Misil163 0 Postad 22 Januari , 2010 Tänkte ta en längre semester till sommaren, för att segla Göteborg-Anholt-Samsö ner mot Tyskland, sedan norrut efter ostkusten och ev kanalen hem, eller om jag fortsätter norrut tills semestern är slu och lägger upp båten där. Men? Skall jag skaffa papperskort, eller måste jag skaffa plotter med digitala kort? Jag har inte obegränsat med ström, behärskar navigation, har en äldre GPS och vana vid både ensamsegling och navigation. Det blir en hel massa kort att köpa, vilket gör att utgifterna för plotter resp papperskort verkar närma sig varandra. Tar gärna emot tips och åsikter! mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 Januari , 2010 Papperskort och plotter är komplement till varandra. Att helt förlita sig på plottern skulle på en långsegling verka oförståndigt, i mitt tycke. Då den kan gå sönder, visa fel etc.. Om du inte har råd, så köp papperskort till områden som det är svårare att navigera i.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 22 Januari , 2010 En plotter, särskilt på obekanta vatten utan en backup av papperskort skulle jag inte rekommendera. Försök hitta begagnade papperskort i första hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 22 Januari , 2010 VAR hittar jag dessa begagnade kort?, her letat på t ex blocket ett tag nu, men bara dessa plotters och cmap och allt vad de heter, som kommer upp. Vill helst endast ha papperskort, främst pga strömmen, men även av ideologiska skäl, jag vill helt enkelt slippa elektronik på semestern... Blir att fortsätta leta. Om jag köper nya, skall jag köpa i sverige, eller kanske i danmark? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 Januari , 2010 Hittade denna länken..http://www.dromresan.com/hundvakt/begagnade_kort.shtml Men annars kan du ju kolla på båtmässorna som börjar snart.. vet inte om det blir billigare sista dagen på dessa som med annat, men kan ju vara värt att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robine 0 Postad 22 Januari , 2010 Hej! Bra frågeställning. Jag har jobbat till sjöss på lite olika sätt de senaste åren, bland annat inom internationell yatching och på större segelfartyg i svensk kustfart. I några fall har jag varit befälhavare eller på annat sätt ansvarig för navigationen. Min bestämda uppfattning, grundad främst på mina personliga erfarenheter, men också erfarna sjöbjörnas åsikter, är definitivt att du skall satsa på pappkorten. Om du kan navigera och har en GPS så har du ju egentligen ingen nytta av en plotter, vilken enbart är att anse som ett komplemet, eller möjligen en häftig pryl, men definitivt inget seriöst navigationsalternativ. Anledningarna till varför jag tycker detta är många, bl.a: 1, den viktigaste: Driftsäkerheten. Du verkar ju ha seglat en del och känner säkert till att tekniska prylar, främst elprylar och ännu hellre finelektronik ofta strular ombord. Du kan få elfel i plottern, du kan få mjukvarufel i plottern. Du kan få problem med båtens elsystem, en liten kortslutning nånstans och du har plötsligt inget sjäkort! Jag antar att du använder framdrivningsmaskineriet för att tillverka ström och i såfall krävs ju enbart att maskin lägger av för att du skall bli utan sjökort. Driftsäkerheten är främsta anledningen till varför papperskort är ett krav inom handelsflottan, trots att där för det mesta jobbar ett antal välutbildade maskinister och sjöingenjörer enbart med att hhålla grejjerna igång. Hade du varit ett handelsfartyg hade det alltså varit olagligt att segla utan papperssjökort, med fritidsfartyg är det väl mer oklart, iaf i svenska vatten. Jag råder dig dock att höra med tyskarna ifall du ändå tänker segla på plotter, vet att dom har mer krav på fritidsseglare. 2. Användarvänligheten. Du skall segla långt och ingen plotter i världen ger dig lika bra översikt som ett papperskort. Jag anser helt enkelt att havsnavigering blir bra mycket enklare och trevligare med stora papperskort. Dessutom tycker jag personligen att det är lättare att tillgodogöra sig informationen från ett kort där alla symboler, färger o.dy är vad man är van vid. Speciellt när jag är trött. 3. Exakthet. Ofta har jag varit med om att information har saknats eller varit felaktig på elektroniska sjökort. Detta kan avhjälpas men då behöver du ECDISprylar, vilket medför en kostnad på över hundratusen och en stor strömförbrukning. Ecdisen, som till och med i vissa fall är godkänd för handelssjöfart, eller i vart fall håller på att bli, är säkert bra och driftsäker men det blir som sagt enormt dyrt och du behöver två elverk. 4. Priset. Ett seriöst plottingsystem med tillhörande driftsäkert elsystem blir ganska dyrt. Ett svenskt sjökort kostar väl ca 180 kr och de tyska tror jag är billigare. Du behöver inte brittiska kort, då blir det dyrt. (400 kr/st tror jag) Jag tycker inte att du skall köpa begagnade kort såvida de inte är rättade av någon seriös sjöman. Mycket har ju hänt i området du tänker segla, nya vindkraftverk, nya leder, släckta fyrar och sånt. Jag skulle ha köpt papperskort och en extra, batteridriven GPS utan några som helst funktioner (Förutom positionen i siffror, såklart) och många extra batterier. Mvh Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Januari , 2010 Visst finns det pappersjökort, och vi får hoppas att det finns åtminstone en 10/15 år frammåt i tiden. Sen är jag död eller åtminstone i så dåligt skick pga ålder att jag nog inte gör några längre seglatser Jagnavigerar i första hand med digitala sjökort på datorn, men jag skulle aldrig kunna tänka mig ge mig ut och segla utan papperssjökort ombord. Skall man segla Göteborg Danmark Tyskland, så skulle jag köpt de Tysktillverkade båtsportkorten över Danmark. Jag har gamla sådana över hela området öster om Jylland. Ett antal satser som täcker området Skagen - Bornholm - Kie. För ett par sommrar sen ville min fru segla till Limfjorden, så jag köpte vanliga pappersjökort över området. Dessvärre kunde min fru inte följa med, så jag seglade själv. När jag var i Ålborg var jag inne i båttillbehörsaffären där. De hade båtsportkort över Limfjorden och däri ingick även sjökort över Danska västkusten från Tyska gränsen till Skagen. De kostade betydligt mindre än vad vanliga kort över bara Limfjorden kostade. Om du funderar på att segla i ettapper så är det något jag vill rekomendera. jag har seglat hela den Svenska kusten från Haparanda till Krokstrand på det sättet. En sommar, det var 2002, när jag var i Gävle kom det en äldre man med en snipa. Han hade gått från Göteborg till Haparanda på det sättet och var nu på väg hem. Han la upp båten i Gävle över vintern. Kanske inte ett så dumt ställe för din del. Inte så förfärligt långt bort och kanske tjangs att få en vinterplats på land. Var i Sveriges avlånga land finns du nånstans. Det framgår ingenstans? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Januari , 2010 Jag har papperskort från norska sörlandet till Stockholm, danska öresundskusten och Åland samt stora delar av tyskland. Årsmodell 2003 och bak till ca 1984. Några ska nog sorteras bort så skicka ett PM om du är sugen så ska jag gå igenom och kolla vad jag vill bli av med. Kommer inte att kosta mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 22 Januari , 2010 En bekant på långsegling ringde en natt till en annan bekant för att få hjälp, Nav datorn hade gått i kölsvinet i den grova sjön och lodet visade bara tre meter. Med hjälp av en fyr och papperskort hemma i sverige löste det sig, men att förlita sig på en GSM telefon i det läget känns lite klent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 22 Januari , 2010 Det råder nog ingen tvekan om att papperskort behövs om man ska iväg på en längre resa på havet då elen kan försvinna. Jag kommer gå Malta - Sthlm i vår och behöver papperkort för den färden. Jag har kort så det räcker för Medelhavet (franska/spanska kusten till Gibraltar mallis). Mina fråga är var man billigast kan få tag i korrekta och uppdaterade papperkort som täcker Atlantkusten från Gibraltar till inloppet till Kielkanalen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Januari , 2010 Om du inte hittar begagnade är Imrays sjökort billigast. Har du dator eller plotter och bara behöver korten som backup klarar du dig på överseglare Reed´ s. Det blir inte så dyrt. När det gäller uppdatering tar jag inte så allvarligt på saken - med en GPs och en extra reserv lär det knappast vara någon risk att man inte vet var man är och eventuella änrdinar i utmärkning blir knappast något problem. Undantaget är om man ger sig in i vattnen krig de Frisiska öarna och vissa ställen på englands ostkust. Då behöver man dagsfärska/rättade kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefanbe 1 Postad 23 Januari , 2010 har själv hittat sjökort på loppisar, /stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7bpm 0 Postad 24 Januari , 2010 Både papperskort och plotter är absolut ett måste när man ger sig ut på så pass lång seglats. Jag har sett att det finns ganska mycket i begagnade sjökort till salu till ibland hyfsade priser på tyska delen av EBAY. (Jag har själv köpt en del digitala kort där) När du kommer till tyska EBAY så gå först till SPORT och sedan till BOOTSPORT och sedan är det bara att välja för att gå vidare och för att hitta. Där finns från tid till annan både svenska, danska och norska kort och givetvis tyska engelska och holländska det gäller bara att vara på hugget och bjuda när rätt grejor finns till salu. Många av säljarna räknar bara med att sälja till Tyskland men skriver man ett litet mail och frågar brukar det inte vara några problem att få dom att skicka till Sverige, det är faktiskt ungefär samma jobb att skicka hit som att skicka internt i Tyskland, språket kan kanske ibland vara en liten hämsko i kommunikationen. Absolut värt ett försök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Januari , 2010 Varför är just en plotter absolut nödvändig om man skall segla långt? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Januari , 2010 Han borde väl svara för sig själv, men jag tror han menar att har man plotter måste man även ha papperskort. Annars är jag lika förbryllad som d. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 Januari , 2010 Kolla med Tackel och tåg på Skeppsholmen i Stockholm, en dröm att gå och botanisera i deras gömmor. http://www.tackel-skeppshandel.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Januari , 2010 På längre seglingar blir det sällan nödvändigt att gå in och rota bland stenar och grund. Dem seglar man förbi när man är ute på havet. Det räcker med översiktskort och hamnbeskrivningar och position från GPS. Då ser man också när man förväntas vara framme. Första gången man gör resan tror jag man känner sig osäker utan kustkort någorlunda uppdaterade. Dels för att planera resan och för att lätt hitta angöringar. När vi seglar över till Skagen från Göteborg t.ex används inte sjökortet speciellt ofta och har man väl kommit ut ur skärgården klarar man sig med översiktskortet där man kan se trafiksepareringszonerna. Med GPS-pos hittar man lätt in i hamnen i Skagen. Där kan man behöva en hamnbeskrivning för att hitta första gången till gästhamnen. Tyskar t.ex tycker det är hur enkelt som helst att glida omkring på havet men drar sig för att gå in i skärgården med alla grund. Den som inte varit på havet tycker tvärtom att inne i skärgården är det skyddat och ofarligt. Det är väl så att farligheter finns i båda fallen men på havet är finnavigering inte det farliga utan manskap, väderkunskap och båtsäkerhet den mer brännande frågan. När vi gick samma sträcka för några år sedan kopierade jag en hel del kort och klistrade ihop till skapliga sjok. Dessvärre var klistret inte vattenfast och rullarna ville ytterst tveksamt rullas ut. Men det var kul att hemma på vintern lägga ut sjoken på ett stort golv och gå omkring och gotta sig åt alla nya trevliga hamnar som skulle kollas upp. Gå in i Vens hamn och hyr cykel om det är bra väder. Köpenhamn är trevligt att gå in och bunkra också. Hoppas det fortf går att lägga sig i gästhamnen i Kong Christians kanal. Den ligger några minuters promenad från Ströget. Här är en som tänkte gå åt samma håll: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=321896 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7bpm 0 Postad 25 Januari , 2010 Nej, varken plotter, sjökort eller kompass är nödvändig utrustning för långsegling, vikingarna kom ju både till Vinland och Miklagård utan dessa lyxprylar........................ det var på visserligen 1000-talet men det gick som sagt bra. Resten av tipsen går kanske att använda................................ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 25 Januari , 2010 Jag håller nog med Tommy. Plotter är nice to have, sjökort absolut nödvändigt. GPS... mja... på gränsen, det är ju antingen det eller en sextant, och man får ca 10 handburna GPS:er med extrabatteri för en sextant... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Januari , 2010 Pratar vi om att segla långt vill jag nog påstå att en dator med navprogram och kort är att föredra framför plotter. Om man inte är väldigt stadd vid kassa vill säga och kan kosta på bägge, eller en väldigt stor plotter. Datorn ger större överblick och behövs ändå till annat. Det går också att fixa billiga kort till den om man är litet kreativ. Plottern drar visserligen mindre ström och kan placeras ute vid styrplatsen. Men på långsegling är det sällan man behöver ha den påslagen mer än kortare stunder och närheten till styrplatsen är inte så viktig, det är ju ändå en bråkel av tiden man handstyr. Sextant, glöm det! Med den onoggranhet man får är den värdelös vid kustnära segling ch kräver massor av träning. På den tiden man använde sextant hade man dessutom hjälp av radiofyrar närmare land. Ha ett par reserv-GPSer istället och översiktliga papperskort som back-up. Senast ändrad av Eilean | 26 januari 2010 | 00:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 26 Januari , 2010 Jag är absolut intresserad! Har skickat mail via forumet. Annars kan du gärna maila mig på paugusts(duvetvadduskallskrivahär)volvocars.com /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 26 Januari , 2010 Hej! Jag fick mailet och kollade i båten, men där lligger bara korten som var aktuella i somras. Jag vet att jag sorterade ut och kastade dubletter i våras, men de kort jag inte hade dubletter av sparade jag, oavsett ålder och skick. Måste bara hitta dem, men jag har inte glömt bort dig Eilean: Ja, det är ju därför man inte använder (och aldrig har använt) astronomisk navigation nära land utan opisk navigation med landmärken, pejlkompass eller pejlskiva. En sextant kan fortfarande användas nära land för att göra vinkelmätningar både vertikalt och horisontellt som kan användas till att få fram en position. Men, jag håller helt med dig. En eller ett par handhållna GPSer är en bättre och billigare investeing än en sextant. Därmed inte sagt att den astronomiska navigationen ska glömmas bort, man vet aldrig när satelliterna trillar ner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser