Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
edvin333

Laminat

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är så trött på all teak i salongen så jag tänkte ta och sätta upp vitt laminat på alla skott.

Var hittar jag laminat ? Alternativt en bra vit matt färg som blir stenhård ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt?

En tanke;Hur påverkar det andrahandsvärdet?

De flesta vill nog fortfarande ha teak/mahogny = mysigt/murrigt i ruffen.(Tror jag)

Men är du som jag d.v.s gör som jag vill och skiter i alla andra, så måla på!

Var noga med mattslip och avfettning före målning.

Riktigt matt färg kan nog bli svår att hålla ren.Fläckar tenderar att bli permanenta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Vanlig fönsterfärg för utomhusmålning brukar vara halvblank, en kamrat har målat sina skott och det ser faktiskt bra ut. Sedan finns ju gamla klassiska servalack där man kan välja matt eller halvblank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andrahandsvärdet skiter jag i, sen tror jag att träkänslan kommer att dö med 40-talisterna

Varför vill någon människa bo i en mörk träslöjdslärarpsykos ??

Kriteriet för färgen är att den inte skall gå att skrapa av med naglarna.

Tvåkomponentsfärg hade varit perfekt men det blir väl svårt att hitta en halvmatt färg, man vill ju inte ha gelcoat på väggarna.

Men som sagt laminat verkar vettigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inne på din linje, jag vill inte heller gå ned i en vedbod. Vitt Perstorplaminat skulle vara snyggt och hållbart. Kostar 484 kr per kvadratmeter på Pondus Snickeri, http://www.pondussnickeri.se/heminredning.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ju högblankt vit perstorp. Praktiskt och lätt att torka av. Låter som en bättre idé att malla och klistra/skruva dit laminat än att måla. Då är det ju enklare att återgå till ursprunget med trä. Dessutom betydligt mer hållbart än målat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min gamla L32 var det vitmålat på Mahognyskotten. När jag renoverade förpiken målade jag om skotten med en halvmatt eller om det var sidenmatt färg. kommer inte ihåg vad det var för färg, men jag köpte den på en vanlig färghandel. Jag var i alla fall nöjd med resultatet. I min nuvarande båt består skotten av skivor mde vit laminat som ytskickt. Jag tycker det är snyggt. Det blir ljust och fint i båten.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att teak ett träslag som är notoriskt svårt att få färg att fästa på. Man måste avfetta mycket noggrant och har den dessutom varit oljad blir det ännu värre.

2-k polyuretan är naturligtvis hårdast, men finns bara blank vad jag vet. Men vad hjälper stenhård färg om den inte sitter till 100%?

Jag skulle nog köra vanlig alkydfärg efter mattslipning och noggrann avfettning. Och förtunna den hårt som bara den de första varven.
Limma laminat blir svårt att få snyggt. Och ett hafsigt jobb kommer garanterat inte glädja framtida köpare. Knappast inte en själv heller.
Och nog bör man nog ställa litet högre krav på ytskikten i en båt än att de skall sitta var om man drar naglarna över dem.

Sedan kan jag inte låta bli att ha synpunkter på själva idén. Även om det inte hör till frågan.

Att tro att teakgrottorna dör ut tillsammans med 40-talisterna är naturligvis helt fel.
Se bara hur man gjort i andra sammanhang, som med exempelvis möbler eller hus som 'moderniserats' när man tyckt att orginalstilen de en gångt byggdes i var hopplöst ute och aldrig kommer tillbaks...
Och några decennier senare svär man över klantiga och känslolösa 'moderniseringar' och lägger ner enorma pengar på att återställa till orginalskick.
Vilken är värdefullast - en 50 år gammal Rolexklocka i orginal man måste dra upp en gång per dag, eller en man satt i ett modernt quartz-verk i och som går i åratal på ett batteri?
Lägger man dessutom till verkligheten med regnskogar som är på väg att försvinna och allt större krav på miljö och återväxt inser man också att teak kommer att bli bristvara i framtiden och alltmer exklusivt.

Jag motsätter mig inte alls en önskan om en ljus inredningt, tvärtom.
Men är det frågan om en välbyggd båt med hög klass på snickerierna känns målning som ett övergrepp. Köp en Hanse eller liknande istället - det blir ingen 00-tals båt av en 70-talare bara med hjälp av färg....
Men klart, är det en vanlig, äldre dussinbåt med halvdant hopkommen inredning är det kanske mer motiverat.

Senast ändrad av Eilean | 08 mars 2010 | 11:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:)

Det är en monsun 31 men jättefint snickeri, ock visst känns det som ett helgerån att måla över det men det känns ännu värre att ustätta sig för själv för att bo i en mörk grotta, börjar man sen tänka på verkningsgraden på belysning blir man ännu mer övertygad. Dessutom finns det gott om 70 tals båtar med vita skott och med trädetaljer, kanske inte så många svenska iof.

I min mening är det först i kontrasten mellan det vita och teaken som man kan se och uppskatta träarbetet.

Varför tror du att det blir svårt att få laminat snyggt ?

I min värld är det svårt att inte få det snyggt eftersom man sätter kantlister överallt.

Laminat verkar dock vara klurigt att hitta så förslag är fortfarande välkomna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har funnits självhäftande faner sannolikt i plast för renovering av innedörrar vet jag, har själv monterat någon dörr samt byggt en stereobänk i spånskiva som sedan kläddes och målades till heavy metal svart. Både dörrar och bänk funkade bra. Sök på nätet på självhäftande laminat eller dörrrenovering. Limmar man med rätt lim går det ju att återställa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Då har du en båt med fint snickeri. Bandit!

Men hur hade du tänkt göra? Ta halvskotten vid kartbord och pentry som exempel. Där kantas de ju av halvrunda lister som ligger 'utanpå' plywodytan. Skall du formskära och fälla in laminatskivan?
På massa andra ställen i båten finns ju andra stora teakytor som har speglar, t.ex kojfronterna, garneringen på ruffens akterskott mot sittbrunnen och skåpluckor. Det blir ett jätte-pilljobb med enorma precisionskrav.

Jag håller med dig att många (ofta amerikanska) båtar har ruskgt snygg inredning med via ytor mot teak eller mahogny. Men där har man också tänkt igenom det hela från början. Jag blir orolig för att resultatet blir plottrigt även om du fixar hantverket utan springor.
Dessuom kräver laminat hård press för att bli bra, svårt att åstadkomma.

Jag tror mer på att måla om du absolut skall göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på g och skulle bygga inredning i en 30-fotare en gång och ville ta lite genvägar så att säga:

Här hittar man laminat i en herrans massa träimitationer. Jag fick pris från en snickerifirma om de skulle limma upp laminaten på 15 mm plyfa. (Det ska nog nämligen till en riktig fanerpress för att det ska bli bra) och det gick på ca 6000kr för 7 st  120*240 cm.

Jag tyckte det var värt och slippa ytbehandlingen. Och de perstorpsbänkar som finns i stugorna idag är lika fina efter 30 år.

http://www.formica.com/publish/site/eu/sweden/se/home/our_products/formica__collection/woods.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag snackat med formica och dom rekommenderar inte att man limmar deras laminat på väggar utan press :( Laminatet är 0,7mm tjockt och alltså så sladdrigt så det kommer att bli bubblor.

Däremot har dom ett laminat som heter exterior som är tänkt till fasader. Detta är 4,5 mm tjockt. Tror att jag gör ett försök. Återkommer med resultatet.

Eilean:

Dom runda listerna är ju till nedgången, jag hade tänkt ta ned dom och sedan använda dom att fixera laminatet som kantlister. Vet inte hur det ser ut där bakom men i värsta fall får jag smälla upp en kvartlist där istället.

Sen är ju halva nöjet att folk blir så upprörda :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Edvin 333 skrev:

....Sen är ju halva nöjet att folk blir så upprörda :)....

Jag misstänkte det - du bara jävlas med oss!

Egentligen kanske du till och med funderar på att byta ut det vita innertaket mot teakribb...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Edvin 333 skrev:

....Sen är ju halva nöjet att folk blir så upprörda :)....

All heder!

Ansluter mig till sektionen för vitmålat jag också. I min förra båt var inredningen hemmasnickrad och hade vitmålad vävtapet på huvudskottet tillsammans med en del teakdetaljer. Såg inte så tokigt ut som det kan låta.

Nils Nobbing

Senast ändrad av nilsnobbing | 11 mars 2010 | 08:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tycker som i varje fall någon annan att det är synd att täcka  en vacker teak/ mahognyinredniong med laminat eller vitt lack... men det är din båt du gör vad du vill med den!

Varför inte ta och fenissa 3-4 lager och sedan avsluta med vit färg ovanpå, då finns i alla fall en möjlighet att någon gång i framtiden återställa inredningen i ursprungsskick, mycket arbete javisst men det går! Mycket svårare att återställa om du lackar vitt på tidigare kanske bara oljade ytor. Avfetta teaken med aceton före fernissning. 1-k polyuretahan fernissa verkar fästa hyfsat bra och ger en hård yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte vitt laminat och limmade i pentryt på min gamla båt utan några som helst problem. Det var ingen risk för bubblor så länge som underlaget var nermattat och rengjort, kontaktlim överallt och ett lätt tryck som höll det på plats under torktiden. Givetvis blir det mer komplicerat på en större stående yta.

Håller även med tidigare att det är synd att göra skotten vita, men förstår samtidigt att det är smidigt och de i vissa fall kan vara i så dåligt skick att bara lacka är uteslutet.

Finns ju en del båtar som har detta om standard, Dehler, Maxi 34 tex osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sökt runt på forat, bygghandel etc var kan man köpa laminat ( formica ) eller likvärdigt om man inte vill åka till Sthlm??

// Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte på ABI-trä i Göteborg, men även Hornbach säljer alla bänkskivor som löst laminat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

både hornbach å bauhaus vägrar ta hem, när man snackar med beijer eller optimera börjar dom oja om ofantliga fraktkostnader å verkar tycka att det är allmänt jobbigt, formica verkar overhuvutaget vara ett knepigt företag,

börjar misstänka om att det rör sig om någon typ av konspiration...

ps. det är ju bara teakplywood vi snacka om, skulle ALDRIG få för mig att måla över solid teak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte laminatet på fredricssons trä i Arlöv ca 600 pix.

Mallade med papp och sågade laminatet med en rundsåg med extra finttandad blad.

Limmade med kontaktlim. ( blev nästan lösningsmedelsförgiftad trots mask... illamåendet satt i i flera timmar )

Hursomhelst är vi väldigt nöjda med resulatet, se själva

post-26559-1394236296,0771_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...