Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Crona

Båten hamnat på näsan vid upptagningen

Rekommendera Poster

Jag märkte att båten hamnat lite på näsan vid upptagningen och regn och tvätt vatten rinner inte ut i spygatten som det ska utan hamnar runt inspektionluckan till motorn. Orolig att motorrummet fylls med vatten i värsta fall.  Vågar man skruva på stöttorna så att den hamnar rätt? Sänka akterut och höja förut? Eller är det för stora krafter? Båten väger 2 ton!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på eftersom jag inte vet vad du har för typ av vagga. MEN, passa dig för det du föreslår. Har du otur så lyckas du få båten att vrida sig i vaggan och det vill du inte vara med om. För några veckor sedan var det en person här i närheten som förolyckade pga att båten vred sig i vaggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ned lär väl gå att göra. Men upp så skulle jag palla upp och köra med en domkraft. Känns säkrare så...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom båten verkar stå stadigt på kölen så löper du risk att den börjar vrida sig i vaggan vid sänkning/höjning om du nu inte tar det i små , små steg åt gången när du ändrar. Att lyfta uppåt blir nog tungt och det är vid sänkning du riskerar vridning eftersom den verkar stå rätt, med tyngden på kölen. Så se upp om du ger dig på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog se till att täcka den ordentligt istället och täcka den igen efter vår vaxningen så att det inte regnar in. Får helt enkelt ta bort täckningen strax innan sjösättningen till våren. Fan, måste tänka på detta med rätt lutning till nästa höst. Tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga till en träkil och hamra in framifrån under kölen samtidigt som någon är med och höjer stöttorna fram (sänker bak). Går säkert själv om man tar det lite lugnt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag håller med om att lyfta båten i vaggan är lömskt. Har tappat en 1,5 ton tung båt och man är inte kaxig när man ligger där under.
Men jag skulle vilja föreslå en annan lösning. Palla upp under vaggan istället! Gräv ur ett par små gropar och sätt in saxdomkrafter under  vaggans ram vid marken, lyft  lite och palla under med plankor. Då riskerar du aldrig att båten vrider sig eftersom tyngden hela tiden vilar på kölen och 4 stöttor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, bra förslag men svårt att gräva i asfalt =) Jag låter det nog vara som det är iår!



Senast ändrad av Crona | 19 oktober 2009 | 17:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag skulle inte försöka mig på att räta till den i vaggan utan en kran, vi skulle räta upp en båt som hamnat fel i vaggan och den vred sig och välte omkull. Som tur var skadades igen men det hade kunnat gått illa. Detta är mindre båt än din och trots att vi var fyra personer som hjälptes åt gick det som det gick.

 

/Mats

post-10012081-1394236130,0168_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då är det ännu lättare. Träkilar och en stor kofot. Kör in kofoten strax bredvid stöttan och lyft. Be någon att trycka in en kil mellan stöttan och marken. Det handlar om mm som behöver höjas.
Eftersom du vara ska lyfta framkanten så blir det inte så många kilon som ska lyftas.
Så med en kofot lyfter du lätt den lilla bit som behövs  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ABSOLUT INTE!

Om du tittar på bilden hur kölen står helt rätt som det skall göra nu så kommer vaggan att utsätts för en enorm påfrestning och den ser ju inte daxfärsk ut så att få upp stöttorna i luften under endast några träkilar samtidigt som kölen lyfts från marken så försvinner allt som gör denna konstruktion stabil och det hjälper inte med ytterligare en kil under kölen. Allt blir instabilt och som, jag skrev längre upp så kan det resultera i enorma tragedier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att tolka bilden, men det ser ut som de främre stöttorna är fel vinklade så att de stöttar båten för högt upp och mest i sidled. Stöttorna skall det ideala fallet möta botten i ungefär 90 grader, eller om man uttrycker det något mer korrekt skall stöttorna möta båtbotten i linje med förlängningen av båtbottens krökningsradie. Jämför de aktre stöttorna, som är OK. Nu stöttas båten väl i horisontalled föröver, men dåligt i vertikalled. Med den stöttningen skulle jag aldrig i livet våga mig på att försöka höja fören genom att skruva upp stöttorna. För att sova gott under vintern skulle jag komplettera med en vertikal stötta föröver och acceptera nuvarande lutning. För att slippa vattenproblemet skulle jag täcka båten helt så att inget vatten kan komma in.

Mvh/Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 19 oktober 2009 | 18:03



Senast ändrad av SeaManiac | 19 oktober 2009 | 18:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se detaljerna i bildens underkant, men kölviktens torpedform verkar hyfsat rundad på undersidan. Det verkar dessutom finnas en extra lös träkloss i kölens akterkanten?

Tänker mig därför kölens undersida som typ ett jättebilhjul med stoppkloss, och de är ju är effektiva och används flitigt för att stoppa ofrivillig rullning lite varstans.

För att slippa upprepa sakta , försiktigt eller enstaka gänghalvvarv i taget alltför många gånger så utelämnar jag dessa ord i beskrivningen nedan. Mao, det är ju ingen brådska så små försiktiga steg är väl bättre än att riskera nåt?

1. Skulle - alltså pga kölens längsgående hjulform undertill - först sänkt de främre sidostöttorna något lite, säg ett gängvarv, för att banka klossen vid kölens bakkant föröver en smula.
2. Spänt de aktre lite.
3. försökt banka in den aktre kölklossen ytterligare en smula....osv.osv.

Alltså, rullat båten föröver genom att upprepa stegen ovan. Hela tiden känt på motståndet i gängorna respektive aktre kölkloss, och inte tillåtit något större glapp nånstans - eller ens överdriven anpänning på gängorna - under processens gång.
Så många många små steg, med i stort sett bara handkraft och släggslag, borde mao funka bra. Varje form av plötslig rörelse blir då ett varningstecken!

Båtens vikt skall alltså hela tiden vila på kölen, endast lirkningsmån får tillfälligt överföras till akterstöttorna

Men varför inte - som redan föreslagits - fixa en ordentligt regnskyddande pressening, då behövs väl ingen lägesförändring?



Senast ändrad av Thomas-1 | 19 oktober 2009 | 18:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har massor med gånger ändrat läge på min förra båt i en liknande vagga som du visar. Inga som helst problem. Sänk några varv där bak och lika mycket där framme tills du fått rätt nivå. Min båt vägde mellan 5 och 6 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar ni med att båten kan vrida sig? Om man sänker stöttorna lite i taget så bör det väll inte vara någon fara då det inte ligger allt för stor tyngd på dom. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte vara något problem att ändra lutningen på båten med hjälp av träkilar och försiktigt justerande på stöttorna. Dock så gäller det att vara försiktig efter som det är stora krafter man hanterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...