Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
larban

Tillverka egen tunn topplockspackning till diesel?

Rekommendera Poster

Jag har läst på nätet att det går att tillverka en tunn topplockspackning i mjukglödgad koppar. Har någon erfarenhet av detta? Blir kvaliteten lika bra som med original? Håller lika bra? Anledningen till detta är att jag har i vinter tänkt ta av toppen för att slipa in ventiler och kolla av dessa samt montera en tunnare packning för att få mer vrid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en tid när topp packningarna var gjorda av kopparplåt med asbest som mellan skikt, och dessa funkade bra på äldre motorer, men numera är det stålpackninar som gäller, det blir nog inte lika bra som orginal tror jag, men testa kan du ju göra ändå,

Lycka till



Senast ändrad av wetallt | 22 oktober 2009 | 15:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo testa kan jag ju göra men motorn är gammal men fungerar förvånansvärt bra. Måste bara försäkra mig om att en originalpackning finns att tillgå, om det inte funkar. Nån annan som har egen erfarenhet? Skulle ju kunna tillverka den i aluminium också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du tillverka egen packning, men tänk först på konsekvenserna! Du ville ha mera vrid, men det innebär högre kompression och då måste du köra på högoktanig bensin för att slippa glödtändning, d.v.s. att bensinen tänder an kompressionsvärmen, som ju blir högre med högre kompression. Detta ger lagerskador eftersom knackningarna är kraftiga slag mot lagren, förbränningen startas inte längre av gnistan i tändstiftet utan av kompet.Tankar du högoktanig bensin ändå så får du ändå byta tändstift, eftersom det alstras mer värme inuti motorn, och den överskottsvärmen ska på något sätt tas omhand, kanske med större kylvattenpump och högre tryck till värmeväxlaren..... Som sagt, alla förändringar kostar på ena eller andra sättet.

men lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ändå lämna in toppen för planing om du ska montera den igen.

Då kan du säga till hur mycket du vill ha den hyvlad. Risk för kvaddad packning om du inte planar innan du monterar ihop. Experiment med nåt annat än original kan bli förödande om du inte är säker på vad du gör. Rengör noga ytorna innan ihopsättning också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.... glödtändning är ju inte direkt av ondo i en diesel... som ju motorn är enligt rubriken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är det inte enklare att justera upp volymen något på pumpen.

Vet du vad det är för dieselmotor du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, missade rubrikens sista ord. ursäkta. Nu kommer ju allt i annat läge, men om kompressionen har minskat så beror väl det på förslitning i cylinder och på kolv, då är det väl inte rätta vägen att försöka med tunnare packning? en helrenoverring hinner du väl med under hela långa vintern.  Det vore intressant att veta vilken sorts motor du har och på så sätt bedömma vad som är lämpligaste åtgärden för att få bästa resultat.

OK, frågan om det går att göra egen packning kvarstår ju, men det du då behöver är en mjukglödgad kopparplåt, och att du är noggrann när du SLIPAR hålen i den. Jag vill varna för att borra, det är VÄLDIGT svårt att borra i koppar, för det HUGGER väldigt lätt så du skadar både plåten och dej. Du MÅSTE spänna fast plåten väldigt noga och nära hålen om det ska lyckas, gärna använda slöa borr, och INTE förborra! Hålsåg fungerar faktiskt väldigt bra.

Vid montering krävs det användning av momentnyckel och rätt moment, och inifrån och ut i cirkel.

GL.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det diesel. Och visst kan jag skruva på pumpen något mer, men vill helst inte då motorn, Iveco 4-cyl 3,6 l, ryker iofs ytterst lite, men ändå något vid fullgas. Årets vinterprojekt är att ta ner toppen och göra iordning, (slipa in ventiler och kolla av delar) och i samband med detta tänkte jag att möjligheten ju finns att komphöja. Jag har inte erfarenhet av det så jag ställer frågan här om vad man kan förvänta sig för resultat? Oavsett hur man gör det, antingen tunnare packning eller plana toppen. Eller ska jag strunta helt i dessa idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HenrikGBG du verkar ha gjort denna manöver med tanke på din utförliga beskrivning. Har du gjort det på diesel? Fick du i så fall mer kraft ur motorn upplever du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte gjort det för diesel, bara till en trött bensinmotor från -45 med dubbla förgasare, bensin - fotogen och låg kompression. Resultatet då blev godkännt, det var redan täta kolvar o ringar i den. Solo, 2 cyl, 5! hkr 4-taktare och GÅNGJÄRN till vevstakslagren, utan lösa lagerskålar, fick gjuta direkt i stakarna och skava in till rätt passning! Det var längesen nu.

Men jag har borrat en del i kopparplåt så jag har lärt mej den hårda vägen, därav varningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Larban, Iveco diesel är väl en hel del Fiat i den har jag för mig, kolla på landsidan, finns väl säkert en massa traktorer och lastbilar med den motorn i sverige, det brukar vara billigare reservdelar till dom.

(samma med ford diesel 4:or och 6:orna, halva priset på reservdelar till dom hos traktorhandlaren än hos marinhandeln)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tillverka pakning för hand då minsta lilla grad eller matrial förtjockningställer till det.utan skär ut det eller stansa.det går bra att tillverka packning i alla mjuka metaller t,e,x, aluminium.

vad har du för komp hur mycket vill du höja?

ökad komp tidigare skälvantänding Ö.D.ökad komp tätare syre blandning snabbare förbränning=risk för knackning motorhaveri du behöver öka disel inblandingen 

prova med lika procent ökad komp ökad bränsle inbland och jobba där ifrån

Räkna inte med att kunna öka vrid/effekt med mer än max 5-10%

ha så roligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller en diesel avråder jag från att höja kompen precis som föregående skribent. Dieseln tänder ju på kompressionen och högre komp. blir tidigare tändning.

När det gäller bensinare så har du ju möjligheten att byta till högre oktantal, t.ex E85 och då finns andra möjligheter att få större effekt med högre kompression.

Dieselmotorn är säkert optimerad med den kompression den har och det gäller att om den är trött fixa till precis som du tänker göra. Bättre tätning i ventilerna gör nog en del. Mäta kompression innan och efter ventilfixet gärna så ser du om det blivit skillnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd. Ska fundera på hur jag gör. Toppen ska ner i alla fall. Man borde kunna ställa sprutet något senare om den skulle spika tänker jag, men hur ställer man det på en gammal diesel? Inte vet jag,än i alla fall? Pumpen vrids tror jag för att ställa tidpunkten men hur mäts det? Kanske jag bara renoverar toppen utan modifikationer, det borde ge lite kraft det med. 5-10 % är ju inte hästskit det heller så lite lockande är det ju att plana toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag renoverade min topp med nya ventiler mm på min penta 2002a.

Motorn blev som ny och med massa mer vrid och styrka än innan.

Skulle börjat med detta om jag vore dig.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ställ först ventilerna, dieslar har en trendens att minska avståndet med tiden , ta med spidarna till nån som har en provbänk så du kan trycka dem justera upp öppningstrycket något, justera sen upp pumpens volym lite det ska rycka när du trökar den. all diesel har blivet tunnare med åren och tunnare diesel har oxå gjort att volym och tryck minskat.

Tror nog detta ger dig tillräckligt med extra effekt.   

ang: komphöja startar den utan problem så är kompen tillräcklig hög.

högre komp ger bara mer möjligheter för toppen att spricka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den startar hur snällt som helst, och den har aldrig svikit så egentligen är jag rätt nöjd. MEN mycket vill ha mer, och eftersom jag har föresatt mig att ta ner toppen och kolla av/justera så utröner jag möjligheter som finns. Iveco levererar dieslar till Fiat och dieselverk,traktorer,lastbilar truckar mm, mm, men italienare är krångliga att ha att göra med, så jag vet inte vilka bilar mm som min motor sitter i. Hittills 5 år har jag inte behövt en enda modellspecifik reservdel och slitagedelar ser fina ut fortfarande, mycket lättmetall ex limpa kylvätskebehållare osv. I år ska den isär så får jag se skicket inuti delarna, jag räknar med att jag stöter på något som behöver fixas, men hoppas att jag blir överbevisad av italienarna, igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du klart för dej att det finns plats mellan ventilerna och kolvtoppen??? Kolla detta NOGA innan du gör bort dej rejält. jag vet att det är väldigt lite utrymme där emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart mäter jag det innan. Motorn är ju 26 år, gammal konstruktion med stötstänger. Byggde man verkligen motorer med interfererande ventiler på den tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man högst på en kulle så går det nedåt åt vilket håll man än rör sig!

Tänk på att en tillverkare med alla resurser och historik också vill ge sin motor bästa prestanda. Varför ska tillverkaren bara vara nästan högst på kullen.

Stor risk att vad du än gör med en bra maskin så får du den sämre. Försök bara att uppnå samma status som när maskinen var ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du vill tillverka en egen packning Skrattande!

Ett litet tips knacka först fram en mall av nå´ t styvt papper som du sedan lägger på det material du väljer som packning och rita av med en ritsnål.

Mitt tips är en grafitpackning med stålnätskärna, en packning som klarar det mesta och som är ganska lätt att hantera och faktiskt går att klippa i med en grov men vanlig sax. Borra inte hålen för bultar och kylkanaler utan använd hålpipor då slipper du fransiga kanter mm.

MVH Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

grafit armerade packningar är bara att glömma!!

koppar eller alu är det som gäller, ev resarvation för koppar om du har alutopp.

På dieslar kan du räkna med att frigången kolv topp är mycket liten, förresten finns det dieslar där kolven går upp några mm över blockkanten.

du får fortfarande ut betydligt mer effekt med en enkel pumpjustering, ta reda på vilken pump du har ring närmsta dieselfirma för justerings råd, vissa har skruven lätt åtkomligt utvändigt vissa tex äldre cav lucas lossas locket vid returen och liten ringnyckel stoppas ner och lossar låskruvarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original-packningen finns att köpas fortfarande och produceras fortfarande till andra nya motorer. detta trodde jag inte var möjligt och egen tillverkning av packning kom upp. Jag kommer renovera/justera toppen och montera tillbaka med originalpackningen. Jag tror inte på att skruva på pumpen ännu mer då den redan ryker pyttelite vid fullgas. Laddar jag på mer kommer den att ryka mer och det vill jag inte. Jag är ganska nöjd med motorn som jag tidigare skrivit, vill gärna optimera den så gott det går men vill inte riskera att försämra den, så min nuvarande strategi känns bra. Tack alla, för input och råd! Jag skriver här hur resultatet blev, men inte förrän till våren då jag hunnit med att testa båten i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rör ej toppen mer än slipa in ventilerna planar du toppen måste du svarva kolvarna lika mycket som du har planat toppackningen bör vara lika tjock som orginalet koppar går bra du har ca 18kg i kompresion  ställ helre om pumpen och sridarna för högre efekt tala med en firma typ el o diesel så får du råd hur du skall gå till vega

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppar packning är helt ok om man gör rätt  !!!!!!



Läs installations anvisningen ordentligt här    http://www.headgasket.com/preinstall.html



På en högkomp motor brukar jag dessutom knacka en skåra med morakniv o hammare i packningsytan på topp och block runt förbränningsrummet som kommer att skära i i kopparn som en extra barriär.



Innan isärtagning gör du ett leak down test som du kan se på youtube för att hitta på vilka ställen du har kompläkage.

Läs även mitt lnlägg  om hur du fixar komp med lacknafta

Svara på detta inlägg om du hade nytta av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja på dieslar är det inget ovanligt. Har du våta foder i motorn? I så fall är det att be om trassel att använda något annat än orginalpackningen. Finns få packningar som det ställs så höga kvalitetskrav på som toppackningen i en diesel.



Att 'trimma' en gammal motor utan renovering innan är sällan en lyckad idé om man vill ha en motor som håller och i många fall inte ens då. Det finns en del undantag med motorer som tillverkarna 'strypt' för att kunna erbjuda motorer i olika effektklasser men det är sällan lönt att bygga om dem med nya turbos, insprutningspumpar mm på en gammal motor.

En helrenovering och riktig diesel i tanken kan lätt ge 10-15% eller mer effekthöjning mot en gammal trött motor. Utan trimning. Och man får en pålitligare motor istf. tvärtom.

I de flesta fall bör man nog inse att man redan köpt fel båt eller motor om man behöver mer effekt/fart utöver vad en frisk motor ger i den båt man har !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller ej med föregående talare !







Man kan utan problem använda icke orginalpackning el koppar packning då det är mycket billigare. En kopparpackning kan du återanvända gång på gång efter glödgning. På en motor med våta foder är det viktigt att mäta monteringshöjden på foder då de ibland ska sticka upp något ovan ordinarie packningsyta (kolla vad som gäller för din motor). Du mäter uppstick med indikatorklocka och sen drar du upp foder efter foder och lägger chims i nederkant så att du får rätt höjd och samtidigt byter oringarna där.



Det kan finnas anledning att köpa packning om det är billigt eller att det helt enkelt inte går att använda en helt egen slät packning för att foderna tex har svarvade trappstegs formation som ska passa in i packning.







Att trimma en gammal motor som fungerar är helt ok . Men man ska ju alltid vara noggran och veta vad man gör. och: får allt smörjning o kylning? + använd bra olja/tillsats. Jag turbokonverterade en 2,5 disel som var ganska utsliten. Efter det gick den så vanssinigt bra att jag körde den i ytterliggare 5 år. Efter detta renoverade jag upp en motor som aldrig gått lika bra. Det är allmänt känt att en dieselmotor oftast går som bäst (mest effekt) i slutet av sitt liv även om den kan hosta o ryka vid start.



Trimma och ev klanta på är det bäst att göra på en motor som man ännu inte har renoverat.







En turbo kan lätt ge 30-40% effekt på en diesel (använd intercooler) och på motorcykeln som nästan är klar ska jag slå världsrekord med och  effekten ökas ifrån 128hk till drygt 300hk under kortare tid.







Nä nu ska jag ut och komptesta min evinrude 70 som jag återanvänt org toppackningen på. (funkar om man gör rätt)



¤redigerat inlägg

Nu har jag komptestat evinruden och jag har nu 8  -7,5  -7kg och före låg det på 6 - 6 - 5kg.

Leak down testet visade att inget läckage i toppackningen men däremot är cyl/kolv inte riktigt friska då nedre och mitten cylindern inte var riktigt tät vid avgasporten och jag fick ett luftflöde ut ur avgasutslättet och jag kunde även höra ett pysljud som inte kunde höras på översta cyl som verkar väldigt frisk. Motorn som är en 77a startade direkt och gick fint på landbacken. Sportbåten inköptes förra veckan som defekt för 3000 och nu blir det en lång väntan till nästa sommar.

PS/Glöm inte att dränera era växelhus på vatten innan de fryser sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...