Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
jalis

Fall till sittbrunn

Rekommendera Poster

Ska dra ner fallen till sittbrunnen på vår Allegro-33a. Seglen är rätt tunga att vinscha med mastens vinschar. När fallen är neddragna till varsin sida om ruffluckan ska det vara vinschar där, en på var sida. Någon som har detta, vilken storlek på vinsch borde jag ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärdet tungt med mastens vinschar så är det inte lättare när de är nerdragna i sittbrunnen. DU får fler brytpunkter och därför mer friktion. Gå upp en storlek jämfört med vinscharna på masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske slår in öppna dörrar, men vinschar med åtminstone 2 växlar är jättebra om det är lite tungt och man ska hissa segel. Snabbt i början och lätt att sträcke upp fallet i slutet.

/Weco

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte kunna tänka mig att ha en båt där fall och revlinor mm inte va neddragna till sittbrunnen. Nu har jag visserligen inte haft nån 33 fotare, men väl en L32;a.

Är seglen tunga att hissa med vinsch redan vid masten så undrar jag vad det är för fel. Tror aldrig att jag använt vinsch för att hissa seglen. Det brukar jag göra för hand. När det är hissat brukar jag lägga på vinchen och sträcka upp.

Jag är inte stark, men storväxt och tung så därför orkar jag en hel del, men att en person med normalstyrka inte kan hissa ett segel på en 33 fotare, med relativ lätthet, tycker jag verkar konstigt.

Har du friktion i trissorna till fallet eller likrännan?

Eller är jag helt ute och cycklar?

tommy

post-945-1394236209,6815_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring Benns och fråga vad dom tror om winchstorlek. Allegron har väl masthead och inte så jättestor-stor? Vi hade en Nova där jag var tvungen att använda winch från halva storen pg att jag inte är så stark men det var en 7/8-dels-rigg. Tror  vi hade winchar kring 30.

Antar att du kollar om trissorna går lätt och sprutar in silikon i rännan varje vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...