Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
wiking26

Kan jag Turbokonvertera Ford Sabbdiesel?

Rekommendera Poster

Jag har köpet en Wiking 26 från 70-talet med en Ford sabbdiesel på ca 136hk som idag toppar 14-15knop, marsar runt 10knop.
28-fotaren i samma serie har en ford sabbdiesel turbo på ca 180-200hk toppar 22-23knop och marsar 18-19knop.

Jag vill få lite mer fart på min båt utan att det skadar motor mm och har funderat lite på om det går att montera Turbo? Tanken har nyss slagit mig så jag börjar med att lägga ut frågan här bland insatt båtfolk.
Det verkar inte så lätt att hitta info om motorn på nätet, kanske har ngn tips om sidor eller företag som kan saken?

Är det värt det? Ekonomiskt/Bränslemässigt och effekt?
Är det överhuvudtaget görbart utan att behöva bygga om heöa båten?

Kom gärna med förslag eller råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går...

Lite konsekvenser får man ändå räkna med. Fabriksmarinerade motorer är ganska noggrant avvägda, man har dimensionerat det mesta med små marginaler för att kunna få ett konkurrenskraftigt pris. Följden blir att kylningen kanske inte räcker till. När du får mera effekt kanske inte drev/koppling längre är tillräckligt kraftiga. Propeller får du i varje fall prova ut tills du hittar en lämplig. Spridarpumpen kanske inte levererar tillräckligt och måste bytas till en större eller åtminstone justeras. Som du märker blir det en hel del andra saker som också måste åtgärdas. Kanske en större lite begagnad motor är ett mer ekonomiskt alternativ när allt kommer omkring...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju också om motorn är för liten eller om båtens skrov är byggd för dessa farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte kommer ihåg fel så är Fords sugmotor på ca 6,2L, medan den turbomotor du talar om är på 5,9 l. Det betyder att grundmotorn till turboversionen skiljer sig väsentligt mot din sugmotor. Jag tror det är enklare att försöka hitta en begagnad turbomotor i bra skick än att försöka bygga om din moter. Sedan får du säkert byta propeller för att få ut den ökade effekten. Och kanske också propelleraxeln till en grövre. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga som helst bekymmer att bygga om din motor till en turbodiesel, ev så måste du byta locket på tryckklockan på din dieselpump då den inte ökar bränslet i tack med att laddtrycket ökar. Ska du bara köra med lågt laddtryck så räcker det med att ställa på pumpen, vill du inte bygga på turbo och allt det innebär så kan du ju alltid prova att ställa på pumpen i det skick den är nu det ger ju en del oxå oxh vem vet du kanske blir nöjd öven om det inte blir några jättestora effektökningar..

Det bökiaste när man turbokonverterar en motor brukar vara att få tag på ett grenrör som passar motorn och har fläns för turbo, ska grenröret inte vara vattenmantlat så går det ju att bygga ett själv men det är ju en del pill och tid tar det oxå.

Det mest ekonomiska om man ser till både tiden det tar och vad det kostar i rena pengar så är det helt klart bäst att få tag påen komplett turbomotor om du nu inte har delarna liggandes till din konvertering, det kostar alltid mer i slutänden än vad man räknar men i början. Kylningen kommer förmodligen räcka till om du inte ska köra med allt för mkt laddtryck, om backslag lr lamell räcker till återstår ju att se, hur som lycka till hur du än gör..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte konverterat en motor innan, skulle jag avråda att göra det själv.
Det ingen tar upp här, är exempel komprisionen i motorn. Och det är inte en så liten grej.
Pluggar du bara på en turbo kommer det inte hålla en dag.
Har skruvat motorer i många år, skulle inte turbokonvertera om jag inte kunde köpa ett färdigt kit för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det knak skriver gäller i första hand på bensinmotorer, en dieselmotor håller att montera en turbo på om du inte ladda tokmkt, men bra att nån nämnde det..

 


Knak, har du hiitat nån båtplats där uppe än? va du inne på sidan jag sa till dig??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vill först och främst tacka för alla svar och kan bara säga att jag fått det gensvar jag hade hoppats på. En röd tråd som syns i stort sett alla inlägg är att det troligtvis kostar mer än det smakar, både i tid, pengar och om den överhuvudtaget håller länge.

Det jag fastnade lite extra för var det Millenium skrev 

...vill du inte bygga på turbo och allt det innebär så kan du ju alltid prova att ställa på pumpen i det skick den är nu det ger ju en del oxå oxh vem vet du kanske blir nöjd öven om det inte blir några jättestora effektökningar...

Som sagt så är jag inte så erfaren mekaniker och skulle gärna vilja veta lite mer om hur det går till, hur mycket man ska börja med osv. Vad kan hända, tex för högt tryck eller liknande? För det är igentligen så mycket extra effekt jag behöver. Båten gå perfekt utan last och full tank. Den tappade nära 5knop när packningen och tanken var fyllt.

 

// Wiking

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat flera hamnar, men inte riktigt bestämt mig än. Tror det blir saltsjösidan iaf...

Och tack för tipset :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta vilken pump du har på din motor så är principen enkel. det finns 1 tomgångsskruv, som ligger an mot gas-armen/reglaget. Sen finns en skruv till, som justerar pumptrycket. denna ska skuvas ut, på vissa pumpar bara något varv eller som på min flera varv. Testa dig fram eller om någon med samma motor kan ge ett bra recept. Skruvar du ut för mycket kommer motorn att ryka svart på fullgas (oförbränt bränsle). Jag har ställt på min så att den ryker pyttelite vid fullgas, knappt märkbart, och båten ligger i plan. Ryker inget i marchfart. Detta ger lite bättre vrid. Dessutom upplever jag motorn som mer lättstartad iom att den trycker in bränsle snabbare. Se också till att motorn får i sig tillräckligt mycket och så kall luft som möjligt. Detta ger också mycket effekt är min upplevelse. Ställer du på pumpen får du räkna med att motorn drar lite mer bränsle. Min har ökat förbrukningen lite men då kör jag annorlunda nu också, högre varv, ca 1 lit/distans blandat.

Kom på också att om du ställer på pumpen kommer du att behöva skruva ner tomgången litegrann, men det märker du förstås.

Lycka till!



Senast ändrad av larban | 13 oktober 2009 | 11:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu blev jag också intresserad av att turbokonvertera. Min motor verkar det inte skilja mellan turbovarianten och min variant utan turbo, gällande komp och slagvolym osv. fm. sitter det samma stakar, ringar, kolvar i dessa. Om man laddar lågt ca 0,5-0,7 bar tror ni där ute att det finns risk för haveri då, om man får till kylning osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kolvkyling brukar oxå behövas små munstycken vid ramlagren.

bränsletillskottet vid laddningen går att lösa genom att öka på mängden lite olika variant för detta beroende på vilken pump man har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...