Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Capitan

Ja då blir det till att köra olagligt till sommaren

Rekommendera Poster

Jaha, där kom det igen. Nu har du pekat ut ett antal på forumet som alkoholister. Ursäkta mig, men hur tänker du. Jag vet inte vad du har för båt eller hur ditt båtliv ser ut. Själv har jag tillbringat de flesta sommrar sen barnsben i skärgården. Min far har sjöställe, och vi har 6 båtar i familjen.

Båtarna används på olika sätt o i olika syften. När man lagstiftar måste man väl försöka se till hur verkligheten ser ut för att kunna stävja problemen på rätt sätt. Jag vågar påstå, utan statistiskt belägg, att de som påstår att de dricker 2-3 öl under några timmars färd inte är de som står för huvuddelen av olyckorna. Jag tror inte ens att de är alkoholister.

Du säger att man måste förtöja så att man inte behöver lägga om båten vid oväder. Ja du inkometens förklarar mig och många som jag känner som har haft båtar i många år. Förtöj alltid för storm, visst. Väderrapporter stämmer inte alltid, ibland får man inte bästa platsen i favoritviken. Skall jag då avstå att grilla o dricka vin ifallatt det blir storm o oväder utan tidigare förvarning??

Nej, det funkar inte så i verkligheten. Du skulle få diskutera dig trött på kobbarna ute i skärgården. Tyvär så tror jag att din verklighet spricker. Svenska folket kommer fortsätta att dricka en öl eller ett glas vin på semestern. Det går inte att lagstifta bort. En alkoholist stannar inte vid 3 öl. Han fortsätter att dricka oavsett omständigheter o tappar omdömet. Jag lider faktiskt med dessa sjuka människor och vad de kan ställa till med både för sig själva o omgivningen. De behöver hjälp o vård.

Sätt in stöten där den gör mest nytta. Jag tror ingen på detta forum vill ha ofrivillig

närkontakt med någon båt med en packad förare. Den här lagstiftningen kommer inte att sätta stopp för alla alkoholister. Ej heller för småbåtar med berusade kaptener. Se över lagstiftningen!!!!

Andyh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olyckorna skedde oftare på insjöområdena (74 procent) än på havsområdena (26 procent). Den vanligaste båttypen i samband med drunkningsolyckorna var roddbåtar eller små motorbåtar. Olyckorna berodde oftast på att båten kantrade eller att personen i båten vacklade till eller föll.

Hur detta förslag i Sverige kan bli 10 m och 0,2 prom från en undersökning i Finland som har 1,0 prom som gräns.

Helt ofatbart

Se över farterna på sjön istället så kanske statestiken blir bättre 

Kanske skulle vara bra med en gräns på 0,2 prom om man kör 25 knop eller fortare oavsett storlek. 



Senast ändrad av Florina | 07 december 2009 | 14:36



Senast ändrad av Florina | 07 december 2009 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andyh, vem riktar du ditt inlägg till?
Mig, någon annan eller flera olika?

Tillägg - såg att du har en beef med Gylta.
Gissar att det var honom du riktade dig mot?



Senast ändrad av Peter_K | 07 december 2009 | 15:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

idag får man inte cykla på fyllan är det då rätt att man ska få köra båt dito igentligen är det en tråkig debatt detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Ja jag riktade mig till Gylta som jag tycker hårddrar och generaliserar lite för mkt. Jag tycker han har fel när han kallar alla som tar ett par pilsner under färd för alkoholister. Jag brukar för den delen njuta av korvmacka vid båtfärd också, utan att jag anser att jag missbrukar korvFlört Jag tror att det finns många sätt att se det här på!? Det är många variabler som det skall tas hänsyn till. Speciellt när det gäller att stifta lagar. Det gäller ju att det träffar på rätt problem.Flört

PEACE

Andyh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citerar fr länken:

Är man inte så berusad att cyklandet är en fara för trafiksäkerheten är det i princip tillåtet att cykla efter alkoholförtäring, så länge man kan göra det på ett betryggande sätt. Detta får bedömas från fall till fall, och om en olycka skulle inträffa är definitivt berusningen en kraftigt försvårande omständighet i skuldfrågan.

Egentligen är väl detta vad som gäller idag på sjön? Har du druckit alkohol, om än i väldigt liten mängd, så lär det försvåra vid eventuella incidenter. Oavsett storlek o prestanda på båten. Ett system som jag tycker fungerar rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Andyh

Du verkar hela tiden söka öppningar för att hitta orsaker att få dricka och köra, vi slapp ju massa lagar och regler om bara den som kör håller sig nykter. Du har också fel om alkoholister att dom super mer och mer tills dom tappar omdömet. En alkoholist behöver inte bli märkbart full, men alkoholisten klarar inte att avstå helt från alkoholen. Var drar du då gränsen för hur mycket man får ha i sig för att flytta båten vid omförtöjning, tänk dig att någon får reda på att vinde skall vända och blåsa upp har tagit mer än 2öl men bestämmer sig för att flytta båten, pga alkoholen så faller personen och ger båten full gas och kör över en badande, enligt ditt resonemang så gjorde ju inte personen fel skulle ju bara flytta båten till säkrare plats så då borde man inte straffas, det är ju en olöyckshändelse. Men vänder man på det och båtägaren var nykter så skulle denne troligen inte orsakat skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK! Så tycker du. Kör försiktigt i sommarFlört

Over and out!

MVH//Andyh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag tror det ofta kan bli så att man skaffar sig dåliga vanor och rutiner där alkoholen kommer in i bilden på ett smygande sätt.

Man ska ut med båten till helgen och ser framemot att åka ut till favoritkobben där man brukar ha så trevligt med goda vänner. Väl framme så ska man ju givetvis ha en liten ankardram för att ankaret fäste redan på första försöket, ibland blir det inte så. Sedan ska ju ungarnas gummibåt eller badleksak blåsas upp. Väl gjort så blir man ju lite törstig och en öl skulle ju sitta fint nu.

 

Tanten börjar tjata om maten, så grillen ska ju fram. Okej, upp på klipporna med den och ett par extra öl med upp så man klarar sig en stund innan kolen har blivit röda och fina. Sedan dyker kompisens båt upp och givetvis ska han oxå ha en öl direkt efter tilläggningen. I väntan på grillen så sätter sig kompisen och snackar om veckan som gick och allt skit där.

 

Nåväl, efter maten så fortsätter det som vanligt och fyllan kommer smygande tills tanten lessnar och går och lägger sig sur och ensam.

 

Ni kompisar snackar vidare om både det ena och andra ända tills småtimmarna och ölen är slut, då åker resterna ur whiskyflaskan fram och när den är slut så påminner sig blåsan om att den är full. Okej, ner till vattenbrynet och ner med gylfen. Står där och ser hur ringarna på vattnet blir till. Huvudet snurrar och du vacklar till, halkar, slår i huvudet i berget och kanar ner i vattnet. Kompisen hör inte ditt skrik för han är redan så full att han inget märker att det blir tyst och stilla.

Ringarna på vattnet har slutat.

 

Tidigt på morgonen så märker omgivningen att du saknas och polisen tillkallas, dykare finner din livlösa kropp under dagen och sedan blir inget mer sig likt. Barnen blir utan sin pappa resten av deras liv. Din fru blir utan familjeförsörjare.

I dagens tidning står att läsa om en drunkningsolycka ute på favoritkobben.

 

Visst detta scenario är påhittat, men likväl så sannolikt att det inträffar liknande historier varje sommar enbart av den anledningen att spriten är inblandad och många bedövar sin vardag på ett chansartat sätt för att inte ha så tråkigt.

 

LIVET ÄR FÖR KORT FÖR ATT SUPA BORT DET!

 

/tack för (det fria) ordet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir nog bra med det. Livet är för kort att gå omkring och ha ångest över saker som möjligen kan inträffa.

Skål på er, båtgalningar!  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så rätt du har Anders Glad

Men du var rätt dålig på att delta i bryggseglingsövningarna i somras, blir det bättring till nästa säsong?  Vi håller på att dra igång en bryggseglingssektion i klubben till kommande vår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni på dessa? Sätter er i båten, hissar några lakan, startar motorerna och korkar upp ölen, allt medan ni kollar så förtöjningarna håller? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du är på rätt spår, fast de hissar nog inte seglen eller startar motorerna.
;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gylta vad pratar du om egentligen? Föreslår att du lägger din energi på dina fiskevänner som är ute på havet i båten och fiskar/dricker hela dagen i stället för att få oss båtfolk att framstå som alkoholister pga att vi vill ta ett par öl när vi åker ut till en ö. Det är ju trots allt i din kategori(fiskare) som det fyllekörs mest. Inte bland oss i båtar runt tio meter som är ute på semester eller weekend.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så rätt du har Peter Glad

Ännu så länge är det bara i startfasen, men ungefär så här kommer det att bli:

 

Bryggseglarsektionen har som uppdrag att se till att båtarna stannar i hamn och inte tätt som oftast beger sig ut på riskfyllda resor på okända vatten.

Reglerna i sektionen är få, stanna vid bryggan annars blir det böter.  

§ 1.  
Båten får lämna hamn 1 vecka vid ett tillfälle under säsong.  Upprepas bortavaro med mer än en veckas längd, utgår böter a 5 kronor per påbörjad vecka.  

Det var paragraferna det, nu annan information.

Den årliga medlemsavgiften är 10 kronor och hela summan tillsammans med eventuella böter går till inlagd sill som inköps av ordföranden till årsmötet.  Inga fakturor utgår utan summorna betalas direkt till kassör när lusten faller på.  

Årsmöte sker vid bra väder och helst midsommarafton.

Styrelsemöten har vi varje gång vi befinner oss vid grillen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga fiskevänner som dricker och kör båt skulle dom börja med det så är dom inte mina vänner längre, men visst super fiskare också men det finns ingen ursäkt för det heller.

Men ser man på sommaren här på bohuskusten är det inte fiskarna som är i majoritet det är den övriga pöbeln som står för det. Det är bara att gå ner i hamnen varje helg och se hur många fulla går ner efter krogen stängt och tar båten för att åka iväg. Det är inte ovanligt att man mitt på dagen ser stora motorbåtar komma slalomkörande mellan andra båtar och på flybridgen sitter ett gäng inkl förare och skålar och skrattar åt båtarna som får problem i deras svallvågor.

Det är ju känt att låter man alkoholen gå före saker som egen och andras säkerhet, man kan inte avstå från den då har man alkoholproblem. Kan du köra båten ut till ön när du dricker öl, så är ju risken lika stor att du inte är nykter när du skall köra bilen hem när du kommit till hamnen.

Skulle du kunna tänka dig att möta folk som har fått men för livet eller mist anhöriga pga berusade båtförare och tala om för dom att det är ok att dricka när man kör båt.

Om du däremot inte kör så kan du ju dricka hur mycket du vill men använd flytväst så slipper det kosta samhället så mycket att leta efter dig om du ramlar i och avlider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ju rent militant i din uppfattning om vad som är alkoholism. Eftersom de som tar en öl o sen sätter sig vid rodret ju enligt dig är alkoholister så kan du ju inte vända dem ryggen om de råkar vara dina vänner? Alkoholism är ju en sjukdom, det borde ju du som är så insatt i ämnet veta, och inte vänder du väl ryggen till en kompis som fått svininfluensan? En stor jvl andel av sveriges båtåkare är tydligen alkisar enligt ditt resonemang och det är där jag vänder mig emot dina inlägg. INGEN här har säkerligen någon lust att möta en BERUSAD båtförare men jag är också ganska säker på att de flesta här inser skillnaden på berusningsnivå mellan den som tagit en burk eller två under resans gång och den som tar båten till krogen, dunkar i sig 10 öl, 4 shots och en flaska vin för att sedan sätta sig i båten och vingla hemåt.

Men enligt dina inlägg är man alltså alkoholist om man kan köra båten nykter ut till ön, grilla en bit och dricka en öl till maten för att sedan ta båten tillbaka hem efter ett tag? En öl eller 2 under ett par timmars tid är knappast nåt som innebär att man blir berusad. Säkerligen är inte heller alla som gör så alkohoberoende heller. Det finns faktiskt tro det eller ej, de som uppskattar en kall öl utan att behöva dricka sig vare sig berusade eller packade. Det är dessutom en hel del av dessa som inte heller är alkoholberoende.

Din ståndpunkt att man ska köra nykter respekterar jag, men inte ditt sätt att klassificera alla som tar ett par bärs som alkisar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

killerbo skrev: Din ståndpunkt att man ska köra nykter respekterar jag, men inte ditt sätt att klassificera alla som tar ett par bärs som alkisar

Vet inte hur många gånger jag skall skriva det men alla som sätter alkoholen före sin egen och andras säkerhet dom har alkoholproblem, jag har inte sagt att alla som dricker är alkoholister. Jag dricker själv och kan tycka det är riktigt gott ibland, men jag skulle aldrig köra något fordon eller båt samtidigt. Sedan om folk vill vara stupfulla i båtar eller på sina öar är det upp till dom bara dom inte kör, hade sedan alla på sjön flytvästar skulle man spara många milioner i kortare eftersökningstider av folk som ramlat i.

Man får t.om ta en öl i min båt när vi är ute men inte föraren samt att jag har flytvästkrav på alla som åker med. Flytvästen skall vara på under färd eller om vi ligger till ankar där det finns risk att någon idiot kan dyka upp och köra över oss. Ligger vi förövrigt förtöjda eller fiskar från land är det upp till var och en om man vill ha flytväst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, man behöver alltså inte ha flytväst på om man är iland...?

Säkerheten tror jag knappast blir sämre av att man tagit en öl till maten för att sedan fortsätta färden. Du säger stupfull, men det blir man inte av en öl (eller 2).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sagt att man blir stupfull på 1-2 öl utan att det är upp till var och en hur full man vill bli men återligen bakom ratten 0 promille. Du säger att säkerheten inte blir sämre av en öl till maten diskuterar du på samma sätt vid bilkörning?

Ibland kan det faktiskt vara bra med flytväst på land, vissa ställen där vi kustfiskar från land är jag ensam har jag både flytväst och livlina kallare årstid flytoverall, detta för att vi klättrar på ganska branta berg och chansen att falla i vattnet är stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 stor starköl 0.5l tar cirka 1timme att förbränna för en vuxen man på cirka 95kg, desto lättare du är och ju kvinnligare du är  desto längre tid tar det...........

Personligen har jag inga problem med att köra vare sig bil eller båt efter 1 starköl och ett par timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång Gylta vad pratar du om??? Helt plötsligt vill du få det till att jag kör bil full bara för att jag kör båt efter att ha druckit ett par öl. Kan ta cykeln hem i så fall men när jag åker hem på söndagen tar jag ingen öl. Vad är tjusningen i det? Du blandar ständigt in annat än just det vi pratar om. Självklart kan jag och är säker på att de andra också kan avstå från de här ölen på färden ut vi pratar om men vi VILL INTE avstå helt enkelt. Tex vad har de som åker hem från krogen efter en helnatt med oss att göra och det vi diskuterar här?

Har för övrigt kört en 38 fots motorbåt som inte hade bogpropeller genom smögenhålet efter tre fyra öl utan att ens röra land eller köra på berget. Hur är det möjligt Gylta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl bättra mig i sommar, kan ju knappast skylla på att jag har långt hemifrån.... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att man mitt på dagen ser stora motorbåtar komma slalomkörande mellan andra båtar och på flybridgen sitter ett gäng inkl förare och skålar och skrattar åt båtarna som får problem i deras svallvågor.

DET är iofs ett problem, fast det sitter nog mera i attityden hos motorbåtsföraren oberoende av alkoholhalt.



Senast ändrad av Anders_St | 08 december 2009 | 09:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte debatterat detta med dig om det inte är så att du har två olika namn på forumet. Så hänvisa annars var jag skrivit detta till dig. (tillägg 8/12 kl. 23.57 hittade vad du hakat upp dig på där står inte ATT DU KÖR utan RISKEN KAN FINNAS att man kör vilket var lite mer almänt menat.)

Tycker däremot att politikerna borde läsa dessa forum då skulle dom inse att 0 promille och alla båtar är ett måste.

Alla kan lyckas med en bra färd utan att något händer än hur full man är, jag låg bakom en bil flra mil från trollhättan mot Göteborg till strax efter nödinge där den svängde av vägen på en raksträcka, killen som körde var så full att han inte kunde stå och man förstod inte vad han sa. Innan han körde av gick färden helt perfekt. Men under den sträckan fanns det ju flera tillfällen som han kunde ställt till det ordentligt tex svängt åt andra hållet och frontkrockat, eller svängt tidigare på flera platser var det ju folk vid vägen. Så skryta om att man druckit och kört genom smögenhålet utan problem är mycket patetiskt.



Senast ändrad av Gylta | 09 december 2009 | 00:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror dock inte att vi kommer att bli kvitt dessa individer med denna lagstiftning, i dessa fall är problemet där även innan intaget av alkohol, vi har ju beviset inom biltrafiken i så fall, där är det otroligt mycket fylla på vägarna trots 0,2 promille. Ett högre straff avskräcker aldrig, finns ingen som kalkylerar med att åka fast. Kan en en gång tillägga att jag inte är emot kagen, trots att jag i princip alltid knäcker en bira så fort jag kastat loss, andra biran kan vänta tills jag har förtöjt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller högre straff så avskräcker det många men inte alla, vaneförbrytare och missbrukare brukar inte bry sig men däremot gör svensson det i större utsträckning. Idag har vi inga straff när det gäller rattfylla m.m. har du tur kan du fast du skadat annan person klara dig med 3mån indraget körkort och 1mån fängelse det är inget straff. Hade man höjt straffat vid personskada till minst 1års fängelse minst 1år körkortsindragning samt att man måste köra upp på nytt, samt att man beslagtar fordonet som använts då blir det kännbart.Vid fylla skall alltid fordonet beslagtas då blir det mer kännbart, tänk att du lånar kompisens bil eller båt i 200.000.-/klassen och den beslagtas då har du lite att se fram emot om du är så dum att man kör påverkad, detta är straff som är kännbara. Det har visat sig i USA där man på vissa platser tar bilen om man transporterar eller smugglar droger i den, så det gärningsmannen upplevt som värst är att bli av med fordonet om det tex är lånat av en anhörig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, i ditt resonemang är ju alla som tar en öl på sjön och sen styr båten alkoholister, alltså missbrukare? Samma kategori som du nu säger inte bryr sig om straffen. Eftersom ju ingen svensson som inte är missbrukare kommer att ta en öl och styra så är ju isf lagen uddlös...?

Jo, jag vet.. det är väldigt hårdraget men du har ju själv klassat alla som tar en öl o kör båt som alkoholister vilket även det är väldigt generaliserande. Att ta fordonet som straff tillämpas väl redan idag efter upprepade förseelser? Men att ta ifrån en förstagångare ett fordon som inte ens tillhör denne är ju inte riktigt rätt, eller....? Jag tvivlar på att man som lagstiftare anser att rattfylleri är ett tillräckligt allvarligt brott för att skriva om grundlagarna. Straffet för att ta fordonet ifråga från en obotlig fyllerist är ju egentligen heller inget straff... inte för den som begått brottet men väl för den som lånat ut detsamma. Förhoppningsvis utan att veta hur lånaren avsett att använda detsamma.

Nej, jag tycker att lagen i sig är helt ok, men inte att man ska skilja mellan båtar o båtar. Samma lika ska gälla för alla. Om det sedan är noll, 0.2 eller 0.5 är mig ganska egalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...