Ringhede 6 Postad 19 Augusti , 2004 Har funderat på att skaffa förarbevis eftersom alla tycker det är så viktigt. Har haft mindre motorbåt på västkusten sedan 2001 och på egen hand lärt mig det jag ansett mig behöva. Läser om vad kurserna innehåller men hittar mest navigation. Vad ska jag med det till när jag ändå har en bra GPS och i stort sett håller till i inre vatten och dagtid? Läsa sjökort och veta hur farleder funkar samt grund och vanliga sjöregler om väjningsplikt samt sjövett med att alltid visa hänsyn är ju självklarheter som jag tror mig behärska bra. Vad kan man då hitta för något matnyttigt att gå en sådan kurs mer än få ett papper på att man kan det man lärt sig själv ? (i possitiv anda) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 19 Augusti , 2004 Det är ju huvudpunkterna som du nämner, men visst finns det mer. Lite väderlära, teknisk insikt om hur olika navigationsutrustningar fungerar plust lite annat matnyttigt. För mig känns det bra att veta att jag inte gör fel om en situation uppstår. En annan bonus är lägre försäkringspremie, 10-20 % Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 19 Augusti , 2004 Jo väder är nog viktigt speciellt då det gäller att förutse dåligt väder som kan förvandla en härlig dag till rena överlevnadsträningen. Har Atlantica som försäkringsbolag och mig veteligen får man inget extra bonus för att man har förarbevis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 19 Augusti , 2004 Byt till Svenska sjö, dem har det. Dem ska också vara snabba på skaderegleringar. www.svenskasjo.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 19 Augusti , 2004 Svenskasjö skojjar du? Beräknade min Uttern S64, Motorbåt, innombordere, 40 knop, 300.000 kr normalförsäkring Premie 13905 kr/år Mindre än hälften hos Atlantica med självrisk 2000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 19 Augusti , 2004 Jag fick i alla fall tillbaka 410:- från Länsförsäkringar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird 0 Postad 20 Augusti , 2004 Om de allra flesta skaffar förarbevis är det mindre risk att myndigheter börjar lägga sig i och börja KRÄVA ett obligatoriskt bevis. Vidare, om flertalet har bevis, kanske några av de som kör som en påse nötter tar sitt förnuft till fånga och lär sig lite sjövett de också. Mindre risk att bli påkörd alltså. Alltså: att skaffa förarbevis gör du i första hand för ditt eget ego (wohooo, titta vilken fin bok och stämpel jag fick!!), i andra hand för att långsiktigt och storskaligt höja säkerheten och friheten på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst skepparn.... Postad 20 Augusti , 2004 så länge det finns vatten är det bara att dra på..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 20 Augusti , 2004 hoppas du kör på en sten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 20 Augusti , 2004 Om du har en så dyr båt så kan du nog glömma Svenska sjö ja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 20 Augusti , 2004 Exakt skepparen .... för du har väl en svävare .... eller ? Seriöst, i ren självbevarelsdrift så är det typ inte helt fel att skaffa sig baskunskaper om navigering och uppträdande på sjön om man tänker ägna sig åt att vara ansvarig ombord på båten, liten som stor! För sjölagen är inte att leka med om det går snett, för att inte tala om de personliga tragedierna som det kan medföra ... ... OCH det finns alltid en som är ANSVARIG på båten .... //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 21 Augusti , 2004 Så resonerar småpojkarna med sina vattenskotrar oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 21 Augusti , 2004 Hej. Efter 40 år på sjön i stort och smått funderar jag nu på att skaffa det konkreta beviset för min kunskap: Förarbeviset. Visserligen lärde jag mig samma saker i lumpen men gjorde aldrig provet och det är nu ganska länge sedan. Mycket har också ändrats sedan dess vad gäller utmärkning av farleder etc. Motivet nu är i huvudsak att få ner försäkringspremien och lite nyfikenhet om det finns saker jag inte vet som jag borde ... /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 21 Augusti , 2004 Varför gjorde du inte provet? Helt gratis juh :-) Tog t.o.m. kustskepparexamen gratis :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 21 Augusti , 2004 På min tid var det inte gratis. Kostade säkert 50 spänn eller så :-D och då hade jag inte moroten med billigare försäkring. Garttis till dig som fick det gratis! /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 21 Augusti , 2004 Ok, det enda jag fick betala för var 50:- för båtmekanikerintyg tror jag....men blev osäker nu när du sa det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 22 Augusti , 2004 Ber om ursäkt att jag som startade frågan inte varit inne och bevakat. Men nu är jag tillbaka igen. (har varit på Västkusten där min båt finns) Givetvis fick den ligga vid bryggan eftersom det blåste rätt kraftigt och sydväst. Något jag både lärt av ortsbefolkningen samt egna slutsatser. När det är sydvästliga vindar vid Sotenäs (troligen flera andra ställen) skall man unvika (om man kan) att gå ut med båt om det är över 10 sekundmeter. Är absolut inte övertygad om varför man ska ta något teoretsikt bevis. Hade varit mera lämpligt med ett som påminner om bilkörkort där stora praktiska delar ingår. Hade troligen varit för dyrt för många men mycket bra för att höja säkerheten till sjöss. Sett en del i sommar som nog behövt den praktiska delen. De hade nog sparat in den på att undvika att köra sönder sina nya fina båtskrov. Flera av dem har troligen förabesvis men bara teoretsika kunskaper. En båtgranne hade i vinter fixat sitt förarbevis efter att förra sommaren gått på grund (med trasigt drev mm) I sommar ny båt (drygt 300.000 kr) och nu massa skador på skrovet på nya båten, aj, aj, aj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird 0 Postad 23 Augusti , 2004 Ringhede, jag håller med dig om att det i stort sett endast är ett teoretiskt prov. Det vore absolut bättre med en typ av bilkörkort för sjön. Visst blir det dyrt, men vad kostar det att ta körkort för bil? Det finns inget riktigt övertygande argument för att ta förarbeviset. Den största anledningen är, som jag sa tidigare, att det är för din egen skull, du VET att du har de rätta teoretiska kunskaperna ute på sjön. En annan anledning är att det på kurserna kan finnas någon/några som redan har mycket sjövana och som kan komma med bra tips & trix som inte står i boken. Om inte annat så brukar lärarna vara gamla sjörävar som sitter inne med mycket kunskap! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst M Postad 23 Augusti , 2004 Måste man ta förarbevis innan kustskeppare? Eller kan man gå den direkt? ///M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 23 Augusti , 2004 Förarintyg är förkunskapskrav för att gå kustskepparen, men jag har sett kurser på studieförbund, där man slagit ihop de bägge och kör dem som en kurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 23 Augusti , 2004 Halojs på er.. Jag har ett bra tips om man ska igenom en trång passage. Då är det bara att åka i mitten där är det alltid djupast. Mvh. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst M Postad 23 Augusti , 2004 Det brukar stå förarbevis eller likvärdig kunskap...så teoretiskt sett skulle man kunna läsa in förarbeviset på egen hand, det är ju knappast kärnfysik vi snackar här... Och sedan gå på föreläsning till skeppare, bara man kan sjöregler och navigation så borde det ju lösa sig:) ///M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 23 Augusti , 2004 Det gäller inte i sjön Möckeln iaf när man kör mellan två öar. Vid ena ön kan det stupa rakt ner och från den andra ön kan det vara långgrunt eller finnas sten. Då måste man nästan slicka strandkanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Örnvik Postad 23 Augusti , 2004 Läser om vad kurserna innehåller men hittar mest navigation. Vad ska jag med det till när jag ändå har en bra GPS och i stort sett håller till i inre vatten och dagtid? - Att inte behöva lära sig navigation bara för att man har en GPS tycker jag verkar mindre bra, grunderna i navigation måste sitta och GPS:en är bara ett (av flera) hjälpmedel som kan fallera, gå sönder etc. En mycket bra bonus på förarintygskursen var (som tidigare nämnts) alla de tips och bra diskussioner man hade med de övriga eleverna samt räven som ledde kursen. Försäkringsbolaget If ger 10% rabatt om man har förarintyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst M Postad 23 Augusti , 2004 Vad jag mena var att det kan ju inte vara speciellt svårt att läsa in de kunskaper som krävs för att kunna navigera med kompass och sjökort..har man pluggat något tidigare så kan det ju inte vara speciellt svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 23 Augusti , 2004 Har du nåt exempel på hur mycket det kostar att försäkra på If? Kommer inte åt deras hemsida av nån anledning. Svenska sjö ger nämligen 20% rabatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst A Postad 24 Augusti , 2004 På Nämden för båtlivsutbildnings webbplats www.nfb.a.se finns kunskapskraven för Förarintyget och andra intyg angivna. Om du redan har kunskaperna behöver du inte lägga ut pengar på en kurs hos något av studieförbunden utan kan istället skriva provet direkt hos NFB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Örnvik Postad 24 Augusti , 2004 1500:- för en 5.50 HT-båt med 40hp Mercury. Helförsäkring året runt inkl motorstöld på land, vält, etc. i Göteborg. Försäkringsbelopp 60.000:- (äldre båt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Örnvik Postad 24 Augusti , 2004 Beräkning av premie hos If: https://secure.if.se/ifs3/ProduktBat/Bat.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 24 Augusti , 2004 Usch det var ju massa annat lull lull med bostad i den beräkningen och man skulle tydligen skicka iväg det också. Jag tänkte bara jämföra priset med Svenska sjö. Citerat från If: Båtar äldre än 30 år går ej att köpa försäkring till genom Internet :oops: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser