Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
faber

Den ultimata långfärdsutombordaren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag sitter lite och undrar över vilken utombordare jag ska köpa som backup om dieseln skulle dö.

En bra långfärdsutombordare borde ju vara lättmeckad och så pålitlig som möjligt. Dessutom är det ju en fördel om den är bränslesnål så att man inte behöver ha med sig så mycket bensin. En relativt modern 4-taktare alltså. Är det någon större skillnad i pålitlighet mellan olika märken?

Vi hade tänkt att köpa en begagnad för runt 10.000kr, mellan 5 och 10 hästar och med lång rigg.

Vad är era erfarenheter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger ju inte vart ni ska ta vägen, och det kanske påverkar valet. Ska den vara lättmekad så ska det inte vara en modern 4-taktare utan en halvgammal tvåtaktare. Helst en utan separat smörjning. Vart du än kommer i världen så finns det folk som förstår sig på tvåtaktare och det finns gott om reservdelar, både nya och begagnade om du håller dig till mer välkända märken. En modern 4-taktare med elektronisk insprutning som du råkat doppa i sjön fixar varken du själv eller den lokala mekanikern på någon palmklädd söderhavsö. Din budget pekar också i riktning mot en 2-taktare.

Tänkte du långfärdssegling i Europa så kör på 4-taktaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall den sitta på en tung båt bör den ha en låg utväxling som orkar dra en större propeller. Jämför en traktors dragkraft med en motorcykel med samma effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog också inne på Cerber´ s tänk.
En 2-taktare är mer robust, kan lätt 'konserveras' med överfet blandning innan den stuvas undan och kan ligga åt alla håll utan att olja rinner ut.
Sedan kommer ju problematiken med propeller in i bilden, på en tung båt bör du ha en prop med mindre stigning än vad som oftast är standard.
En annan fråga, hur klarar du strömförsörjningen med död diesel? Behöver utombordaren kanske laddning?
Vilket märke? Finns det verkligen någon avgörande skillnad mellan märkesmotorerna? De flesta delar ju ändå grundmotor med varandra helt oblygt.

Sedan kan man ju undra, finns det någon reell anledning till din oro för dieseln?
Befinner den sig i terminalstadiet, finns det några oroande symptom (oljerök, svårstartad när kall, oljeförbrukning etc)?
En i grunden frisk diesel som får jobba hårt någorlunda ofta och får god förplägnad i form av täta oljebyten och rent bränsle är ju ruskigt pålitlig.

Jag har då aldrig hört talas om någon långfärdsseglare som släpat runt på en back-upmotor. Det handlar ju inte bara om motorn i sig, du skall släpa på försvarliga mängder bensin (otrevligt), ordna motorfäste och ha ytterligare en pryl som skall pysslas om. En bensinmotor som legat månader nerstuvad under sittbrunnen är långt ifrån garanterat startvillig.
Beroende på båttyp är det ju också långt ifrån säkert att utombordaren går att använda i grov sjögång, exempelvis när man anlöper en hamn. Motorn kanske blir en falsk trygghet

Undrar om det inte är klokare att investera pengarna i en översyn av dieseln om det behövs och sedan köpa några grundläggande reservdelar som spridare och spridarrör och massor av filter, remmar och annan slitutrustning.
Till nöds kan du ju alltid segla!



Senast ändrad av Eilean | 18 november 2009 | 15:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju så klart för och nackdelar med 4 och 2 taktare. Dock är det ju så att 2-taktaren är mer driftsäker och lättare att reparera.

Vi hade en 40hp Yamaha Enduro. Det är en modell som dominerar i stilla havet och fattigare länder. Det är en billig och enkel motor. Vi hade aldrig några större problem med vår motor under våra 11000 distans.

Tyvärr väsnas en 2 taktare mer och dricker mer soppa och en större miljöbov.

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med så många svar!

Vi ska serva vår diesel riktigt ordentligt, problemet är att kompetens saknas när vi väl är iväg. Visserligen planeras både båtdiesel-kurs och budget för att anlita en mekaniker om något allvarligare händer under resans gång, men det känns som att utombordaren kan vara bra att ha för att överhuvudtaget kunna ta sig fram till en mekaniker om dieseln ger upp.

Det var ett mycket bra skäl att köpa en tvåtaktare. Vi ska kanalvägen genom Europa och tillbringa runt ett halvår i Medelhavet. Jag tänkte mest på bränsleåtgången ang. 4-takt. Finns det ens bränslesnåla 2-taktare? För som eilean skrev så är det ju både otrevligt och dyrt att släpa runt på mer bensin än nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på de seglingvatten ni tänker vara i så behöver ni väl inte oroa er för bensinåtgången. Det rör sig ju inte om långa överfarter och mekaniker för att laga diseln finns ju överallt så utombordaren behövs väl bara till att ta sig till land från sjön om diseln går sönder där och det inte blåser. Annars bara för att ta sig in i hamnen om den är knepig så ni inte kan segla in.

På kanalerna är ju motor nödvändig men där borde det vara ännu enklare att lägga till vid närmsta möjlighet och kalla på en mekaniker om ni inte kan lösa problemet själva.

Tycker att tvåtakatere är klart intressantast med den lägre vikt den har och att den kan stuvas hur som helst. Skulle nog inte bry mig om att skaffa någon extra utombordare för långsegling. Man har ju jollen och dess utombordare i värsta fall. Jolle ska ni väl ha!?

EDIT: Har tittat på vad ni har för båt och såg att ni bara har 25l diseltank ombord. Skulle definitivt avstå från att fixa stuvutrymme för en extra utombordare och satsa på en extratank med disel. Både med tanke på kanalfärden och sedan i medelhavet där dom som har erfarenhet säger att det antingen blåser sjuhelvetes mycket eller är bleke. Det verkar som om man ägnar sig mycket åt motorgång om man läser seglingsbloggar därifrån.

 



Senast ändrad av ciaraud | 18 november 2009 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ni skall absolut skippa tanken på reservmotor.
Jag utgår ifrån att dieseln är någon av de mer etablerade märkena - det är sällan problem att hitta både delar och mekaniker. Att gå kanalerna och segla i Medelhavet är som att segla här hemma i avseende på service och hjälp.
Skulle motorn trots allt dö någonstans olägligt kan ni alltid påräkna bogsering till närmsta tätort, båtfolk brukar ju hjälpa varann.
En god idé kan vara att köpa en verkstadshandbok - då kan en mekaniker som inte är inkörd på just ert märke ändå hjälpa er.

Jag är rätt övertygad om att ni kommer att lägga ner långt mer tid på att hålla snurran igång än på dieseln!
Se till att tanken är ren, se till att ha en grov sil på utsidan av kylvattenintaget och ett lätt rengörbart filter på insidan, ha många impellrar och olje/bränslefilter i reserv, lägg en del av pengarna på litet grundläggande underhåll och åk! För 10.000 kan ni vara ute en månad längre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekomendera en Yamaha 4taktare. (dock inte deras 4hk) alla andra anser jag är pålitliga och går tyst och billigt. se bara till att den är väl servad så skall det inte bli nått problem. deras nyaste 9,9 är jäkligt liten och nätt. förövrigt tror jag den bygger på samma konstuktion som 8hk och ev även 6hk. därav blir den liten och smidig, lätt och soppasnål.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundfrågeställningen gällde ju vilken back-upmotor man ska ha. Jag tror inte det spelar så stor roll. Om nu dieseln, mot förmodan, lägger av så är det ju bara tills den har blivit lagad som snurran behövs. Då känns det väl inte så viktigt om snurran är den absolut mest pålitliga och lättmekade? Oddsen att båda motorerna ska lägga av samtidigt kan inte vara stora. Om snurran ska ge nån vidare trygghet tror jag också att det är en god idé att ha den lättillgänglig, om den ligger längst ner i nåt stuvfack med en massa prylar på så kanske den inte gör nån nytta när (om) den behövs.

Jag skulle också ha litat på den väl underhållna dieseln för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att ni ska använda utombordaren som reservmotor behöver ni inte ngt kraftfullt. Den ska ju bara hjälpa er framåt lite grann till ni kan fixa dieseln. Det är oxå klar fördel att ha en motor på dingen. Jag hade aldrig gett mig av på en resa utan motor på dingen...så där har ni per automatik en backupmotor och bensin behöver ni inte bunkra särskilt mkt...se bara till att ha en fylld tank när ni beger er ngnstans.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Melle förutsätter och som jag frågade ovan:

Ni ska väl ja en jolle med motor!!!????

Ser att ni skaffat en livbåt i kontainer att ha på däck men med tanke på de seglingsvatten ni ska till så är jollen oerhört viktigare än livbåt.

Skulle personligen aldrig ge mig ut på längre tur utan jolle med motor.

Långfärdssegling över stora hav skulle jag inte heller ge mig ut på utan livbåt men i Medelhavet behöver man inte göra några äventyrliga överfarter så dit skulle jag kunna ge mig utan livbåt.

Men som sagt aldrig utan olle med motor som också kan ge draghjälp vid motorhaveri

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det iofs ämnesflykt - men jag håller absolut inte med Cia - en livflotte tycker jag absolut hör hemma på alla båtar som mer eller mindre regelmässigt seglar över öppet hav. Oavsett om det är hemma i Östersjön eller Medelhavet. Och jag är övertygad om att trådskaparens resa kommer att innebära en del havssegling.
Naturligtvis är vatteninträngning det mest uppenbara som kan ske, och sker ständigt. Det var ju bara 2-3 år sedan några svenskar fick gå i flotten i norra delen av engelska kanalen när deras stålbåt plötsligt sjönk.

Och för att inte tala om brand ombord, som dessutom kan slå ut all kommunikation på ett ögonblick.
Efter sommarens otäcka övningar med kabelbranden ombord på Eilean är jag en mer övertygad att har man otur kan allt förändras på minuter och är man då 10-tals sjämil från land kan läget snabbt bli kritiskt. Stora delar av Medelhavet är ju inte heller känt för sina alerta kustradiostationer eller sjöräddningar som står på tå.

Har man jolle med motor (och det bör man/måste man ha) kan ju den fungera som 'bogserbåt' och man slipper strula med motorfästen. Förtöj jollen vid sidan av moderskepet och man har ett ekipage som funkar hyggligt i skyddade vatten i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att livbåt var onödigt. Vill själv ha en till vår kanalö-segling. Framförallt för trygghetskänslans skull.

Men skulle jag inte kunna komma iväg med livflotte för att jag inte har råd/plats för den skulle jag ge mig iväg i alla fall med tanke på att man kan segla kustnära och kanaler och dessutom kan få bra väderinformation då man inte är beroende av flerdygnsprognosers osäkerhet. Men jolle skulle jag aldrig ge mig iväg utan av rent praktiska skäl.

Skulle vara intressant att få veta hur många % av alla livflottar som utnyttjats i skarpt läge. För att inte tala om alla nödbloss som man fått kassera under åren. Skönt att ha dom ombord ialla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade tänkt ha backuputombordaren till dingen också om vi behöver åka långt med den. Två flugor i en smäll. Men vi hade också tänkt montera ett utombordarfäste på båten. Vi skulle heller aldrig ha åkt utan dinge!

Jag blir förvånad över att så många anser det vara onödigt med en extramotor. Vår diesel är från -78 och även om den gått fint hittills så känns det inte helt hundra att inte ha någon sorts backupsystem. Tänk om motorn dör mitt i ingenstans?

Vi kommer ha med oss massa diesel i dunkar osv. så det är inget problem.

Man kanske skulle köpa en billig tvåtaktare istället alltså, som många skriver så är ju bränsleåtgången inget större problem när det ändå bara är en nödlösning tills man fått dieseln lagad.

Båtens displacement är 3 ton. Då är väl propellerns stigning och motorns utväxling inte något att tänka så mycket på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några orsaker kan vara att de flesta långfärdsbåtar deplacerar långt över 3 ton även om de är relativt små, det blir lätt över ett ton last. Och då blir en snurra inte till mycken nytta i annat än möjligen i kanaler.
Dessutom kan man inte räkna med att kunna använda en snurra överhuvudtaget ute på öppet hav, oavsett båtstorlek. Och det är ju där de flesta långseglar.

Dör motorn mitt i ingenstans får ni väl segla. Och är det i kanalerna, kasta iland bankankaret och invänta bogserhjälp.
Vår diesel är från -76, den har aldrig stoppat (ingen annan diesel jag har haft på andra båtar heler för den delen) och vi gick kanalerna från Medelhavet 2005 till exempel.
Långt viktigare är att se över kylsystemet om ni går kanalvägen och se till att ni har en lösning för att lätt kunna rensa dieseltanken från vatten och skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en mindre och äldre tvåtaktare rill dingen och lägg rästen av pengarna på inombordaren.

Ett tips är att montera dubbla bränslefilter från tanken (tankarna?) med en kran emellan så att ni kan byta filter on the fly. Ett tips är att ni monterar de båda filtren på vars en separat bränsleledning och monterar den ena ledningen ett par centimeter över bottnen i tanken. på så sätt försäkrar ni er om att inte suga in eventuellt vatten och skräp som kan finnas där. Se bara till så att ni inte kör slutpå soppan. Ska ni bara lära er bara en enda grej om motorn innan ni sticker, så lär er hur ni luftar av den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...