Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
MrMe

Bränsleförbrukning dubbelmontage V6 vs. V8

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Våren närmar sig och som vanligt innfinner sig tankarna på att införskaffa en större båt. Eftersom prisbilden på europeiska båtar är som den är så siktar jag återigen på amerikanskt. Har börjat sukta efter en Regal Commodore, men fått lite huvudbry som jag hoppas få hjälp med.

Modellerna jag funderar på är Regal 2860 Commodore och 2960 Commodore från 2001-2004 eller liknande

2960 har en (i mitt tycke) trevligare planering med en vettig dinett och en öppen midkabin - men den verkar alltid vara utrustad med 2st 5.0 V8:or

2860 som är snäppet mindre och en hel del lättare verkar vanligtvis levereras med Pentas 4.3L V6:or istället.

Att båda dessa kommer få föreståndaren på sjömacken att gnugga sina händer förstår jag - men kan någon komma med en kvalificerad uppskattning? Själv gissar jag på 2,7 resp. 3,5L per distans - men det är bara gissningar.

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet du... man kan ju inte gå omkring och vara nöjd - man kan alltid få det lite bättre ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Trots global finanskris verkar intresset att prata bränsleförbrukning svalt... Jag gör ett nytt försök att fråga alla kunniga - kanske går det bättre om jag byter modell?

SeaRay 290 årsmodell 1999 såldes med följande drivlinor (enligt searay.com):

1 x 7.4L MPI Bravo III (310hk)
2 x 4.3L Alpha I (2 x 190hk)
2 x 4.3L EFI Alpha I (2 x 210hk)
2 x 5.0L EFI Alpha I (2 x 240hk)
2 x 5.7L EFI Alpha I (2 x 260hk)
Diesel 7.3L D-Tronic Bravo® III (270 hk)
Diesel 2 x 2.8L D-Tronic Bravo® II (2 x 150hk)

 

Någon som har en uppfattning om bränsleförbrukning på de olika alternativen? Båten har en torrvikt på 4.762kg

 

/Christian 



Senast ändrad av MrMe | 03 februari 2010 | 16:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen enkel fråga du kommer dragandes med:)

Altså söker du förbrukning i marchfart enbart? Då har du problemet att med olika motoralternativ har du olika marchfarter och gemförelsen blir svårare tycker jag.

Dieseln drar 99 av 100 gånger mindre än bensinarna, så långt håller nog alla med.

Du kommer att ha en högre marchfart med större motorer, ta tex med 2X5,7 EFI motorerna hamnar marchfarten runt 30 knop, en topp hastighet som du knapt kommer att nå med dieselnalternativerna. Förbrukning uppskattar jag med dessa motorer hamna på ca 3l/nm med enklare sem. packning och 3-4 ombord. Dieselaternativen måste jobba på full fart för att nå 30 knop vilket gör att dieslerna kommer att dra nära samma mängd bränsle.

Tänk på att dom flesta Sea Ray båtarna i denna storleken trivs bäst med en marchfart runt 25-30 knop, vilket du knappt når med dom svagare motoalternativen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej BerraS,

Enkla frågor är väl inget kul - det ska vara lite sport Cool

Ja - jag menar marchfart - skulle förtydligat det, men man kan inte komma ihåg allt. Att dieselalternativen drar mindre verkar vara ett ganska givet antagande, men eftersom 99% av båtarna på marknaden (Searay 290) har bensinmotorer så är det bensinalternativen som är mest intressanta.

Intressant att du nämner att de svagare motoralternativen inte orkar med en marchfart på 25 knop. Om man tittar på begagnatmarknaden i USA så verkar 50-60% av båtarna vara utrustade med 2 x 4,3L. Betyder det att mer än hälften av båtarna är undermotoriserade?

Hur hög marchfart jag har är inte så intressant så länge jag får en bekväm resa med en rimlig bränsleförbrukning. Om sedan GPS'en visar 18 knop eller 28 knop spelar mindre roll.

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att en del av båtarna är för svagt motoriserad för att nå en vettig (march) fart för denna typ av båt, altså, med sem packning och två 4,3l a 190hk får motorerna jobba ordentligt hårt för att hålla båten i plan, vilket ger negativt utslag på bensinförbrukningen som kommer att hamna i linj med, eller i vissa fall mer en 2x5,7l insprutare.

Det är lite som biltilverkerna när dom upger förbrukning, sköna siffror på pappret men stämmer sällan i värkliga livet, särskilt med en båt där du ofta drar med ganska mycket (onödig)packning hela säsongen.

En Sea ray i denna storleken ligger knappast kvar i plan vid 18 knop, så räkna med att du måste upp i ca 25 knop för att båten ska plana ut ordentligt.

Ps. räknar du med att köra långsamt 6-8 knop samt bryggsegla så räcker jo vilken motorn som helst, men då kanske du skall titta på annan lämplig båtmod.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört från flera Sea Ray 290(-98 o upp) ägare att 2 x 4.3 är alldeles för klent. Kräver minst 2 x 5.0. Sea Ray har kraftiga skrovvinklar och måste som ovanstående skriver upp i minst 25 knop för att gå billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...