Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Piotr

Kanalerna (Medelhavet - Östersjön)

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar om det finns nån som vet vilken summa pengar måste man förberedda för att ta sig från Östersjön till medelhavet. Går det att ta sig genom de kanalerna ensam på en 32 fots båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du priserna för Frankrike. Räkna med att på 30 dagar är det svårt att hinna hela Frankrike, men det går. https://www.vnf.fr/vignettesVNF/pages/Images/fr/tarifs_fr.pdf

Tyskland/Nederländerna/Belgien är i princip gratis. Några euro här och där för broavgifter i Holland.
Hamnavgifter kan man i princip slippa undan helt om man inte har krav på el/vatten vid båten. Avmastning, räkna med en tusenlapp i varje ända, men kan bli billigare i varje fall i norra ändan.
Så det som tillkommer är mat och bränsle och vad det blir vet nog bara du.

Att slussa ensam går, men är litet bökigt vid uppslussning. I Frankrike finns en hel del automatslussar du sköter helt själv, så då får du klättra upp själv med dina linor, det kommer inte att gå fort! Annars får du be om hjälp av slussvakten vilket inte bör vara något problem, de flesta är hyggliga. Några ord franska är bra att kunna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag planerar själv samma resa, fast med 27 fot och besättning.

Det viktiga är väl djupgående och i vilket skick motorn är.

Vi har räknat med 20.000 i månaden. Då är vi ju tre personer, men med en mindre båt och en väldigt bränslesnål motor ( 5,5 nm 1 liter).

Vi har även sett till att ha en reserv ifall kostnaderna drar iväg. Till exempel ska vi förbi Berlin med alla nattklubbar och uteställen. Kunna hyra bil, äta gott på restauranger, osv är sådant vi prioriterar. Sen blir det ris och bönor de dagar man inte gör något speciellt.

Är det en ren transportsträcka du ska göra eller vill du se europa på vägen? Det är ju två helt olika prisbilder.

Edit: Kika på och gå med i kryssarklubbens medelhavsseglare, www.medelhav.se , där finns massa bra hjälp och info!

Edit igen: Och läs allt som eilean skriver, han är väldigt kunnig och hjälpsam!
Senast ändrad av faber | 12 december 2009 | 18:23

Senast ändrad av faber | 12 december 2009 | 18:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gick sträckan sommaren 2006 med en 27 fotare. Kostnaden blev: Avmastning 30 euro i Bad Swartau utanför Lybeck ( i travemunde kostar det 70 euro) Hamnavgifter ca 280 euro. Vi låg i gästhamn ungefär varannan natt. Hamnavgifterna blir dyrare och dyrare ju längre söderut man kommer.

Kanalavgiften blev 90 euro, det baseras på båtstorleken och tiden. Diesel 350 euro. Sträckan är drygt 200 mil eller ca 1150 sjömil. Påmastning i Port saint Louis 70 euro.

Totalkostnad alltså 750 euro. Maten i butik och på restaurang ligger ungefär 20% under svenska priset. Vår resa tog 64 dagar i relativt lugnt tempo.

Att gå igenom 270 slussar ensam fungerar naturligtvis, men om du inte är ung och rask eller osedvanligt spänstig är det inget som jag vill rekommendera. Vissa slussar är det en väldig ström i när de öppnar och när en stor pråm gasar på alldeles framför är det skönt att vara två som håller i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte helt vart i Tyskland man åker in och vart man kommer ut? Mitt mål är att komma till Italien, kan man gena någonstans så man slipper åka runt halva europa? =) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte helt vart i Tyskland man åker in och vart man kommer ut? Mitt mål är att komma till Italien, kan man gena någonstans så man slipper åka runt halva europa? =) 

Det finns massvis med kanaler i Europa.

Karl Erik Tovås bok "Handbok för kanalfarare" borde ge svar på många frågor.

http://www.adlibris.com/se/bok/handbok-for-kanalfarare-kanalvagen-till-medelhavet-9789197327336?gclid=CIap7M3C9L0CFcHDcgodUh0Apw

Et utdrag ur boken på webben http://www.algonet.se/~carlto/vgvalet.htm

Trodde jag hade den,men det var "Handbok för långseglare" av samma författare. även där finns lite kartor på de Europeiska kanalerna.

"Medelhavet tur och retur" av Lars Hässler http://www.bokus.com/bok/9789189564398/medelhavet-tur-och-retur/  som jag hade i bokhyllan visar också på ett par vägar.

Alla böckerna går ju att låna på biblioteket. Har de dem inte hemma kan de beställa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på min hemsida jag gick från Medelhavet ensam också det gick bra Allegro 33 med masten på däck

Jag är 70 år

Medoch.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hittar inga bra fil klipp " med båt till medelhavet" via kanalerna. ?! Tycker annars dessa you ube clip ger bra inblick ...tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...