Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
snusmumriken

garmin 526s eller lowrance hds 5

Rekommendera Poster

Lowrance dras med en hel del problem och har en bökig meny. Vet flera fiskare som tröttnat och sålt dessa och gått över till Garmin. Garmin har hela tiden legat steget före och sedan har konkurenterna kommit efter och försökt kopiera med mindre lyckat resultat.

Det är min åsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Garmin lika vassa ekolod som Lowrance?

http://www.lowrance.com/StructureScan/

Rätt så häftigt...

Kika också på vilken kartografi - eller rättare - hur den presenteras... Det skiljer rätt mycket mellan de båda. Personligen tycker jag bättre om Lowrance symboler, som mer ser ut som de man ser i svenska papperskort, än Garmins varianter av bränningar tex.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte vad du sett för stenåldersgarmin efter det uttalandet. Symbolerna i de svenska korten är de samma som i papperskortena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är du säker på att du inte skrivit lowrance där garmin borde stå? Allt du skrev stämmer men tror du menar att garmin kopierar allt, lowrance är ju värdsledande när det gäller ekolod, snackat med flera sportfiske butiker samt fiskare, folket som köpt garmin har ångrat sej och köpt hds serien, Snackade med garmin nu i veckan, en kompis jobbar inom reklam och gör deras kataloger (kan fixa rabatt), frågade dom på garmin om det fanns något som e liknande hds serien när det gäller ekolod T.o.m han sa att lowrance är mkt bättren deras egen produkt när det gäller ekoloden, han sa också att dom inom 1 år skall hålla samma klass som hds systemen när det gäller ekoloden.

Sedan vet jag att Garmin har ett namn dom lanserat grymt bra och att navigationen på sjön i deras sjökort e helt suveräna, har man större båtar/segelbåtar och bara vill ha navigation skall man säkert välja garmin och köpa till en djupmätare, men skall man fiska vid vrak och branter så skall man ha hds men en bra givare.

Det va garmin som gällde för mej när jag kollade runt på nätet men när jag frågade runt och sa vad jag skulle ha det till så sa folket köp hds, med en bra givare. så nu har jag beställt en hds 5 men en p66 givare, 45grader vid 50kHz och endast 11 grader vid 200 kHz

Har du mkt plats ibåten hade jag rekomenderat en garmin gps och ett lowrance ekolod. Jag fiskar mkt så det blev hds5, men skall du åka runt på havet och bara navigera och ha ett hum om djupet så skall du ha en garmin.

inget illa menat bara så du vet :D

http://www.lowrance.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag knappade runt i demo-läge på båtmässan på olika plottrar. Lowrance var jäkligt seg på att rita upp kartan och inte helt enkel i menyerna heller. Kommer inte ihåg vilken modell, men priset var ca 12000 kr på den.

Men Garmin 526 var väldigt snabb och enkel, känndes som man inte behövde läsa instruktionsboken för att fatta den.

Jag tänker köpa mig en Garmin...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har rätt, symbolerna är lika:

http://www.sjofartsverket.se/pages/1681/beteckningar_INT_08.pdf

http://www8.garmin.com/manuals/MapSource_BlueChartUsersGuide.pdf

Det är bränningssymbolen (dangerous rock) jag hakat upp mig på hos Garmin, men det beror på att jag använt en Colorado med rätt liten skärm, där bränningarna blir lite väl dominanta.

Mvh Thomas F
Ingarö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde precis samma val som du för ett par månader sedan. jag valde garmin pga att det verkar enklare och snabbare. Det ska bli coolt att testa fisheye 3d i sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...