pejo41 0 Postad 9 Oktober , 2009 Hej alla. Läser en hel del på detta forum och tycker det är underbart. Nu senast så såg jag något om anoder på aluminium skrov. Min båt har gått i Stockholms skärgård och på västkusten. Jag har inte hittat några anoder mer än dom som sitter på drevet. Jag köpte den i våras och blir jättenervös över det prat som förekommer här om ström hit och dit. Det finns ingen landström i min båt och undrar nu om jag ska montera en massa anoder överallt?? Förklara nu för mej på ett språk som jag begriper. Båten ska ligga i sötvatten till sommaren // Pejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Oktober , 2009 Näh, inte behövs anoder på ett alu-skrov. (Är jag ganska säker på, någon annan åsikt?) Däremot får man se upp med att ha andra metaller i kontakt med alu. Har inte detaljerna i huvet, men t ex trimplan fästa med fel skruv kan ge galvaniska frätskador på aluminiet runtomkring och ge hål ganska fort (månader). Ingen landström i båten? Då har du låg risk för problem. Drevet består av en kombination av material, stål och aluminium. Det måste skyddas av zinkanoder. Man får då en elektrisk kombination av Alu Stål och Zink, där Zink är den oädlaste metallen och är den som offras först. (därav beteckningen offeranoder.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 10 Oktober , 2009 Hej. Du behöver inte vara speciellt orolig för att skrovet skall förstöras på en sommar i sötvatten. Det finns olika typer av aluminium, det kallas för legering där båskrov har en kvalite som tål korrosion bättre än vanlig aluminium. Tittar man på en tabell över hur ädla metaller är (ju ädlare desto bättre motstånd mot korrosion, tabellen heter elektrokemisk spänningsserie) Vill man minimera risken för korrosion så monterar man på en anod, anoden är alltså en metall som är oädlare än båtskrovet, ju oädlare metall detsto bättre egenskaper. En anod av tex magnesium slits onödigt snabbt i saltvatten men är mycket lämpad för skrov/drev i sötvatten. Zink gör mindre nytta i sötvatten då zink är en relativt ädel metall jämfört med magnesium, zink skall användas i saltvatten. I din båt finns förmodligen ett 12v elsystem, se till att när du bryter strömmen så bryter du både och -, detta för att minimera läckströmmar från batteriet till skrovet. Så om 12v systemet är ok och du ligger i sötvatten och har ingen landström så kan du sova lungt, om du vill gå vidare så är magnesiumanoder att föredra i stället för zink sen skulle jag nog fundera på att lägga på epoxi på skrovet om det inte redan har det. Mvh Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Oktober , 2009 Saltvatten beständig aluminium , legering almg 5 är det säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser