EeJjMm 0 Postad 28 April , 2010 Hej båtfolk! Jag har köpt en Ryds 435 GTS med en Johnson 50 VRO som går mycket bra. Förutom ett par saker, jag lyckas bara få den att varva 5100 varv på max. Jag har ingen knopmätare inkopplad (än) så jag kan inte se exakt hur fort den går men jag uppskattar det till ca 30 knop. Det sitter en fin aluminiumpropeller på med måtten 11 3/4 x 17 som såvitt jag vet är original på min motor. Motorn sitter i näst lägsta hålet, jag har funderat på att hissa den ett eller två hål. Jag är ute efter BÅDE mer fart och ett maxvarv på minst 5500... Vad skulle Ni gjort? Mycket tacksam för svar! / Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EeJjMm 0 Postad 1 Maj , 2010 42 visn. 0 svar. Som sagt, tacksam alla för svar! Vad har ni att rekommendera? Skriv ner det! / Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 1 Maj , 2010 börja med att mäta med gps o se efter maxvarv på din motor 30 knop det är fort det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 Maj , 2010 Sätter du in en knopmätare så visar den kanske rätt hastighet men troligtvis fel. Mät med gps/plotter istället. Jag har kalibrerat min knopmätare mot plottern några gånger och visar den rätt vid max varv så visar den istället fel vid andra varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EeJjMm 0 Postad 4 Maj , 2010 Jag har ju en GPS i stora båten som jag kan testa med. Kan den kopplas in via cigarettuttag? / Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 5 Maj , 2010 Ja om den har en kontakt för cigguttag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 5 Maj , 2010 Vilket proppeller du ska ha beror på kombinationen motor/båt, inte vad som är original på motorn. Det är rätt stor skillnad på om motorn sitter på en 4-meters sportbåt eller en 6-meters arbetsbåt. motorn kana vara lika rätt i båda fallen men har olika förutsättningar. Jag tror att du ska ha lägre stigning på proppellern och ska du hissa motorn kanske du måste ha en rostfri propp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EeJjMm 0 Postad 12 Maj , 2010 Hej allihopa! Plockade av kåpan igår för att byta stift. Samtidigt tog jag mig en titt på gasgivaren som sitter i motorn (den som rör sig när man rör på reglaget). Jag drog reglaget fram och tillbaka och kollade hur det betedde sig osv. och upptäckte då att när man ger full gas på reglaget går inte gasen i motorn ända i botten, det finns ca 5 cm kvar att ge... Kan detta vara lösningen på mitt låga varvtal- att motorn inte ger allt? Isåfall, kan det justeras? / Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser