Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Barry

Värt att ta kustskeppare nu eller bättre att vänta tills båtkörkort?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har funderingar på att ta kustskepparn nu men tvekar lite iom att man inte vet vad som kommer att gälla med nya båtkörkortet.

Vad tror ni, kan det vara bättre att vänta och ta båtkörkort eller ska man ta kustskepparn nu och sedan hoppas att man kan byta det mot klass II och komplettera upp med Klass III??

Känns som att man kanske kan ta Klass II och III tillsammans sedan och göra två flugor på smällen.

Kanske någon mer som har dessa tankar och tvekar...

Hur hade ni gjort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta kustskepparn. Det är ingen som vet hur det blir med båtkörkortet. Oavsett vilket så kan man aldrig få för mycket kunskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att du skall ta kustskepparn nu.

Jag har läst den gamla skepparexamen två gånger. Första gången 1970, när jag dessutom avla examen och fick ett fint papper där det stod På grund härav har Andersson ......

Andra gången var i mitten på 1990-talet, då jag började segla mer på allvar igen efter många års minimalt användande av båten och eftersom jag kände mig ringrostig.

Första gången läste jag inte för att få papperet utan för att få kunskap. Andra gången för att fräscha upp den - kunskapen.

Sen har det väl sagts att den som har nautisk kompetens får körkortet !?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska du ta skepparn nu. Jag antar att anledningen till att du överhuvudtaget funderar på detta är att du vill bli bättre på att hantera båt i sjön. Varför vänta för det är väl en säkerhetssak för dig m.fl. hela diskussionen om båtkörkortets vara eller inte vara hanteras av lekmän som inte verkar ha något på sjön att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren... Får nog bli till att ta Kustskepparn nu innan sommaren då, så att man är bättre rustad kunskapsmässigt än någonsin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller klart med föregående insändares svar! Läste desutom att de som har någon form av utbildning i typ av förarintyg, kommer att ev. bara behöva kompletera sitt bevis. Om det nu kommer att bli något av det hela..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...