade intressenter i kö på bryggan, framåt kvällen var allt klart. Jag menar att det är inga dåliga sänkningar som ska till för att få igång marknaden, det spelar ingen roll om man bytt motorn på en Contrast för 10 år sedan...den kan ändå inte få kosta 100 tusen mindre än en splitt ny Bavaria.

Jag tror det ligger i generationen, 40 talisterna ska nu sälja sin gamla båtar som dom köpt för 10-20 år sedan, en tid då allt stod sig i värde. Nu ställs det dock andra krav på bekvämlighet, utrustning osv. Därtill har det pumpat ut en massa nya och mer moderna båtar de senaste åren. Aktiekurser eller inte, jag tror skon klämmer någon annanstans..

Har lite svårt att förstå artikeln i SVD, vem är det som förmedlar infon...? Försäljningen har gått upp på Blocket sägs det bl a, men vilken koll har man att det faktiskt blir affär, är inte hela sanningen den att fler annonserar? Av dom ca 25 objekten jag följt är det endast en båt som blivit såld den senaste månaden, en båt....Det kryllar av mer el mindre nya båtar på Blocket, men enligt Nimbus hinner man inte tillverka i takt med efterfrågan...hmmm...skumt må jag säga. Jag tror det är nu vi ser ett generationsskifte i båtparken, de gamla och sunkiga båtarna från 70 och 80 talet har gjort sitt, priserna har börjat falla och det lär fortsätta.

Någon som har andra tankar?



Senast ändrad av SeaRay68 | 14 juni 2010 | 21:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anonnserade min Crescent 42 med 3.9 Hkr Crescent motor, allt från 70-talet, för 7000 Kr i fredags, på söndag var den såld, utan prut. Alla var nöjda. Cool

post-571-1394236396,2837_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, men nu är det väl kanske inte båtar i den prisklassen som direkt är några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul med båtaffärer .. jag har ALDRIG sålt billigare än utsatt pris, på alla mina båtar jag ägt  :-)

Den ända gång JAG(vi)  inte prutade var när frugan va med och bestämde :-) Jag som gillar USA båtar tittar mycke på priser där borta , köpte en båt i USA  efter 7 månaders letande .. och så blev jag nöjd också, till slut  :-D Håller med alla som tycker begpriserna i Svedala är klar fantasifulla !

post-11345-1394236396,3213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

La ut min Ancas Queen 24 med kass motor (fräsch beganad följde med) och den var såld samma dag, jag var alldesles nedringd av köpare, flera ville köpa osett utan prutning.

Nu var priset rätt för båten och alla av mig kända fel förmedlades vidare till köparen.

Hoppas båten får en god framtidGlad

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerligen är det så.

Inte heller min lilla Yamarin styrpulpet från 97 tog mer än nån timme att sälja till utsatt pris (34.500kr). Hade flera köpare i kö ifall inte affären med den första gick igenom.



Senast ändrad av WiZCoke | 16 juni 2010 | 12:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största skevheterna tror jag man finner främst på något mindre båtar.

Jag tror det är nu vi ser ett generationsskifte i båtparken, de gamla och sunkiga båtarna från 70 och 80 talet har gjort sitt, priserna har börjat falla och det lär fortsätta. Det tror jag också.

Lite exempel. Jag tycker det är för mycket att betala 150 tkr för en 20-25 år gammal Flipper 640 med orginalmotorn. Min erfarenhet säger att en sådan motor nästintill undantagslöset sjunger på sista versen. En ny motor till en sådant båt går i runda slängar på lika mycket till, cirka 150 tkr. Då lägger jag hellre till det lilla som saknas och köper en ny Flipper 630HT.

Annat exempel som jag spanat lite på. Bayliner 192. Marindepan erbjöd mig på båtmässan ny med lilla Mercrusier 3-litersfyran för 260.000:-. För 299.000 får man 4,3 litersmotorn.

Titta vad folk begär för begagnade på blocket...

Någon som blir köpsugen på det begagnade som annonseras ut, givet de nypriser jag jag nämnde ovan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattarnada av gnället på dyra sunkiga beg båtar köp nytt -om det inte skiljer så mycket på priset-

eller ge ett bud på vad ni tycker båten är värd ingen är tvungen att köpa om man tycker priset är felGuld

 

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 16 juni 2010 | 14:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnäll och gnällSkrattande Kanske låter jag gnällig, men det var inte mitt syfte.

Det är mest ett konstaterade baraFlört

Kan jag köpa en ny för 260 ringer jag ogärna på en två år gammal som annonseras ut för 265. Visst kanske borde man ringa och erbjuda 150 tkr istället, men det tillhör nog inte riktigt våran kultur här i SverigeOskyldig

Jag kommer nog istället att segla vidare med min gamla gulnade delaminerade och krackelerande pärla i nå´ t år till. Allt i väntan på bättre tider..

Kanske får jag tom igen slantarna som jag gav. Självklart så anpassar sig så väl köpare som säljare till marknaden, men jag är ändå förvånad över att marknaden fungerar som den gör.

Är verkligen skitränder på skrovsidorna, måsskit på kapellet, vatten i växelhuset och sönderrostade kyllimpor något man vill betala extra för? Har aldrig riktigt förstått det där...Skrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den här diskussionen är värd att lyfta så här 2 månader senare --- tycker att man ser fler röda nedåt-pilar på Blocket nu --- Ni som följer marknaden mer noga, har säljarna börjat inse att hösten är här nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är väl nu sensommarpriserna börjar dyka upp mer och mer normalt sett. Slutet av Aug och fram till upptagningarna är väl egentligen den bästa tiden att köpa båt.

Då har man tid att utvärdera båten (hur den går, vad som behövs göras etc.) under slutet av säsongen och har gott om tid att fixa och piffa med den både innan vintern och under så den är redo för nästa säsong. Nackdelen är väl att man får vinterförvara/konservera etc. (om det nu inte ingår, vinterförvaring ingår ibland har jag sett).

Plus att säsongerna är ganska långa nuförtiden så det finns trots allt relativt gott om tid kvar både att köpa och använda båten.

Så får man ett lite bättre pris nu så är Aug och framåt en bra period att köpa på.   Säg hypotetiskt att en båt som såldes för 200.000kr i våras nu går för 170.000kr så har man möjlighet att spara, alternativt lägga ner på båten, en hel del pengar.

Om det nu är så mycket billigare vet jag inte iof.

Jag tror att en del köpare tänker i de banorna också, en bekant ska sälja sin båt och la ut den för drygt en vecka sedan till ett bra pris.  Han har haft bra respons och så vitt jag förstått blir en försäljning av i nästa vecka.

För 7-8 år sedan gjorde jag samma sak (sålde sent på hösten), jag la mig lågt i prisläge och sålde relativt snabbt.  Köparen blev mycket nöjd och fixade till båten en hel del under vintern och våren (han satte in multimedia, flödesmätare/GPS etc.). Så hade han en båt som passade perfekt för honom när säsongen startade.

Ur säljarnas perspektiv borde det dock vara bättre finansiellt att sälja på våren, men ska man själv köpa nytt så blir det ju också att köpa på våren, då priserna är högre.

Hursomhelst, har en köpare framförhållning är det en bra tid att köpa på, utan tvekan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettigt prisatt enligt dig ja. Min HT båt blev såld på 2 timmar, det handlar ju att objektet ska vara intressant för köparen med. Har letat segelbåt i flera veckor, och vad finns? Jo överpris vrak där säljaren inte fattar att de ligger helt snett i pris. 99% av alla säljare övervärderar sina objekt kraftigt påstår jag. Sedan så har tydligen betydelsen fint skick väldigt olika betydelse för folk, vet inte hur många fint skick lovade båtar jag tittat på.......vilka visat sig vara mögliga, slitna vrak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller väl i stort sett med. Å andra sidan kan man ju inte beskriva sitt objekt som ett mögligt slitet vrak (även om det är en träffande beskrivning). Hur många skulle ringa då?

Uttryck som sliten och nött förekommer sällan i båtannonser, även om det säkerligen i många fall är en mycket mer träffande beskrivning över skicket på båten, snarare än fin. I vart fall båtar som har 15-30 år på nacken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här fanns det många intressanta synpunkter, men så är ju tråden urgammal också :-)

När jag under sommaren ringt på lite annonser har ett mönster framträtt. Särskillt om man ringer på de klart överprissatta båtarna framgår det att det gamla talesättet med pengar får man vad man vill har blivit iverterat på något konstigt sätt. Eftersom det är gratis att ha annonser på säljsiterna så resonerar somliga som så att om någon betalar x summa pengar kan jag nog skiljas från min kära båt. Man kan alltså ha sin båt till salu för en fanatsisumma och chansa på att någon klantskalle dyker upp och gör affär, annonsen är ju gratis...

Ett annat intressant fenomen är när en finsk båttidning i varje nummer gör en besiktning av någon begbåt som finns till salu. Reportaget går ut på att man kollar båtens skick och gör en bedömning om det begärda priset är rimligt. Det är ganska sällan priset är rimligt. Ett exempel var en fyra år gammal Yamarin med en Yamaha utombordare som var minimalt utrustad. Det begärda priset var 200€ billigare än en splitterny likadan båt med samma motor! Även med lite prutmån vore den båten en idiotisk affär med tanke på den splitternya båtens och motorns garantier.

 



Senast ändrad av Faderullan | 20 augusti 2010 | 22:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste lägg en kommentar i denna tråd!

Började för 5 året irad att leta båt i maj, sista helgen i juli slog vi till.

Priserna har inte gått ner under hela sommaren och kollar jag på båtar som det står höstpris på så har de vart inne sen i maj och samma pris, en båt vi har kollat på,  har lagt in en ny annons, 5000kr dyrare och höst pris.. hur han nu tänker vet jag ej!

Utav alla båtar vi test kört och kollat på så är det en som har haft rätt pris från början, vi ville han den men han hade lovat att hålla den 3 h för en till skulle komma och kolla på den. Priset gick upp med 12000kr och vi hoppade av!

veckan efter hittade vi vårna båt och tillslut fick vi ner den 9000kr.

Kan kankse tycka att jag betalde 2-3 laxar för mycket gemfört med den förra vi ville ha som sprang iväg till 12000 dyrare än annonsören ville ha.

Så på blocket och andra annonsplatser .. antingen är det för dyrt eller så gillar folk inte ens båt!

 

Thats it!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i köpartagen i våras, ville han en bra nybörjar båt men inte för liten. Siktade på styrpulpet mellan 5-6 meter

Förvånades att vissa båtar som var upp till 10 år gamla låg på 50% av nypriset idag.

Ett par år gamla båtar låg bara 15% under nypriset. Pratade med en herre i västra Sverige ville ha samma pris som en ny på sin årsgamla båt. Han förklarade kallt att han ville ha detta pris för han hade gett ca 10% mer för sin båt ny än vad jag kunde få den som ny i år. Vi resonerade om att det är en av orsaken till att det är svårare att sälja begagnat just nu. Att nypriserna sjunkit ganska rejält iom att efterfrågan sjönk drastiskt förra året, detta verkar vara svårt för många att acceptera som säljer beg. Marinorna sitter med 09 som dom säljer till inköpspriser.

Jag tror som med all marknad om man har rätt pris, rätt båt med rätt utrustning går det att sälja ganska lätt.

Den dan jag kommer sälja kommer jag sälja för att skaffa mig en annan. Då kommer jag även väga in bytesmöjligheter vilket också är en väg att gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt på blocket efter några båtmodeller och märken som jag har lite koll på priserna (större märken).

Blev lite förvånad över hur blandat det var med priserna (några annonser såg jag redan i våras, vissa ligger väl och fiskar, eller är bara orealistiska, som nämnts ovan).

Men nu tyckte jag i alla fall att det fanns en del båtar till ok pris, såg bl.a några midcabin och en mindre 20 fotare till riktigt bra pris. Men liknande såg jag i våras också iof.

Nu kanske man inte ska förvänta sig att bara för det är höst så sänks priserna dramatiskt överlag (då kan ju säljarna vänta till våren, om de är smarta).  Bara för att man ser prissänkningar på blocket betyder inte alltid så mycket, om de var orealistiska priser från början.

Det kanske kan vara smart att hålla ett öppet sinne för andra modeller än de man hade tänkt sig om man vill hitta en båt till bra pris.  Kanske hade den en annan färg, planlösning, motor, kapell etc. än vad man hade tänkt sig. Då får man ett större utbud att titta på.

(Exempelvis vet jag en kompis som alltid hade haft båtar med snurrstolar och aktersoffa, som hittade en med rygg-mot-rygg stolar och tyckte det passade honom mycket bättre, fick mer ytrymme i sittbrunnen, stabilare stolar, flexibilitet etc.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt segt att sälja, men intresset var högt initialt, visade den för två par redan första dagen men i mitt fall har dom flesta tyckt att den är för stor... I min prisklass, 250 000 florera väldigt många som inte haft båt tidigare som kommer ut och säger oj vad fint,men OJ vad stor den är! eller vid svaret på vad båten drar per distans tystnat och nickat i det stilla...

Flera har velat byta in bilar och erbjudit byggarbeten/renoveringa som dellikvid. et känns som att folk har dåligt med pengar och är vansinnigt försiktiga

Medveten om att jag ligger lite högre men vägrar pruta på mitt pris när jag har ny motor och nytt drev i båten. Får jag den inte såld till det priset behåller jag den för den är så förbaskat fin i funktion. Får jag den såld blir det en import av en Sea Ray 330 eller Sunseeker Travado från Spanien men är inte desperat så jag gissar på att jag får rå om min pärla i vinter igen.

Ett ganska säkert sätt att minimera förlusten på nedlagda kostnader är att köpa en svindyr båt som man istället prutar på och lämnar sin båt i inbyte - problemet är att man då ska casha ut rejält för den nya båten haha. Jag hoppar över den affären just nu tror jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du att du hade fått sålt den med en dålig motor och drev då? Man kan inte ta extra mycket bara för att man fått byta ut slutkörda komponenter, ungerfär som att relatera till nypris om man ska sälja en bil. Begagnat priserna ligger på en nivå som styrs av välfungerande objekt och inte slutkört skit som ska ha extra för att man fixat. Typiskt objekt som inte kommer bli sålt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följt blocket det senaste året och tycker mig kunna sammanfatta detta enligt:

Rätt båt - praktisk, Targa, Nordstar, Masmar, Delta (exkluderat 29 fotarna) har gått ganska fort om det varit rätt årsmodeller och framförallt rätt knota VP D6/ D4 eller yanmar diesel.

En båt med motor från slutet av 80 talet början- mitten av 90 talet är idag GAMMAL! Att köpa en Strebro 340 från 88 med gamla motorer för 1,6 mil och ha ett motorbyte inom kanske 4 år..

De båtar som verkar svårsålda är väl som alltid de med bensinmotorer, även om bränslet för de allra flesta aldrig blir den stora kostnaden!

Men vad vet jag... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...