Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Ballad_kopian

MÖRE 30 renov slut fas. Vad hände?

Rekommendera Poster

Hej .

 

tänkte att vissa som följde min renovering av min möre 30. kanske ville veta vad som hände , varför jag inte fortsatte uppdatera.

 

man kan säga att projeket  accelera rejält.  och nu sitter jag i båten och skriver, som ligger i stenungssunds gästhamn fastfrusen. jag sjösatte  båten när alla andra tog upp sin  hehe.

 

båten ligger i vattet för att  den skulle ut ur varvet jag hyrde. plus att den var såpass klar. och jag kan likaväl färdigställa den i vattnet.

 

tänkte  fortsätta  där jag sluta och uppdatera med bilder,  men mkt snabbt och kortfattat eftersom det är mkt gjort efter det.

 

jag skall försöka hinna med detta nu när man har it och datorn i båten när jag grejar.

 

kommer länka upp dom gamla renoverings  trådarna för dom som inte vet, (skall bara hitta dom)

 

här kommer några bilder på skeppet vid sjösättningen i höstas.

post-26564-1394236228,9489_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hon vägde  3.3ton innan jag börja  renovera.    nu vägde hon 4.1ton.  och då  är hon inte färdig. så när allt är monterat o klart  samt tankad  så lär hon väga  4.5ton.   och säkert 5ton  färdig packad  för långfärd.   så hon sticker 1.7m istället för 1.6 m

post-26564-1394236229,2832_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

några länkar  på trådar som handlar om renoveringen:

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=305735&highlight=omlackering

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=287858&highlight=omlackering

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=277975&highlight=omlackering

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=249682&highlight=omlackering

 

 

ordningen är börja  med länken underst.

 

kom inte ihåg om det finns nån mer  tråd.

 

men vid intresse  så kan jag börja där jag sluta och som sagt  kortfattat   uppdatera  med bilder  tills nu.

 

det  är  fortfarande  rejält  stress   för  planen är  att åka  iväg till malta 1juni.  resan  går  via kanalerna.  men vi  får se om jag hinner färdigställa tills  dess.  det är  mkt kvar .

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt kul att få se slutet av din renovering som jag följde med spänning tidigare.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är tillbaka! Har saknad dina trådar. Ska bli jättekul att få följa ditt projekt igen. Båten ser verkligen som ny ut.

 

Mvh Jonatan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ju glömt bort hela Mören! Har börjat följa Linjett-bygget istället, men nu händer inget där heller... Vi väntar på Möre-bilder!

 

EDIT: Hur gjorde du med motorrums isoleringen? Jag menar närmast luckan du har mot stick-kojen. Tänkte själv göra en liknande lucka, men det blev aldrig av närmast pga ljudisoleringen och så funderade jag också på att är det en bärande vägg eller nåt... Nu blir det att fortsätta krama maskinen för att komma åt oljefiltret Glad



Senast ändrad av te-el | 01 februari 2010 | 08:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vägde du den innan eller var det vikt enligt spec. ? Vad har du stoppat i den, lite tyngre motor, lite mer inredning men 800 kg?. Din renovering imponerar, kul att du är tillbaka och lycka till med slutförandet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till sjösättningen!

Måste nästen ge mig till Stenungsund för att titta på mästerverket, kanske kan man få lite idéer till min egen Möre. (Som jag nu iofs vill sälja till förmån för en större båt =))

Hur har det gått med inredningen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhå, passerar Stenungsund flera gånger i veckan. Får ta en extra titt ner i gästhamnen nästa gång. Kul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar.  tyvärr inget mästerverk.. men den duger. finishen är inte perfekt  men den duger. du är välkommen o se röran.  hehe.

 

inredet är inte helt klart ännu. dörrar och mkt lister samt tak är kvar . m,m.

 

synd att du skall sälja mören.

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara o titta förbi. kommer vara där i helgen och nästa vecka o greja.  man ser inte så mkt nu den har en pressening som täcker hela båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag minns lite fel. den vägde nog 3.5ton innan reovering. och när den flyttades till varvet där jag hyrde och gelcoatera om  den så vägde den 3.3ton. då var det mkt inrde kvar att bygga m.m.

 

det är mkt vikt ökning i båten. inredet är mkt mer komplicerad och tyngre. mkt massivt  m.m sen har den lilla mören lika mkt utrustning som en najad 380 om inte mer. den vattenburna värmen och vvb och dusch i sittbrunn o dush möjlighet i toan i förpiken.  dubbla tryckvatten pumpar på 17liter per minut 3kg. har även saltvatten som tryckvatten. har spolslang i sittbrunnen på 3m samma som duschen me sötvatten . plus i köket för att skölja disk.

el toa med septi nu. bara alls slangar som jag har installerat i båten har vägt 50-100kg. tog upp en plats i båten på ca 90*90'90cm typ en kubik.    det går enbart 35m slang i bara i den vattenburna dieselvärmarens system. .

 

har gått åt ca 250kg plast. 60kg gelcoat. 20kg plast spackel.  15kg dinvycell. planen är nu att ha 200liter vatten  i nuläget är det 125l vatten  i fören änsålänge plus 100liter diesel.

använder mej av bmw tanken i plast som den tanken jag tankar som ligger under sittbrunnen. sen har jag en rostfri catchtnk/dag tank som är lite om modd  för att  fungera trots mkt lutning och skäp i tanken m.m. . sen tex kylkopmressor m,. som väger en hel del faktiskt. och alla  mässings kopplingar, ca ca 30tuber simson  construktion.  a300gram per st.. finns säket massor av mer saker som gör att båtemn har gått upp i vikt.

 

orginal hade båten en portapotti  och en rostfri vattentank på 60liter ifören,.

6säkringar 1 batteri. fotpump på vattnet.  55liter bränsle. och inredet var byggt i 12mm plywood i teak.  inga direkta massiva grejer,  nu är skotten 32mm tjocka  istället för 16 som innan

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skall till båten i helgen .. kan lägga upp lite bilder på hur jag gjorde på min möre. min maskin är ganska stor och klumpig och låter som en lastbils motor blandat med truck/traktor. stor kraftig sak som krävde lite mek att bygga  snyggt runt  den. utan att det såg allt för klumpigt ut. nästa motor blir nog en smidigare sak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har verkligen gjort en gedigen renovering! Skulle va kul att se lite bilder på dina VVS-system. Maringuidens forum har verkligen brist på renoveringstrådar tyvär..

Intressant att du säger att din kinamotor går som en traktor. Hur mkt har du kört i sjön? Har du någon lust att recensera din motor?

Väldigt inspirerande tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar.,  kina motorn är en sk förkammar diesel.   som ej behöver förglödning, tror äldre yanmar typ 2gm 20 är av samma typ. vet inte riktigt, dieslar är inte min grej. men den låter lite från själva motorn,  men inte i avgaserna,  den är invändigt 25mm sjövatten slang så det är rejält drag i sjövatten delen   bara forsar ut hela tiden .  men får man dämpat motor rummet bra så blir den nog tyst.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

angående det vattenburna värme systemet. så kanste jag skulle lagt upp en egen tråd bara den biten, det är ganska mkt. men jag har fotat endel. Men jag har inte kört igång det ännu. saknar vissa delar.

 

håller på med eldragning  just nu i båten,

 

det finns så lite tid att sitta här. lirte synd. det är så bråttom just nu,  om ni undrar varför det inte  kommer bilder.  ändå har jag datorn i båten och jag bor i båten medan s jag jobbar.  men datorn har jag mest för att ha musik på när jag jobbar. .

 

kommer nog starta en tråd om den vattenburna systemet i båten.

och en trår om eldragningen, den tråden kommer jag nog börja med eftersom det håller jag på med just nu,

 

sen en tråd om bränsle syetemet.

 

och en uppdatering av gamla trådar  tex helt färdig motor installtion,  ganska skulle lagt upp en lite fim snutt på hur kina motorn beter sej,   det är ruskigt bra ork i maskin,  sjukt mkt kraft, tror inte dom 27hk är nån överdrift  snarare tvärtom.

 

tyvärr hann båten frysa fast innan jag hann pröva båten o motorn på egen maskin.

 

mvh Johannes

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att det är otrolig skillnad mellan en gammal md7a och din nya motor. För mig så är den nog för står i min Murena samt att det inte finns en 110s-adapter (kanske finns?).

Det är många som läser dina intressanta trådar. Ska bli kul att få läsa om dina installationer.

mvh Jonatan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...