Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
iceman356

Behandla teak matbord !

Rekommendera Poster

Någon som har några bra tips på hur jag ska behandla mitt matbord i båten.

All teak i båten är oljad och jag tycker det är snyggast och smidigt men matbordet är är jag inte så nöjd med för det blir väldigt lätt vattenringar från glas och burkar.                                                                                                                                                                                         

Var inne på om jag skulle mattlacka det men funkar det när jag har oljat det innan (kinaolja med pigment) Eller finns det någon bra olja eller liknande som är bra för bord ?

Mycket tacksam för svar !

//Tomas (sthlm)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag lackade nyligen alla mina teakdetaljer inkl bordet med en utmärkt kinesisk teakolja. Den gav även skyddande glasliknande lackhinna som verkar vara stenhård. 169:- för 0,5 liter. men det var värt pengarna kan jag säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du oljar bordet 10 ggr med mellanslipningar så borde du få en mycket avstötande hinna. Persolnigen så tycker jag att det är snyggare med oljad teak, speciellt när som du säger allt annat är oljat.

Mina bänkar i båten är av teak, dessa har jag oljat 9 gånger med mellanslipningar, dom ser nästan lackade ut. Mycket snyggt och enkelt att hålla efter.

Jag kör vanlig teakolja som jag hittat i en bättre bygghandel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lacakde du med kinaolja ? Hur gjorde du då ? Lät du det torka eller ?

Låter intressant !

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör du då ? Oljar du och låter det torka,slipar och oljar igen ochså vidare eller ?

Vad använder du för grovlek på papper när du slipar

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina bänkar var riktigt illa åtgångna, så jag körde med 80 papper och rondellslip.

När det såg ok ut tvättade jag med T-röd.

Oljade med teakolja (utspädd med lika del lacknafta eller liknande.

När det torkat så körde jag av det snabbt med 180 papper, bara rugga och ta bort toppar.

Sedan körde jag ren teakolja, lät torka och om igen.

Man ser när man börjar få ett bra resultat, det är värt att köra 8-10 ggr..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt bord blir fläckigt med blanka fläckar lite här och där ! Vad gör jag för fel ?

Jag slipade ner det och rengjorde ordentligt sen oljade jag med lite lacknafta i oljan. väntade tills det torkar ca 24 timmar slipade med fint sandpapper oljade väntade i 24 timmar osv osv. Men nu har det blivigt fläckigt !!  Jag har använt kinaolja.

Tacksam för tips !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Prova junkers oljan har det hemma på alla bänkskivor av bok dvs lättfläckade trä.

Har blankstycket den även i kaffe baren och där har bänkskivan klarat den droppande expressomaskinen utan att ta emot fläckar.

Se även mitt inlägg i tråden Oljad teak men varför.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...