jannelu 5 Postad 12 Januari , 2010 Hej alla frusna båtägare... Jag har en laptop i min båt som jag kör Maxsea med. Jag undrar vilka fördelar eller nackdelar en laptop med ett modernt navigerings program.har jämfört med en plotter? Jag tycker själv att laptopen funkar kanon med ett undantag och det är att jag inte kan få till kurs upp funktionen, det är jäkligt irriterande. Jannelu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Januari , 2010 Jag har både plotter och laptop och enligt mina erfarenheter så finns det ju plus och minus med båda systemen. Skärmen blir ju större med laptopen, men istället kan den vara svårare att läsa av under dagtid, med sol o kraftigt ljus. Så länge man inte köper laptopen för enbart navigationens skull är det ju dessutom praktiskt taget gratis, i jämförelse med en bra plotter med en lite större display. Stabiliteten kan vara ett problem med en laptop. Själv har jag inte haft så mycket problem med Windowsrelaterade fel som många verkar ha och anger som orsak till att inte köra laptop istf plotter. Visst kan datorer krångla men då har man ju papperskorten att tillgå istället. För mig är det inte det ena, andra eller tredje som gäller. Jag använder plottern för det mesta, pga av den ljusstarkare skärmen samt att laptopen inte trivs i vattenstänket i sittbrunnen på en segelbåt. I planeringssyfte, sittandes i salongen, kombinerar jag ofta papperskorten med laptopen. Plottern som huvudnavigationshjälpmedel, laptop och papperskort som backup och planeringsverktyg eftersom man får en så mycket bättre översikt på dessa jämfört med en liten 5 plotter är vad som gäller för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Januari , 2010 Har gåtts igenom ett antal gånger på MG... :-) Laptop: billig går att använda till annat, titta på DVD och Internetsurf stor skärm, eller iaf större än de flesta plotters - displayen gjord för inomhusbruk och syns knappt i fullt solljus - hela maskinen gjord för torrt kontor, fuktig båtmiljö sliter på den ganska fort - Kan vara bökigt att hitta bra placering som syns från förarplats - drar (oftast) mer ström än plottern Plotter: ljusstark display som syns bra även i solljus gjord för båtbruk, vattenskyddad - liten display, svårt med översikten, om man inte går upp i hög prisklass - dyr per kvadratmeter skärmyta - kan inte användas till DVD etc. (Det börjar väl snart bli ändring på det?) Själv kör jag snikvarianten med gamla versionen av Det Levande Sjökortet och en gammal LapTop som får stå i skuggan. Senast ändrad av Anders_St | 12 januari 2010 | 15:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 Januari , 2010 Körde Maxsea för ett par år sen och jag är helt säker på att det gick att få både kurs upp och norr upp. det var bara en inställning. Kan ju vara olika verisioner men min var en av dom tidigare så det borde gå med din med. Fördelar med en riktig GPSplotter är att den tål vatten skakningar den går snabbare att få igång mindre buggar mm mm Fördel med Maxsea i datorn var att man kunde sitta hemma och planera färdväg räkna ut distans förrukning mm mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 12 Januari , 2010 Jag har Maxsea v10.3.5 och har testat alla möjliga inställningar men har inte fått kurs upp att funka som det ska. Det fungerar ibland, väldigt sällan så det är som att det lever sitt eget liv och funkar när det vill, konstigt men kanske någon annan har varit med om samma problem? Jag kan också tycka att laptopen är lite för solkänslig när man tex sitter på flybridgen vid fint och soligt väder, det blir svårt att se alla detaljerna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 Januari , 2010 ok. du har altså funktionen kurs upp fast du tycker inte att den fungerar? Prova öka farten ett par knop. om det fungerar bättre då kan det vara din GPS puck som är för seg och inte uppdaterar tillräkligt ofta eller komunikationen mellan datorn och pucken är seg. alternativt datorn är seg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 12 Januari , 2010 Vill punktera myten på laptopens känslighet för båtmiljö. Man skriver ju både här och på annat hål att de är så känsliga för fukt. Våren 2003 monterade jag in en då ca 3 år gammal Compac som navigationsdator. Försommaren 2004 (datorn hade bott ombord hela vintern) seglade vi iväg på 1,5 års långsegling. Datorn stod för all navigerig under hela sträckan längs Atlanten ner in i Medelhavet och hem igen. Åter hemma november 2005 blev datorn kvar ombod hela vintern, användes sedan under 2006, 2007 och 2008 för navigering utan att tas bort en enda gång, inte ens under vintern. Hösten 2008 pensionerades den och plockades för första gången ur båten på 5,5 år! Ganska bra jobbat! Det var absolut inget fel på den men tyckte det var dags att byta ut den mot en annan dator med USB så att jag kan köra mobilt bredband. Oktober 2008 blev det alltså en annan laptop, en begagnad Dell. Den har suttit på plats sedan dess och häromdagen, när jag var ombord och skottade bort litet snö passade jag på att starta upp den och uppdatera antivirusprogrammet. Då hade temperaturen stigit från ca -10 till sådar 15 inne i salongen. Datorerna körs utan batteri och matas direkt från båtens elsystem via en omvandlare tilll 18 V. Den är fast monterad vilket jag tror är viktigt och sitter naturligtvis väl skyddad inne i salongen. Och jag kör XP som är stabilt, enkelt och kommer igång snabbt. Man behöver knappast massa lull-lull för navigering och litet väder- och nyhetssurfande. Kan inte erinra mig en enda krasch under alla år. Kör Transas Navsailor. Senast ändrad av Eilean | 12 januari 2010 | 21:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Januari , 2010 Vill punktera myten på laptopens känslighet för båtmiljö. Man skriver ju både här och på annat hål att de är så känsliga för fukt. Jag håller med. Vi brukade montera navigationsdatorer i olika båtar. Mest fiskebåtar, arbetsbåtar och lotsbåtar. I vissa fall laptops men vanilgen helt ordinära desktops. De brukar gå i många år utan problem, oftast dygnet runt även om båten ligger still. Till och med hårddiskarna klarar av flera år i en stötig lotsbåt. Det vanligaste felet är att fläktarna lägger av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Januari , 2010 OK, jag ger mig. :-) Min gamla burk töffar också på. Jag är lite förvånad över att de tål såpass. Just kondens plus fukt borde ta knäcken på elektronik som inte är säkrad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 13 Januari , 2010 På tal om fukt, min dotter spillde ut ett stooort glas med vatten mitt i tangentbordet på min laptop, en Hp och den tvärdog. Jag tänkte att, nu blir det att investera i en ny dator, surt eftersom det är massor med grejor som ligger före på båtens inköpslista. Döm om min förvåning när jag prövade att starta den ett par veckor senare, den hoppade igång som om inget hade hänt och den har funkat perfekt sen dess... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 13 Januari , 2010 Har ingen erfarenhet av MaxSea.. Jag kör Fugawi 4.012.1051, och har absolut inga problem med den... tycker att det är ett kanonprogram som är lätt att lägga upp rutter, och kanon att använda min Clas Ohlson-puck i det... inga problem heller med att ställa in att kurs och rutt skall vara upp... Håller med om att lap inte är jättebra i starkt ljus, men då jag kompletterar med papperssjökortet oxå så vet jag vart jag är, och vart jag är på väg ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Januari , 2010 Jag håller med dig. Är också förvånad och det var mest en slump och faktumet att min första båtdator kostade hela 1.000.- som gjorde att jag helt nonchalant lät den bo kvar ombord vintertid. Och nu har jag byggt upp en hel del tilltro. Vi får väl se - hybris bukar straffa sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 13 Januari , 2010 Jag använder en gammal(800mhz) Panasonic Toughbook, den har transflektiv 12 skärm som är fullt läsbar i direkt solljus, dessutom är den byggd för tuffa miljöer- tål skakningar, fukt m.m. Ska dock skaffa en lite snabbare laptop för det trådlösa nätet- kostar ju inte skjortan numera. Använder Seaclear med scannade papperskort från Sjöfartsverket och Hydrographica, tycker det är en fördel att sjökorten i datorn ser likadana ut som papperskorten. Saknar dock kurs upp på SeaClear. Verkar också som det finns en hel del missar i dom olika korten från GPS-tillverkarna- bättre med originalen? Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 13 januari 2010 | 09:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 13 Januari , 2010 Min laptop gick sönder hösten 2008. Hösten 2003 slängde jag in en gammal Lappower laptop från -99 och har kört seaclear på den. Håller med Roger att jag tycker det är skönt att korten ser ut som papperskortet. Anledningen att min laptop gick sönder är inte fukt utan att jag bara ställt den på kartbordet och att laptopen sprack i leden mellan skärm och tangentbord. Efter det har en gammal Dell fått efterträda. Borde göra ett fäste för laptopen så håller de säkert lite längre men gamla laptop är ju nästan gratis och jag använder mina gamla som båtdaorer. kurs upp funktion skulle vara smidigt i Seaclear annars är jag tillräckligt nöjd och finner ingen anledning att byta program i dagsläget. Visst är det smidigare med en fast plotter men den större skärmen är kanon och Seaclear är väldigt enkelt att göra rutter i, vilket jag då oftast redan har gjort hemma. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Januari , 2010 PC:n ombord höll i flera somrar. Det som fick den att tas ur bruk var att jag skulle plocka ut flytvästar ur ett skåp ovanför navigationsbordet och satt armbågen på den ihopfällda laptopen för att nå till skåpet. Det krossade skärmen så det blev utflytningar i de flytande kristallerna. Fortfarande kunde man använda den men det blev större och större ytor som blev osynliga. Vi har alltid två datorer ombord men fukten inne i en båt är nog inte värre än vad elektroniken klarar av. Ihoplödda elektriska förbindningar klara sig bra i fukt. Salt däremot är inte bra men det har man inte inne i båten normalt. Man får akta sig att ta med för mycket salta sjökläder, dynor mm i båten då dessa kan smitta inneklimatet kan jag tro. Dock följer inte saltet med i vattenångan och saltet går att hålla borta inuti båten med en trasa och sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 13 Januari , 2010 Då diskussionen om navigationsprogram och datorer är är på tapeten så passar jag på att också fråga om er erfarenhet av funktionen kurs upp. Vilka program har den funktionen, alltså att sjökortet vrider sig allt eftersom jag styr babord eller styrbord och att man alltid har sin egen färdriktning uppåt? På mitt Maxsea så funkar det skitdåligt, det har funkat ett par gånger från och till men som jag skrev i ett tidigare inlägg så funkar det ej som det ska. Det är inte helt lätt att styra efter den lilla båtmarkeringen på laptopen(Maxsea) om den rör sig baklänges eller åt sidan, det är mycket enklare om man har sin egen kurs uppåt hela tiden. Har någon annan samma problem som mig med kurs upp??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 13 Januari , 2010 Fugawi kan visa karta-up, nord-up, kurs-up, rutt-up och manuell. Dock kräver det mer datorkraft att veva runt hela kartbilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Januari , 2010 Något att läsa om PC-navigering http://lasselundell.se/page2.html http://www.rorgangare.se/3_PC-baserade_navigationssystem.html http://forum.hamnen.se/navigation-och-sjoevett/16158-jaemfoerelse-mellan-digitala-sjoekort.html http://forum.hamnen.se/navigation-och-sjoevett/1403-det-baesta-navigation-program.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trimaran74 0 Postad 14 Januari , 2010 Vilka versioner har ni på era Fugawi & Maxsea? Jag har Fugawi 3.? på den ena lappen & Maxsea 10.? på den andra, Och jag hittar inte funktionen för att få kurs-upp på någon av dom. Är det för gamla versioner, eller hur gör man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser