Stefan65 0 Postad 22 April , 2010 Tjena, jag håller på och renoverar septiksystemet i min Saltö 31:a. Men jag stötte på problem nästan på en gång. Utloppsslangen (mellan tank och bordsgenomföring) är c:a 65 mm i innerdiameter . Jag har ringt till alla slangfirmor jag hittat på nätet. Men ingen av dessa hade något liknande. Är det någon som varit ute för samma problem och hittat en lösning? Jag har föresten precis avslutat en maskinbefäl 8 kurs. Det kan jag varmt rekommendera. Ha en skön båtsommar. Stefan Senast ändrad av Stefan65 | 22 april 2010 | 13:09 Senast ändrad av Stefan65 | 22 april 2010 | 13:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan65 0 Postad 27 Maj , 2010 Jag hittade en slang till slut på Hydroscand.Jag tror att den var till en slamsugningsbil. Så nu ska båten i sjön. Med helt nytt toasystem, så nu kan man sitta i lugn och ro och meditera när nöden gör sig påmind. Ha en bra båtsommar. P.S Är det många där ute som byggt om till sugtömning? Hur mycket har ni lagt ner isåfall? Jag läste i Transportmyndighetens(eller vad den nu heter) rapport där det stod att de flesta båtägare skulle klara av att bygga om sina båtar för 2000 kr. Undra om de någonsin sett en tillbehörskatalog från en båtfirma. Mitt projekt slutade på straxt under 10000, då är i och för sig en ny toastol inräknad. Men annars är det fråga om slang, omsvetsning av septiktank samt bordsgenomföring. Skulle vara kul att höra om liknande projekt. STEFAN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Maj , 2010 Jag har inte byggt om till sugtömning, men väl satt in en toatank i båten. Skiten pumpades direkt ut i havet, vilket inte är så roligt om man ligger i en fin naturhamn uta toa på land. Naturligtvis annordnade jag ett uttag för sugtömning. Inte av miljöskäl utan för att det är så praktiskt. Beskrivit installationen, där bara utsläppet till havet återstår, här; http://thallatha.blogspot.com/2010/05/toatank.html Hade tidigare en L32;a med toatank med självfall, där jag hade glömt att tömma toatanken inför upptagningen. Nästa vår var ttanken snart full och bottenkranen gick inte att öppna. Byggde om till sugtömning med båten i sjön och tanken full av skitvatten. det var ett äventyr, men det gick bra. http://forum.hamnen.se/skrov-daeck-inredning-motor-och-elektronik-segling/2570-septitank-principer.html#post19857 Kostnade låg helt klart under 2000 kr arbetskostnaden oräknat. Året var 2003 1 st T-rör ca 1,5 tum (?) 1 st Rörskarv do 1 st Språng med annan vinkel än 45 grader do 2 st slangnipplar do 6 st slangklämmor do 2 meter riktig toaslang do. 1 st däcksutag Glatt humör och stor tur. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser