Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
nordicnews

Nybörjarbåt för 50-100000 - goda råd mottages tacksamt!

Rekommendera Poster

Hej!

I maj ska jag gå nybörjarkursen Segling 1 och sedan ska det bli segling hela sommaren! Kul för en 48-åring att förverkliga en av sina barndomsdrömmar.

Nu vill jag köpa en båt omgående, men urvalet är enormt och jag ber därför om råd. Pga samtida inköp av fritidshus har jag begränsat med pengar.

Önskemål: lättseglad, rolig, snabb, bra för Stockholms skärgård och tillräckligt med plats för två vuxna och två barn. Mest dagsseglingar men även några övernattningar.

Tacksam för goda råd!

Mvh Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Albin Express! lättseglad, snabb, tillräckligt rymlig, bra sittbrunn, många att välja på, ofta bra segel då de tävlas med mycket, annars lätt att få tag på bra begagnade segel.

Då många är kappseglade finns både bra och dåligt med denna båten, under bra punkter är att ett flertal har en vagn för transporter, bra är också att de har oftast mycket fräscha segel, bra är att de har bra arrangemang på däck med nyare avlastare för tampar och trimlinor.

De flesta som kappseglar har förstärkt kölinfästningen vilket annars är en svag punkt på just Expressen som kan vara svajig.

En dålig sak är att just kappsegling kan göra båten mer sliten överlag (mast, mastfot, roderinfästning) Kölen är också en sak man bör se över då gjutningen på dessa fick till följd att kölen inte är symetrisk.

Det finns 7 stycken på blocket just nu varav 5 under 100.000:- det gäller att syna objekten noga, helst med någon van Expressägare eller någon allmänt kunnig båtmänniska.

 

Besök  www.expresseglare.org  för mer information.

 

Lycka till i din jakt på båt.

 



Senast ändrad av Matrix | 21 mars 2010 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag själv har en Misil2, borde jag rekommendera en sådan, så det gör jag, men varför inte en IF? Den har det mesta av det du önskar, utom möjligen snabb, där den väl är genomsnittlig, LYS runt 1.0 tror jag.

IF är en lättseglad, lätthanterlig båt som är tålig mot vind och sjö.

Det är en vanlig båt, med ett aktivt klassförbund där det finns massor med hjälp och tips att få. Misilen har även den bra egenskaper, men jag tror ärligt att en IF passar bättre om ni skall vara i Stockholms skärgård. Misil2 är lite mindre, ngt långsammare men enligt mig bättre när det blir riktigt busväder.

Varför inte prova med att hyra, kanske 2 olika modeller 1 vecka styck? Enklare att slippa tänka på hamnplats, sjösättning och istället prova sig fram.

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slår också ett slag för IF som jag tycker är en otroligt bra nybörjarbåt och som seglar bra.

Och eftersom du också skaffat sommarhus så är mitt förslag att inte enbart titta på priset. För skillnaden i pris på en båt i mycket fint skick med bra segel och en dålig båt är normalt inte så stort.

Det kostar att fixa till det där små sakerna och framför allt segel, sprayhood, motor etc.

Och som någon redan skrivit ta med någon van segelbåtsperson, det kan spara många 10 tusentals kronor.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör tänka igenom vad du prioriterar, välseglande eller bobåt. I den här prisklassen kan du inte få bägge utan det blir en kompromiss. Själv skulle jag välja välseglande för det är inte roligt att bli omseglad av allt som flyter. Dessutom skulle jag välja en populär och vanlig båt. Om du ändrar dej och vill byta så blir det mycket lättare att sälja.

Två bra och moderna för sin tid välseglande båtar med camping möjligheter är Albin Express och Maxi Racer.

Om du tycker bättre om långsmala klassiska båtar kan du titta på H-båt, Monark 806, IF, eller kanske en RJ85. Dessa båtar har bättre bomöjligheter men är inte lika moderna i sitt seglingsätt.

Bra för sitt pris bobåtar vet jag inte så mycket om men en snabb titt på blocket så tycker jag Maxi 77, Facil 26, Tur 80 eller Sundwind 26 verkar vettiga båtar.

En annan sak du bör tänka igenom är motorn, inombordare eller utombordare. Visserligen är inombordare bekvämt men det försämrar seglingsegenskaperna och du bör vara riktigt säker på skicket. Även en liten diesel kan bli riktigt dyrt om den börjar strula.

Jag skuller rekommedera en Albin Express eller Maxi Racer om du kan leva med de begränsade övernattningsmöjligheter. Även om de var snabba kappseglare på sin tid är det lätta att segla och hantera och du får betydligt störra chans att få blodad tand för segling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill också slå ett slag för H-båt eller RJ85.
Just RJ85 har ju blivit betydligt snabbare i år än tidigare år eftersom den fått LYS höjt från 1,03 till 1,05.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande information, jag bugar och tackar! Det lutar åt välseglande båt då jag misstänker att varken hustrun eller barnen vill tillbringa mer än enstaka nätter på båten. 5-åringen brukar vara snabb i repliken, jag kan höra henne säga men på båten går det inte att ha en studsmatta.

Apropå Segling1/Kustskepparkursen så tar jag det säkra före det osäkra och går kursen utomlands. Närmare bestämt i Grekland och det är Almanavigation som håller i kursen. Lite dyrare blir det med flygbiljett och så, men hellre 25 än 7 grader Cool.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag Misil II ägare och kan varmt rekommendera. De på Blocket går för ca 50 papp.
Har aldrig seglat IF, men tror att det lika gärna kunde blivit en sådan för mig. Jag tycker de är vackra, och har bara hört gott, förutom frågan om höjd invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misiler är fina, men rolig och snabb vet jag inte om det är en båt som beskrivningen passar på. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5-åringen har helt missat det hela! Hela havet är en studsmatta och det finns ställen där det garanterat finns kompisar - segla dit och ansträng er för att få seglingen kul för honom så har du en framtida gast.

Annars får du som jag har fått en totalvägrare vilket är ok nu när han är vuxen men problematiskt i tonåren.

Böj i tid!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha! Då är det förstås en Katamaran du ska ha! Snabb, rolig att segla och dessutom med studsmatta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en sak som jag tycker är viktigt för trivseln ombord.

I Stockholms skärgård får du kryssa en hel del. Du vill ha en båt med ett segelplan där storseglet är relativt stort och focken liten. Att skota hem en stor fock (kallas genoa) vid varje slag är inte kul och om det blir frugans jobb så finns det risk att hon tröttnar snabbt. På 80-talet var det fortfarende populärt med en s.k. masthead rigg där förstaget går ända upp i toppen vilket ger ett stort försegel.

Vidare, om du behöver minska segelytan är det lättast att reva storseglet (minska ytan) Du får forfarande en välbalanserad båt. Med en masthea drigg måste du byta försegel vilket är betydligt jobbigare.

De flesta båtar rekommenderade ovan är sådana med ett relativt stort storsegel, men det finns vissa masthead båtar, och om jag vore dej skulle jag inte köpa en båt med masthead rigg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att få frugan och barn att gilla segling är att de är sysselsatta. Att åka båt är inte så kul som att aktivt segla.

Så du som ändå tycker det är kul och kanske är drivande i att börja segla kan ta hand om matlagning, dra runt en tung genua, hoppa iland medan frugan glassar vid rodret och imponerar på grannbåtarna. Träna tilläggning i olika vindar så mycket det går. Vindexen är hemligheten att låta vinden hjäpa båten rätt. Det blir annars tvärtom att vinden för båten åt nåt oplanerat håll.

Det går snabbt att förstöra ett intresse genom att själv ta ansvaret för allt. Låt seglingen bli ett gemensamt intresse. Kom ihåg att plast är lättlagat och en skråma inte är hela världen. Be om hjälp när det är trångt mellan båtar, alla hjälper gärna till, inte minst för att rädda den egna båten.

Kul med en till seglare på sjön.

För egen del tror jag komforten är viktigare för seglingsintresset än om båten går 10 % snabbare. Det blir mer tid på sjön dessutom med långsammare båt.

 

 

 



Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  • Välseglande
  • inte så stora utrymmen
  • Stadig (tål att gå på grund med)
  • Kryssar som en dröm
  • Stort storsegel, liten fock

Safir...

http://www.blocket.se/stockholm/Safir_SWE_75_26359736.htm?ca=11&w=3

Kan vara lite för rejsig med backstag och så, Men mer lystal (SRS numera) för pengarna kan vara svårt att hitta. 1,15 har den En Express har 1,12..

Förebilden till Safiren var en R5.5 (en avgjutning t.o.m om jag minns rätt) och det är en ovanligt stadig båt om man inte hissar största spinnackern i 10 m/s (som vi gjorde :-)

 

Senast ändrad av FredrikB | 23 mars 2010 | 12:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Safiren är onekligen extremt läcker och låg, lite av go-cart Cool. Men backsteget kanske blir överkurs för en nybörjare. Eller?

I vilket fall har jag bokat träff på torsdag med en erfaren seglare som ska sälja sin Express

http://www.blocket.se/stockholm/Albin_Express_SWE_775_26284073.htm?ca=11&w=3

Det finns ett par andra som ser intressanta ut.

Vem vet det kanske blir affär den närmaste veckan?

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat en del Safir och eftersom den har självslående fock funkar det ganska bra med backstagen, man har fortfarande bara ett moment att sköta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Allrahelst skulle jag rekommendera en sån som jag har, en Dominant 78, men då det inte finns mer än ca, 40 stycken kan det bli en lååång väntan innan det dyker upp någon. Därför tror jag som jag skrev i det första inlägget att en Express är det lämpligaste för dig och din familj.

Sittbrunnen är bra mycket större och smidigare att röra sig i med två barn dessutom som gärna är lite rörliga i jämförelse med en IF. Sedan fungerar en 110%-ig fock alldeles utmärkt på Expressen om du skulle jämföra mot en Maxi 77 där genuan är det drivande seglet och storseglet är som en näsduk.Flört

 

Som jag skrivit tidigare är det mycket enklare att hitta begagnade segel oxå till en Express, till viss del även till IF då den håller sig till entypsreglerna.

 

Så här rejsig kan man få en Dominant 78 med utskjutbart peke för gennakern.Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägaren till Expressen Obsession 692 har jag kontaktat. Klart intressant, men seglen är äldre och inga bottenstockar. Den andra Expressen har nästan nya ställ m.m. Men det blir nog en liten tur till Trosa i helgen. Mvh Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp denna eller något liknande.http://www.blocket.se/vasterbotten/Hallberg_Rassy_24__Misil_II_26409357.htm?ca=15&w=3 och Kör en helrenovering på motorn  nya segel och lite annat småt och gott så har du en kanon båt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare segel är värt mycket. Ring till en segelmakare och fråga hur mycket nya kostar så får du en ide vad det är värt.

Lycka till och ha det så kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja så ett slag för Birdie 24. En vacker, hyfsat rymlig för sin storlek, trygg i sjön och välseglande. Lite av en bortglömd båt.

 

MVH
Kaveh

 

post-26792-1394236290,4195_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en Späckhuggare till salu på Blocket för under hundra.
Det är en rätt ball båt.
1,05 i LYS, går som tåget i lättvind med sin jätterigg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju jävig som många andra här men varför inte en Albin 78?

 

Seglar bra, lättdriven, bättre bo-båt än expressen och maxin, inombordsmotor, riktigt kök, toa, ståhöjd om man inte är mer än 180 cm över havet i ruffen....

 

Dock priset ca 110 - 130 tusingar men mycket båt för pengarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker om man säger Maxi 77. Mycket båt för lite pengar, fina utrymmen under däck, viket gör att den är utmärkt som bobåt och stadig och säker att segla. Och framför allt rolig att segla då den har ett hyfsat lys på 1,0 utan spinn och med 1,03. Naturligtvis är jag partisk då jag har en själv.

//Stickan



Senast ändrad av stickanh | 02 april 2010 | 21:21

post-14058-1394236293,4414_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ETT JÄTTESTORT TACK FÖR ERA PROFFSIGA RÅD!

Nu närmar det sig. Jag hittade en väldigt fin express men med alltför gammal motor. Hoppas att säljaren kommer med ett bättre pris.

Så händer något märkligt. Jag stöter ihop med en gammal kollega, tillika seglare sen 40 år och han hävdar att vi kommer att få problem med landstigning i en del naturhamnar. Expressen är kort iförhållande till den djupa kölen och det blir låååånga hop i land. Han föreslår att vi ska ha en längre (dyrare båt S 30 eller Sveakryssare). Snälla, snälla, snälla. Säg att detta inte stämmer!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expressen har samma djupgående som Maxi 77 så då skulle alla dom också ha svårt att ta sig i land också. Du får väl lägga dig där det är lite djupare längre mot land helt enkelt.

Har du sett denna länk?

http://www.expresseglare.org/default.aspx?id=3

 



Senast ändrad av ciaraud | 03 april 2010 | 08:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...