Weco 0 Postad 10 Januari , 2010 Hej! Min varvräknare på en gammal penta från tidigt 80-tal har gett upp (6-liters rak 6a). Den som satt där så sent som i somras var inte orginal. Märket var av VDO och den hade 6 kontaktstift på baksidan. Tyvärr monterades denna bort utan att någon noterade hur kablarna var kopplade, totalt 6st. Efter lite forskning på diverse sidor har jag kommit underfund med att en ny varvräknare är rätt så dyr. Iallafall en orginal, varpå jag tänkte försöka mig på att montera en annan räknare som jag hittat. Denna räknare är så vitt jag kan se identisk med den som satt tills i sommras förutom att det står Scania på själva tavlan. Volvo pentas plastkrage för montering på instrumenttavlar passade utmärkt på denna Scania brandade VDO-mätare. Dock har jag inte någonstans på internet eller i handboken, vilken för övrigt inte är mycket till hjälp då ingen av mätarna är orginal, hittat information på hur den skall kopplas. Frågan är alltså om någon har nån aning om det över huvud taget är rimligt att anta att mätaren fungerar med min penta? Och isåfall om var man skulle kunna tänkas hitta information om hur den skall kopplas? Varken VDO, Scania eller Penta verkar ha nån information om denna modell av räknare. Hoppas att någon ska kunna ge ett finger i rätt riktning om var man kan gå vidare med detta. /Weco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aleo 0 Postad 14 Januari , 2010 Hej När jag drog ny el till mina instrument gick jag in på volvos hemsida där jag hittade el ritningar över instrumenten till min volvo motor. Se länk #mce_temp_url# Du skrev att det var 6 st kablar, jag kan inte tänka mig något annat än 1. till instrumentet 2. - till instrumentet 3. till lampa i instrumentet 4. - till lampa i instrumentet 5. G från/till motorns varvtals givare (troligen monterad på bränslepumpen) 6. W från/till motorns varvtals givare (troligen monterad på bränslepumpen) G och W samt och - brukar vara uppmärkta på baksidan av instrumentet. Lycka till //Aleo Senast ändrad av aleo | 14 januari 2010 | 12:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser