Gizmo 0 Postad 23 Augusti , 2004 Jag ska lackera om en Suzuki utombordare. Måste man använda någon speciell lack, eller går det bra med vilken som helst ?? Den är grundmålad idagsläget. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 23 Augusti , 2004 Vill du ha original färg, så e det besta att köpa hos Suzuki servicebutiker, annars funkar det nog med alla lösningsbaserade lacker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 23 Augusti , 2004 Jag undrade bara om det går att använda vanlig billack eftersom den skall vara i saltvatten, eller om det krävdes en speciell. Jag hade inte tänkt all lägga några jättepengar( vilket det lätt blir hos märkeshandlare :-) ) eftersom motorn är från 76. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 23 Augusti , 2004 Jag har använt billack när jag lackat mina utombordare. Det som är lite svårt med utombordare är att dom är gjorda i aluminium, vilket färgen har svårt att fästa på. Om motorn var helt ren när du lade på grundfärgen kan även den ha svårt att fästa. Om man vill vara ritigt säker så använder man en primer för just aluminium (1000:- litern) och sedan grundfärg. Jag har använt Sikkens Autobase (ca:800:- litern) och innan detta har jag lagt en slipgrund (grundfärg) priset på denna kommer jag inte riktigt ihåg men jag tror den låg på 350:- litern Efter detta lägger man klarlacken som ligger i samma prisklass som Autobasen att du måste ha härdare. Svindyrt, men resultatet blir bra också. Om du kör budgetvarianten kör du på med Suzuki´s sprayfärg på burk. Är tveksam till att det håller något längre tag, men det kostar inte så mycket att prova. När jag skulle lacka min första renoverade utombordare ringde jag runt till ett flertal olika lackeringsfirmor, men ingen ville konstigt nog göra jobbet. Dom kunde inte garantera att lacken höll för allt som en utombordare utsätts för, så det blev till att ta tag i sprutan själv och det har funkat bra. Hör med en kunnig billackerare vad han tror är bäst, jag är trots allt bara en glad amatör ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 23 Augusti , 2004 Annars så har hammarlack en fosfatprimer för aluminium som inte kostar så mycket. Den ska även gå bra ihop med andra färger än hammarlacken enligt vad som står på burken. Jag har aldrig testat så jag kan inte uttala mig om hur väl den håller. Jag har ett test på gång dock där jag slipade rent en riktigt ful alu propeller till metall ren, betade av den lite snabbt i lut o lackade direkt med auto-k's vita fälgfärg. Den ska få hårdna i minst ett par veckor till innan jag börjar plåga den. Resultatet blev i alla fall skitsnyggt då färgen byggde i ganska tjocka lager o flöt ut skitfint så den ser än så länge ut precis som fabriksny. Ska bli spännande så se ifall färgen sitter kvar. Isåfall så kommer jag garanterat använda den för att måla om riggen på samma motor fast då i svart kulör. Tror stenhårt på detta för fälgfärgen ska ju stå värsta tänkbara skit som finns på våra vägar, stenskott o annat jävelskap. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 24 Augusti , 2004 Jag var inne igår på en båtfirma o frågade vad man skulle ha, vad de rekomenderade. De sa att i princip går det bra med vilken lack som helst i o med att motorn inte ligger i hela tiden, man tiltar ju upp den efter varje gång. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst rost Postad 24 Augusti , 2004 varför tilta upp den ? Då rinner ju vattnet ur och oxider bildas....dvs rost... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daanel 0 Postad 24 Augusti , 2004 Hej. Jag lackerade om min Yamaha 25hk utombordaer ivåras. Jag använde mig av en aluminiumbaserad grundfärg och sedan en filler som grundfärg. Ovan på detta lade jag vanlig bilfärg (Sikkens autobase metallic färg). Till sist klarlackerade jag och resultatet blev bra, ännu idag. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 24 Augusti , 2004 Vad heter den aluminiumbaserade grundfärgen? Kan kaske vara något för nästa motor man lackar. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daanel 0 Postad 31 Augusti , 2004 Jag använde mig av PPG:s Etchprimer. Det är en speciell grundfärg som man använder på aluminium ytor. Man sprutar på ett tunt skikt och lägger sen en vanlig primer ovanpå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 31 Augusti , 2004 Var på riggen kan en motor rosta?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 31 Augusti , 2004 Vad är det för pris på den? Funkar det ihop med Sikkens lacker som jag använder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daanel 0 Postad 6 September , 2004 Jag minns inte vad det kostade. Jag använde mig bara av PPG:s aluminium grundfärg, Sikkens Filler samt Sikkens Autobase och Sikkens Autoclear 301. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 22 April , 2010 Någon som vet var man kan köpa PPG:s Etchprimer i Stockholmsområdet ?? Skulle behöva det till i helgen helst ! //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 22 April , 2010 Kolla med de här nedan, de står som återförsäljare... Carsystem Sweden AB Gaveniusväg 5, Huddinge 08-4498540 www.carsystem.se Senast ändrad av newnoseharbour | 22 april 2010 | 13:52 Senast ändrad av newnoseharbour | 22 april 2010 | 13:53 Senast ändrad av newnoseharbour | 22 april 2010 | 13:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser