cerber0s 1 Postad 27 Januari , 2010 Är det någon som varit med om att få en motor frostsprängd, eller som har förstahandsuppgifter och inte bara rykten? Jag undrar hur vanligt det är? Jag provade att googla lite, både på sevenska och engelska och man hittar inte mycket. Några bilar med frostskadade motorer bara, men där skadorna begränsade sig till vattenpumpen och termostathus. Det kanske inte är en grej man gärna skriver om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 Januari , 2010 Har fått en avgaslimpa och frostpluggar på en större diesel (Albin G61) frostsprängda. Har reparerat en Bolinder munktell 1052 där en 1 kvdm bit av motorblocket lossnat pga. frostsprängning. Biten skruvades fast och sprickorna tätade med kemisk metall, höll i över 10 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 Januari , 2010 Ja, avgaslimpan och en frostplugg i den gamla motorn i trollingbåten, en VP AQ115. Limpan var nog redan innan slut, så det behövdes nog inte mkt för att knäcka den. Hade glömt (=tar det imorrn) tömma systemet (direktvattenkylt) efter ett trollingpass i januari. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 Januari , 2010 Vilken envis vinter det blev, eller så har man helt enkelt glömt bort att det ska vara vinter så här års på grund av tidigare mildvintrar. Nu har det gått en månad sedan förra lampbytet, så idag är det dags igen. Glödlampor är ett billigt sätt att hålla varmt vid genomföringarna även om man byter ut dem varje månad, ska köpa säckvis med 60-wattare nu innan de förbjuds september 2011. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 29 Januari , 2010 En tanke slog mig (Aj!) Om man har två glödlampor i båten, i ett utrymme som annars alltid är mörkt, varav den ena lampan är kopplad via ett skymningsrelä så får man ju en ganska smidig redundant lösning. Någon som testat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 29 Januari , 2010 När 1sta lampan slocknar, tändas den 2dra av skymningsrelät, nu blev det ljust igen varför skymningsrelät tror att det är dag och släcker den 2dra lampan. Oj nu blev det natt , lampans tänds, en blinkande lampa är uppfunnen. Skall du få det att fungera bör ett relä kopplas så att när den 2dra lampan tänds, drar relät som skall få sjävlhållningsspänning över egen kontakt i relät samt ge spänning till lampan. Friskt kopplat hälften brunnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 29 Januari , 2010 Använd ett underspänningsrelä och koppla hållspänningen i serie med den förtsa lampan. Dör lampan så drar/släpper reläet beroende på om det är normalt slutet eller normalt öppet, och den andra lampan tänds. Det behöver förresten inte ens vara ett dyrt underspänningsrelä, det går bra med vilket relö som helst nästan. Se bara till så att det är ett som sluts när hållspänningen försvinner. Senast ändrad av cerber0s | 29 januari 2010 | 14:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 Januari , 2010 Det låter som rätt krångliga och dyra lösningar på ett ickeproblem Glödlampor kostar 5 spänn styck och byter jag dem en gång i månaden så vet jag att de håller med marginal. Har precis gjort en beställning på 200 stycken 60-wattare för tusenlappen, där har jag frostskydd de närmaste 20 åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 29 Januari , 2010 Jag vet inte riktigt hur du tänkte där, eller om jag missuppfattat något, men att koppla ett relä i serie är ingen bra ide eftersom strömkretsen bryts när lampan brinner av. Om du tänkt koppla via normalt stängd måste du ha ett relä som matchar lampans spänning och ström, dvs ett relä som drar vid bara någon volt men ändå slukar 250ma. Det finns lampor med inbyggda skymningsrelä som inte påverkas av sitt eget ljus, möjligen kan det fungera med en sådan, men risken finns att de känner av våglängder som inte avges av glödlampor, å då lyser den hela tiden ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 29 Januari , 2010 Vad är det för fel på en gammal hederlig frostvakt? En sån förefaller ju bättre ur alla aspekter. Kostar 150:- och håller säkert mer än 3 säsonger, vilket ju till och med är inom reklamationstiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 29 Januari , 2010 Instämmer, känns som en hederlig Citroën lösning.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 29 Januari , 2010 Skippa elen. Konservera för vinterkylan. Haver legat i sjön de sista 10 åren utan el. Känns tryggt, att inte behöva oroa sej om värmen fungerar. Skippa värmen och konservera. Se inlägg i början av denna tråd. Eftersom jag är infryst i år lekar vi med en isjakt för ut på sjö MÅSTE man. http://79.99.6.178/~planket/forum7/index.php?id=5628 http://lasselundell.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 30 Januari , 2010 Har frostvakter också Men de är ställda så att de går igång först då lamporna inte klarar av att hålla temperaturen över nollan. Tack för skypesamtalet mellan två infrusna båtar i går kväll Killer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 30 Januari , 2010 Isläget i Göteborg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 30 Januari , 2010 Sammalika Terra, hoppas nu vi kan sy ihop Sthlmsmässan med lite pilsner/whisky/vin i kajutan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 Februari , 2010 Tänk att det aldrig ger sig! Inatt blir det riktigt ruggigt igen, men ingen snö på pressen och isfritt och fint i hamnen. På sätt och vis bra att ens första vinter som vinterliggare blev så här, för nu vet jag vad både jag och båt klarar av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 11 Februari , 2010 Vaaa? Har ni isfritt redan? Borrade ett par hål idag, och tillomed relativt långt från land var det 40 cm riktigt hård is I övrigt håller jag med om att det var bra att första vintern blev som den blev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 11 Februari , 2010 Isfritt???? J---ligt orättvist alltså.... Då får man väl snart höra att du varit ute o seglat också..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 Februari , 2010 Isfritt ja, men bara i hamnen med hjälp av strömbildaren ju, runt om ligger isfan tjock Var nere nu och tittade, ser bra ut. Bodil längtar efter oss säger hon, men hon behöver inte vänta länge, imorgon är det dags för uppvärmning och övernattning igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 18 Februari , 2010 Ingen som testat att polera/vaxa bordläggningen när man fortfarande kan gå runt båten på isen? Tror att de flesta vaxer och sånt är alkoholbaserade idag och å borde det ju inte frysa när man lägger på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Februari , 2010 Nu varnas det återigen för en helg med mängder av både snö och minusgrader, det verkar inte finnas någon ände på detta. Men men, man får ta det onda med det goda, det blir en helhelg i en uppvämd båt, då har man bra koll på läget förutom att det är förbaskat mysigt. För mig funkar inte vaxning eftersom jag ligger i vak, men om man ligger fastfrusen, ja varför inte. Fram på vårkanten vid blidväder då isen fortfarande är tjock vore det väl en bra idé för de som har möjligheterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Februari , 2010 Var nere idag och skottade av all snö. Båten höjde sej 3 cm, så nu ser jag vattenlinjen igen. Ligger isfritt i hamnbassängen men infrusen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Februari , 2010 Stäng av strömbildaren och låt båten frysa fast. Det har ingen betydelse. När du får tillräckligt tjock is för att det sakall gå att gå på den kan du vaxa och poler. Det blir många fina dar fram på. När jag var i Stockholm förra veckan var det ett par fina dar (har jag för mig). Här hemma har det varit några fina dag fram tills idag. Nu är det kanske inget väder som man vill stå på isen och vaxa i. Har legat fastfrusen ett antal vintrar. Under tiden båten var fastfrusen var det aldrig några problem. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Februari , 2010 Håller med om fastfrysningen, har legat så i många år. Men nu är det hamnen, som är rädd om bryggorna, som håller isfritt. Förra vintern orkade jag ta mej ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 18 Februari , 2010 Ok... så vax och polish fungerar då fortfarande fast än det är minusgrader. Får väl testa lite i helgen om det blir väder för det och rapporterar tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Februari , 2010 Tänker inte låta min båt frysa fast. Jag vet att ni är några stycken här som med bestämdhet hävdar att det är ofarligt, men det finns också de som hävdar raka motsatsen, att skrovet får uthärda otroliga påfrestningar av istrycket. Vem har rätt? Ja, inte vet jag, men jag föredrar att ligga isfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 19 Februari , 2010 Nej, det är verkligen inte helt ofarligt att låta sin båta frysa fast. Det finns många saker som kan hända, och vad beror bl.a. på förhållandena där man ligger. Om man t.ex. kan se att isen bryts knycklas, ja då vet man att det är stora krafter i farten. Hela ismassan kan flytta på sig och ta med sig båten, då vill det till att man har regelbunden koll och släpper förtöjningarna. Isen kan lyfta båten ur vattnet, såg en båt i helgen som lyfts 20cm, en 34-fots segelbåt. I vissa fall är det inga problem, i andra kan det bli allvarliga skador, tex. om isen går in mellan skrov och propelleraxel och sedan lyfter båten. Att ha båten i öppet vatten är helt klart säkrare än att låta den frysa in, det är i alla fall jag övertygad om. Det är inte heller precis ofarligt att lyfta båten på hösten, låta den stå uppallad hela vintern och sjösätta igen på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Februari , 2010 Jag ger upp nu, i morgon stänger jag av diselpannan och cirkulationspumpen och det får gå hur det vill. Har släpat hundratals liter diesel sedan den 15 december i något slags futilt försök att hålla värmen ombord, men den jävla vintern blir bara värre och värre Båten lutar i sidled så mycket att pannan nästan nte längre kan få bränsle (det var ett antal veckor sedan jag blev tvungen att lossa pannan från sin plats och räta upp den lite för att kunna få den att fortsätta brinna) lägsta punken är inloppet till brännarskålen och den brinner såpass dåligt att den koksar igen i brännarskålen och det blir tjock sotbeläggning på värmespiralen = ger knappt någon egentlig värme Problemet är svall-is från land som bygger upp isen från ovansidan, till-och-med badbryggan ligger nu under is. När älvens vattennivå ändrar sig så sitter båten fast på ena sidan medan den andra kan lyftas upp, sen fryser den fast igen == lutningen ökar. Ladddade batterierna med elverk i onsdags förra veckan, har inte varit där sen dess, så dieseln är nog i stort sett slut och batterierna nära 50%. Försökte såga loss båten från isen några veckor sen, men isen var på det kritiska stället tjockare än motorsågens svärdslängd (isen var då 38 cm tjock vid tunnaste stället, är säkert 45 cm nu) ! Sågen i 90 graders vinkel mot isen, sågkedjan drog upp vatten rakt på mig och frös till ispansar på jacka och byxor, låt oss kalla det för stelt. Sen när jag satte mig i bilen smälte isen som satt på brallorna och det blev både blött och kallt Som sagt, nu skiter jag i det här, det får gå som det går.... Senast ändrad av Gunnar_ | 19 februari 2010 | 20:30 Senast ändrad av Gunnar_ | 19 februari 2010 | 20:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2010 Håll ut Gunnar! Det är bara ett par veckor kvar av den bistra vintern. Har inte varit med om sån vinter på ett tjugotal år. Säg till om du vill ha sällskap ut till båten! Var det möjligen du som låg förra vintern i Björlanda? Det var en trevlig man i en stålbåt liknande din som låg jämte vår båt. Jag var gubben i Forgusen. Vi kan väl försöka starta dieseln. Jag behöver lite testförare för förvärmarn som du kanske läst om. Kan sno ihop en för en större maskin. Den jag har är för ungefär 1-1,5 l motorer. Dubblar jag den så kanske det räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Februari , 2010 Usch Gunnar, lider verkligen med dig, som du har jobbat. Att ens försöka få halvmeter is att försvinna med en strömbildare låter för mycket. En fråga, hur nära kan du parkera en bil? Det går förvånansvärt snabbt att tina is underifrån, fråga bara killerboo så får du veta. Kan du borra ett hål och sänka ner en pump tror du? En pump på 500W och en inverter på 1000W kopplad till bilens batteri med motorn igång några timmar kanske gör att det mjukar upp och släpper. Senast ändrad av Terrafobica | 19 februari 2010 | 21:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser