Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Capitan

Ja då blir det till att köra olagligt till sommaren

Rekommendera Poster

När det gäller flyttning pga vindändring så antingen lägger man sig på en plats där man slipper flytta om man nu skall dricka eller så är en ombord nykter, enkel lösning på problemet. Klarar man inte att kombinera sitt drickande med båtlivet så har man problem sök för det. Det finns normalt inga ursäkter för att köra berusad, undantag finns det kan vara för att rädda liv men då så ringer man ju innan och talar om det och förhoppningsvis kommer någon och möter upp som kan ta över.

Folk får gärna dricka hur mycket dom vill bara dom klarar av vad dom skall göra men absolut inte köra vare sig bil båt eller något annat. Jag tvekar inte en sekund att sätta dit den som kör bil eller båt om man är påverkad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fan min båt kommer sjunka i värde nu. Ingen som vill ha en sån när man inte får ta ett par bira i den längre Rynkar

Den nya lagen är annars kannon. Bara att byta båt till en strax under 10 meter och som gör runt 14 knop. sen är det bara att dra sig dyngrak och ge sig ut på sjönGlad  

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstiga regler.

I olycksstatstiken finns en hel del drunknade gubbar man hittat som ramlat i från rodbåtar och haft alkohol i blodet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl ha lite bättre kol på AIS.en helt enkelt när man tagit sig en öl eller ska hem från middagen på sjökrogen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är väl inte problemet med vindkantring så stort, men visst, det kan hända och det har faktiskt hänt mig.  En fantastisk dag med lika fantastisk väderprognos som visade sig vara totalt felaktig.  Det blåste upp på kvällen och jag var tvungen att flytta båten på fyllan.  Och det kommer jag att göra med den nya lagen också utan att göra något olagligt, nöd går alltid före lag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För din info... det är redan idag förbjudet att köra båt på fyllan, det kan bli både indraget körkort och fängelse som straff, bra tycker jag.

Men tråden handlar om man tycker att 0,2 promille är rätt gräns.

Lycka till med fisketGlad

Lennart



Senast ändrad av bigl | 04 december 2009 | 09:36



Senast ändrad av bigl | 04 december 2009 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den absolut allvarigaste olyckan i samband med alkohol på sjön (drunkning) sker från liten båt, i lungt väder och ofta med gylfen nere bör lagförslaget omskrivas.

0.2 promilles gräns gäller enbart för båtar under 6 meter. Om dessutom det råder lungt väder eller om gylfen ska öppnas gäller en absolut nollgräns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, fast gissar att cyklister är överrepresenterade i olycksstatistiken. Samtidigt är det inte de som har den hårdaste lagstiftningen det är de som kör tung trafik. Att det är lika på sjön (dvs stort och snabbt...) är inget konstigt, de tar med sig så många andra när någon olycka händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker vi borda ha samma regel som danskarna, större än 12x4m eller över 15knop 0.5 i promille.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar litet omkring hur rutinkontroller av 10plus-segelbåtar skall utföras rent praktiskt, det tar ju tid att få ner seglen för att bli bordad. Kan ju kräva en hel del fritt vatten runt kontrollplatsen att ta ner seglen helt, rentav ställa till oreda ifall många relativt samtidigt skall masskontrolleras?

Såväl seglare som kustbevakning är nog ovana vid detta, vanliga hastighetskontroller brukar ju inte vara aktuellt för segelbåtar. (Själv skulle jag nog rama in och stolt hänga upp bötesföreläggandet på väggen ifall detta ändå skulle inträffa.)

Så....alltså helt utan bäring till varför, rättvis rimlighet etc....hur skall en förmodat båttyps-neutral mass-screening av nykterheten längs en viss farled utföras?
Inte seglarnas problem, kan tyckas. Men det kan kanske ändå vara dags att fundera litet på det praktiska, själv förespråkar jag preliminärt att...

...Kustbevakningen helt enkelt kör jämsides och langar över blåsballongen på en lång pinne, typ kollekthåv. Borde vara betydligt smidigare än bordning men ändå tillräckligt, de ser ju hur och vem som blåser. Och att de har vett att åtminstone tillfälligt avvakta i busväder, naturligtvis.

Vettigt...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att seglare aldrig drickerOskyldig

Tror dom bara sitter runt lägerelden och dricker saft spelar gitarr sjunger scoutsånger, och pratar om knopar fall och tågvirke. Vetefan varför dom ska släpa på både tåg och virke!

 

 



Senast ändrad av Lasker | 04 december 2009 | 20:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte vara bättre än danskarna alla båtar och 0 promille.

Vet inte hur politiker tänker men en 9m båt i 14 knop som kör in i sidan på en annan båt ställer till med mer skada än en 2,5m gummibåt som gör 16knop och kör in i motsvarande båt. Så alla båtar borde varit med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är intressant hur viktigt det är för folk att få dricka och köra båt. Det är väl knappast en männsklig rättighet? Jag är vanligtvis en rätt liberal person. Men jag ser inte problemet i att man inför liknande lagar på sjön som på land. Sen om folk vill röka crack eller findricka vin när dom ligger för ankar gör mig mindre.

//Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

egentligen är gränsen oviktig för alla som anser att alkoholen går före säkerheten för sig själv och andra borde inte få framföra något fordon. om dessa frivilligt söker hjälp för sina problem så hade vi inga onyktra förare vare sig till land eller sjöss. Vill man åka ut i skärgården och supa då väljer man en hamn eller naturhamn där man inte behöver flytta båten om vinden ändrar sig. Då kan man supa där i dagar om man vill, för är man mer i båten och man lägger sig på en plats där man kanske måste flytta båten när man är berusad då har man redan innan gjort valet att man hellre riskerar säkerheten för övriga än avstår från spriten. Har spriten ett så stort beroende för en person då handlar det om alkoholism, problem med spriten kan många ha utan att dom för den saken skull springer omkring och är fulla jämt.

Så jag tror fortfarande att det enda som kan avskräcka en del är att ha gräns 0 promille för alla typer av båtar, åker man dit så skall alla b ehörigheter även körkort dras in på 1år för nytt skall man köra upp igen, samt att båten (på land bilen) beslagtas och ej återlämnas. Sedan skall det ju inte bara gälla alkohol givetvis även andra droger samt folk som kör på medeciner man inte får, dessa utgör lika stor fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eller så får polisen skjuta fylleristen på plats? Nä, jag må vara emot folk som drar runt i diverse fordon i fyllan. Men att någon som druckit vin till maten och sedan kör båt och blir tagen av polisen ska bli av med körkortet ett år för att sedan måsta ta om det, det vore väl ett bra sätt att skapa bra större tagedier än vad en kapten med 0,2 promille i blodet lär göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag vänder mig emot i första hand är inte ölens vara eller inte vara på sjön, utan sättet man så lättvindigt vill skapa lagar om än det ena (toatömning tex) och än det andra (båtfylleri baserat på båtstorlek tex) utan tanke på hur det ska efterlevas. Nu är min båt varken över 10m eller går fortare än de 15 knutarna men... herregud. Är politikerna så jvl skrämmande dumma att dom tror att en dylik lag ska minska skadorna pga fylla på sjön..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem bestämmer hur fort en båt kan gå? Ska polisen provköra den efter personen blåst över 0.2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna här lagar är ofta baserade på ideer tagna ur luften. dom som kör ordentligt i fyllan skiter i om gränsen är 0,2 eller 2 promille. Det är dom som e farliga inte dom som tar en öl eller tre. Eller om man har lite alkohol från dagen före..

Vaför inte förbjuda alla båtar  på samma gång?, då minskar nog olyckorna garanterat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0.5promille. Hur mycket är det räknat i tex. starköl eller cl sprit? Är inte en par snapsar eller två öl tillräckligt?Sen förbränner man väl ca. 2cl/tim. Så är jag osäker får jag väl vänta.

Christer.



Senast ändrad av kicken | 05 december 2009 | 12:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer som misstänker att det är en seglare som skrivit detta? Alltså, motorbåt = nykter. segelbåt = fyllsegling. Får passa mig för alla dyngfulla seglare som far runt på fjärdarna helt lagligt i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen ett diotiskt förslag, nykterhet bör gälla alla på sjön.

Undrar om förslaget togs fram i nyktert tillstånd, om så så är det ännu värre.

Återigen kommer den igen, alla rediga grabbar i Tjockholm som ska hitta på något som gör att de kan behålla sin plats. Möjligen påhittat av någon som åkt ut med skärgårdsbåtarna och retat sig på alla bratts som kör omkring med pappas stora motorbåt och vräker sig.

Knappast en seglare som är pappa till förslaget för de brukar ha betydligt mer vett i skallen.

Utan bara vanligt oförstånd igen.

Snart dammar man väll av gamla båtkörkortet igen.Cool

Allt utan minsta koppling till statistik och verklighet.

//



Senast ändrad av Ringhede | 05 december 2009 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En evig debatt detta verkar det som.

För mig framstår det som ganska klart att myndigheterna idag har full befogenhet att ingripa vid framförandet av fartyg på ett oredigt sätt. Så vitt jag förstår omfattar detta även framförande utan tillräckligt omdöme eller kunskap vilket sällan framkommer i dessa debatter.

Det enda skälet jag skulle kunna tänka mig för att inför en strikt promillegräns är att det i så fall underlättar det praktiska arbetet för polis och kbv. Att de ska kunna hänvisa till den strikta promillegränsen för att de i praktiken gör ett ingripande pga oredigt handhavande av båten.

Men å andra sidan har jag inte känslan av att detta skulle vara ett problem. Polis och kbv lider väl snarare av resursbrist generellt och blir förmodligen tvungna att prioritera de mest flagranta fallen.

Sammantaget tycker jag att detta lagförslag är helt meningslöst. Och jag kommer fortsätta framföra mina båtar när jag bedömer detta kunna ske på ett säkert och redigt sätt, vare sig jag är spik nykter (oftast) eller om jag tagit mig någon öl (sällan).



Senast ändrad av ChristerN | 05 december 2009 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att det är lite facsinerande att se hur detta ämne upprör!
Personligen tycker jag att det säger mer om olika människors varierande förhållande till alkohol än om säkerhetsmedvetande.

Tänk att alkohol är så viktigt, så viktigt, så viktigt! Tragiskt!
En ganska vanlig definition på när man börjar ligga i riskgruppen för alkohoproblem är...

När du börjar väga in alkoholen i vardagsbeslut

I något inlägg står det skrivet att det är självklart att vara nykter oavsett vilken typ av körning det pratas om. Bil, båt, traktor eller gräsklippare!
Ja! I min värld är det så.

I mina kretsar så finns inte problemet. Om det så vore noll promille det pratas om. Den som ansvarar för att föra båten är nykter, Så är det bara!

De som är mest upprörda över lagförslaget borde ta och begrunda denna sida http://www.aa.se/ och ta sej en funderare över sitt förhållande till alkohol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är imot att köra fordon på fyllan, om det så bara är en öl eller dyl, men hur funkar det om man ror sin plast eka får man då vara hur full som hellst? hajade inte riktigt hur lagen va tänkt, känns som alla som är berusade är lika farliga för sig själv och andra. J ag vet ju själv hur smart man kan vara ibland när man har testat ny öl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej här uppe i Stockholm upplever inte jag att det är ngt problem. Det är många som tar sig några öl vid färd. Så länge man inte är packad kan jag inte se problemet med det. Nej, behåll den lagstiftning som vi har. Den fungerar o är rättvis.

Jag tror som ngn skrev att det är småbåtarna som skall hem från krogen som är problemet. Frihet skall vi inte få ha i detta land tydligen!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0.5 är ungefär 4st 33cl 5.0 under en timme om du väger 80kg och har ätit normalt.

Dricker extremt sällan innan jag har lagt till.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du är helnykterist själv. Det finns folk som tycker om att njuta av livet o kunna ta en bira eller ett par under färden. Så länge man inte är packad eller uppträder oansvarigt tycker jag att det är ok.

Jag förstår inte folk som tycker att friheten skall vara begränsad, andra skall se till så att du sköter dig. Jag tror inte att detta är ett stort problem. Som sagt sker de flesta olyckor med liten båt. Man kommer inte att kunna lagstifta bort olyckor,tro mig. Du är snabb på att säga att folk är alkisar och kan söka hjälp. Det är inte det det handlar om.

 

Du verkar ha ett väldigt spänt förhållande till alkohol, och måste ha varit med om tråkigheter, men försök vara nyanserad!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du andhy. Det finns ju dom som njuter av att masmörda människor med eller suga i sig massa droger osv. Bara för att man njuter av nåt betyder inte det att det är okej eller bra.

Det måste väl ändå vara färden i skärgårdens härliga natur som är upplevelsen, om man måste ha sig ett järn för att njuta är det väl dags att stanna hemma o se sjön suger på tvn istället.

Alkohol har inte  och kommer aldrig ha något med körning att göra. Punkt.

 

PS jag är ej nykterist.



Senast ändrad av rotorp | 05 december 2009 | 18:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...