Tempest 1 Postad 3 Maj , 2010 Hej, Jag har i tidigare båtar alltid haft att styrbords trimplans knapp reglerar styrbords trimplan. Nu har jag en aquador där det är korskopplat och jag får inte ordning på min hjärna, så det blir ofta fel. Visst borde man väl bara kunna skifta plats på hydralslangarna vid pumpen för att få det rätt. En annan fråga är ochså att jag har fått ena kolven bytt till ett av trimplanen, den går nu nästan med dubbla hastigheten om man gämför med det andra, ställer ochså till lite problem exempelvis när man skall upp i plan och trycker ner båda trimplanen några sekunder, så är ju båten snett trimmad och måste justeras snabbt. Tacksam för alla tips & råd. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 3 Maj , 2010 Min Aquador hade också korskopplat, men besiktningsmannen klagade på det och firman som sålde ändrade innan leverans. Om jag fattade rätt bytte de bara plats på elkablarna som går till knapparna på instrumentbrädan --- det verkar lättare än att flytta hydralslangarna. Olika kolvar -- enda jag kan komma på är att även byta ut den andra kolven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Maj , 2010 Det enklaste är precis som Jonas478 säger att koppla om knapparna. Är det Bennetts trimplan du har så kopplas det enligt instruktionen som båten rör sej. Dvs trycker du ner styrbords övre knapp så sjunker styrbords bog efersom babords trimplan går ner. Tyckte oxå att det här verkade helsnurrigt och ville att mina trimplan ska gå enligt knapparna så att t ex styrbords nedre knapp kör ner styrbords trimplan. Det står tyvärr inte i instruktionsboken hur man kopplar rätt. Hittar tyvärr inte lappen jag gjort efterr att ha mätt och funderat en stund men jag är rätt säker på att du ska byta plats på sladdarna för ventilerna och byta plats på fram/back på pumpen så blir det som du vill ha det. Har du Bennett och vill veta exakt kan jag kolla i båten hur jag kopplat. Det verkar som de bytt till en kolv som har mindre volym än den gamla och därför rör sej fortare. Så ska det inte va så det ska du nog reklamera. Men har du kollat att trimplanen verkligen rör sej olika fort. Om du har singel propp på båten vill nästan alla sådana båtar vika sej åt motsatt håll som proppen roterar vid upplaningen och det är helt normalt. Duo Propp båtar gör ju inte det eftersom propellerkraften balanseras ut. Hälsningar / JARB Senast ändrad av jarb | 03 maj 2010 | 12:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 3 Maj , 2010 Hej, Tack för svaren. Jag tror jag skall börja med att bara skifta om knapparna. Jag vill fortfarande ha samma upp & ner funkttion som den är idag, bara att de byter plats med varandra. Är det någon som kan förstå hur trimplanen kan röra sig olika fort. Det är Bennets hydraliska och vi har bytt ena hydralkolven. Kan de skilja så mycket mellan en ny och en som bara är fyra år gammal? Mvh / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 3 Maj , 2010 Hej! Jag har också bytt. Tydligen finns det en tes att det är mer logiskt med det bakvända/korskopplat. Som sagt, det blev bakvänt för mig, så efter byte, känns det mycket bättre. Jag bytte bara knapparna med varandera. Eller vad jag egentligen gjorde, var att skifta kablarna under knapparna...... Tips, fota med kamera innan du tar loss..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Maj , 2010 Vill du bara ändra styrbord/babord ska du byta plats på den röda och den gröna kabeln, dvs sätt röda kabeln på plinten märkt G och gröna kabeln på plinten märkt R. Det är de kablarna som styr ventilerna. Vill du även byta plats på upp/ner gör du motsvarande med blå och gul kabel, plint B och Y. Det är de som styr sug och tryck. Den oranga kabeln ska du låta vara, det är matningsspänningen, plus. Alla omkopplingar görs på undersidan av knappsatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tabman 0 Postad 8 Mars , 2012 Hej, kolla längden på slangarna, de skall vara lika långa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser